پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
مدیر اجرایی سابق پلیس فدرال آمریکا به‌تازگی کتابی منتشر کرده که فاش می‌کند چرا مقامات آمریکایی به دنبال برکناری رئیس‌جمهور ونزوئلا هستند.بنا بر گزارش وب‌سایت «وکس» مک‌کیب به نقل از یک مامور اف‌بی‌آی آمریکا می‌نویسد: «در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ در جلسه‌ای با مقامات اطلاعاتی آمریکا با بیان اینکه «ونزوئلا کلی نفت دارد و درست مقابل درِ پشتی ماست» از آن‌ها می‌پرسد: «چرا آمریکا به ونزوئلا حمله نمی‌کند؟ این همان کشوری است که ما باید به آن وارد جنگ شویم».

شعار سال«اندرو مک‌ کیب»، مدیر اجرایی سابق پلیس فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی»، کتابی منتشر کرده است که دلیل اصلی دخالت آمریکا در مسائل داخلی ونزوئلا و پافشاری کاخ سفید بر سرنگونی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور را فاش می‌کند.

بنا بر گزارش وب‌سایت «وکس» مک‌کیب به نقل از یک مامور اف‌بی‌آی آمریکا می‌نویسد: «در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ در جلسه‌ای با مقامات اطلاعاتی آمریکا با بیان اینکه «ونزوئلا کلی نفت دارد و درست مقابل درِ پشتی ماست» از آن‌ها می‌پرسد: «چرا آمریکا به ونزوئلا حمله نمی‌کند؟ این همان کشوری است که ما باید به آن وارد جنگ شویم».

به نوشته «وکس» اگر این نقل قول از ترامپ درست باشد این پرسش پیش می‌آید که چرا رئیس‌جمهور آمریکا طی این سال‌ها با شدت به دنبال سرنگونی مادورو بوده است و آیا در آینده نیروی نظامی به ونزوئلا اعزام خواهد کرد یا خیر.

مک‌کیب در گفتگوی این هفته با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» با اشاره به این موضوع تصریح می‌کند سخنان رئیس‌جمهور آمریکا (در دیدار با مقامات اطلاعاتی) پیرامون این موضوع بود که: «نمی‌فهمم چرا ما به ونزوئلا بی‌توجه هستیم. چرا با ونزوئلا در حال جنگ نیستیم؟»

این گزارش در ادامه با بیان برخی از تنش‌های شخصی بین ترامپ و مک‌کیب و اینکه ترامپ بار‌ها همسر مک‌کیب را به دلیل حمایت دموکرات‌ها از او سرزنش کرده است، دلایلی را برای نادرستی این نقل‌قول بیان می‌کند، اما همچنین تاکید می‌کند نشانه‌هایی برای درستی اظهارات مک کیب وجود دارد.

وکس با اشاره به اینکه ترامپ بار‌ها از تهاجم نظامی علیه کاراکاس و تصاحب نفت کشور‌های نفت‌خیزی مانند عراق و نزوئلا صحبت کرده است، می‌افزاید: «بنا به گزارش‌هایی در ماه اوت ۲۰۱۷ ترامپ مدام از مشاوران ارشد خود درباره گزینه نظامی برای سرنگونی مادورو و ایجاد بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا می‌پرسید، اما اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید و دیگران با این ایده ترامپ مخالفت می‌کردند و به او توضیح می‌دادند که تهاجم نظامی کارساز نخواهد بود و متحدان منطقه‌ای را علیه آمریکا می‌شوراند. اما ظاهراً این توضیحات مانع ترامپ نشد و او بار دیگر در ۱۱ اوت ونزوئلا را به حمله نظامی تهدید کرد.بنابراین بعید نیست این نقل قول مک‌کیب درست و همچنان گزینه نظامی علیه ونزوئلا معتبر باشد».

ونزوئلا هم‌اکنون به علت دخالت آمریکا و کشور‌های غربی با بحران سیاسی و اقتصادی روبرو است. تنش اخیر در ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو، رئیس مخالفان دولت ونزوئلا در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشور‌های منطقه خود را رئیس‌جمهور معرفی کرد. این در حالی است که مردم ونزوئلا چند ماه قبل در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رای قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کرده بودند. گوایدو همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه بار دیگر در اظهاراتی مداخله‌جویانه تلاش کرد ارتش ونزوئلا را به نافرمانی از نیکلاس مادورو ترغیب کند.

ترامپ خطاب به سران ارتش ونزوئلا، مدعی شد: «اگر این مسیر را انتخاب کنید از فرصت رقم زدن آینده‌ای ایمن و شکوفا برای تمامی مردم ونزوئلا برخوردار هستید، یا اینکه می‌توانید مسیر دوم را انتخاب کنید و به حمایت از مادورو ادامه دهید. اگر این مسیر را انتخاب کنید، نه پناهگاه ایمنی خواهید یافت، نه راه سهلی برای خروج در پیش خواهید داشت و نه راه گریز پیش رویتان خواهد بود. همه چیز را خواهید باخت

ارتش ونزوئلا بی‌توجه به تهدیدهای مقامات ارشد آمریکا بارها تاکید کرده است با تمام توان از نیکلاس مادورو، قانون اساسی و حاکمیت این کشور حمایت خواهد کرد. بسیاری از کشورها از جمله روسیه، چین، و ترکیه نیز اعلام کردند مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری الف تاریخ انتشار 3 اسفند 97، کد خبر: 3971203026، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین