پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری گفت: لایحه جامع خاک پس از سال‌ها، به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.

شعارسال: محمد درویش، دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری در بجنورد، اظهار کرد: البته شورای نگهبان پس از بررسی، چهار اشکال به آن گرفته که جزئی است.

وی افزود: مجلس، پس از بررسی لایحه بودجه، لایحه جامع خاک را نهایی می کند و ایران هم دارای قانون جامعی در زمینه حمایت از منابع خاک خواهد شد.

دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در قانون خاک پیگیری می‌شود، جلوگیری از قاچاق خاک است.

وی اظهار کرد: اکنون بر اساس اعلام رسمی، سالانه یک میلیون تن خاک از کشور قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد: خاک ایران به بهانه صدور گیاهان زینتی، قاچاق می‌شود و البته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مصاحبه‌ای این امر را تایید کرده است.

درویش گفت: قانون حمایت از خاک، به محیط زیست اجازه می‌دهد با واحدهای آلاینده‌ای که بدون توجه به تذکرات این سازمان، خاک را آلوده می‌کنند برخورد کرده و حتی این واحدها را تعطیل کند.

وی گفت: بر اساس این قانون، حتی فرد خاطی، اجازه شکایت به دادگاه را ندارد.

دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قانون خاک در صورت تایید نهایی، از سال 98 قابلیت اجرایی دارد.

چینی‌ها، ضوابط ماهیگیری را رعایت نکردند

وی در باره ارائه مجوز به چینی‌ها برای ماهیگیری در آب‌های جنوب کشور، گفت: این موضوع غم انگیزی است، به بهانه اینکه به لحاظ فنی، توان صید ماهی در اعماق دریا را نداریم، مجوز به چینی ها داده شده اما آن‌ها خیلی از ضوابط را رعایت نکردند.

درویش افزود: چینی‌ها به جا این‌که در اعماق صید کنند، در همان محدوده که صیادان ما هم می توانند صید داشته باشند، اقدام به کشت ترال (نوعی ماهیگیری که در آن تور توسط یک یا چند شناور، در آب کشیده می‌شود) کرده‌اند و بدون رعایت ضوابط، ماهی صید می کنند که این اقدام می تواند اکوسیستم دریا را به هم بزند.

دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی های راهبردی نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی شده و امید می رود برخوردها جدی تر شود البته دولت هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که جلو این کار را می گیرد.

انتقال آب، پیام کاذبی به مردم می‌دهد

وی درباره آبرسانی از دریای خزر به سمنان گفت: پیش از این در چند استان، طرح انتقال آب اجرا شده است اما سئوال این است که وضعیت استان‌هایی مثل اصفهان و یزد با اجرا انتقال آب بهتر شده یا نه؟ انتقال آب پیام کاذبی به مردم می‌دهد که آب هست و نگران نباشید و این امر سبب افزایش مهاجرت‌ها و آسیب‌های ناشی از آن می شود.

درویش با تاکید بر این‌که نباید این مشکل برای سمنان تکرار شود، اظهار کرد: انتقال آب دریای خزر به شدت مخرب است و سبب تخریب اکوسیستم دریا و جنگل‌های هیرکانی می‌شود.

دبیر سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری با بیان این‌که انتقال آب از دریای عمان این دریا را دچار مشکل نمی‌کند، افزود: در شرایطی که هیچ راهی برای تامین آب آشامیدنی نباشد، می‌توان انتقال آب دریای عمان را عملیاتی کرد و با توجه به این‌که دریای عمان به اقیانوس هند وصل است، با انتقال آب، دچار مشکل اکوسیستمی نمی‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار:1اسفند1397 ، کدخبر: 17685: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین