پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۹۱۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
نرخ تبدیل هر دلار آمریکا به ریال ایران حالا به‌اندازه‌ای شده است که عبدالناصر همتی سکان بانک مرکزی را به دست گرفت و وعده داد که ترمز نرخ تبدیل را می کد و اجازه نمی‌دهد این بازار از تعادل خارج شود. اما این روزها دورازذهن به نظر می‌رسد که رئیس بانک مرکزی با همان قدرت هفته‌های نخست سخن بگوید و بازار ارز را در التهاب افتادن نرخ ارزها به سمت پایین نگهدارد.
شعارسال: رئیس بانک مرکزی ایران در این هفته‌های تازه سپری‌شده بازرگانان و شهروندان عادی و سرانجام دولت را در مسیر رشد قیمت دلار مقصر نشان داد و چون آمریکا را نیز پیش‌ترها مقصر نشان داده بود اکنون دیگر نهادی یا گروهی نمانده که توپ را به زمین او بیندازد. بازارهای ایران و اقتصاد کلان و همچنین اقتصاد سیاسی ایران آیا تاب آور لازم برای افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال بیش از رقم هر دلار برابر با 140 هزار ریال را دارد؟ به نظر می‌رسد پاسخ منفی است و افزایش دلار به قیمت‌های 15 هزار تومان در این بازار کارنخواهدکرد. اما برخی پیش بینی ها نیز نشان می دهد شاید داد و ستدکنندگان دلار به نرخ های بالاتر نیز می اندیشند.

دریک تحلیل ارایه شده از سوی کارشناسان دنیای اقتصاد به چند نکته اشاره شده است که می تواند بازتاب دهنده بخش عمده واقعیت بازار باشد. در این تحلیل می خوانیم: "در ماه‌های اخیر، معامله‌گران توجه زیادی به چگونگی بسته شدن بودجه سال آتی داشتند. در کنار این، روند قیمت نفت و تحرکات منطقه‌ای دیگر مسائلی هستند که مورد توجه معامله‌گرانی قرار دارد که به جای نوسان کوتاه‌مدت، به نوسانات بلندمدت فکر می‌کنند. از نظر بخشی از بازیگران باتجربه بازار، از روز شنبه توجه این دسته از معامله‌گران به خبر رد طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بنزین جلب شد.تصویب این طرح می‌توانست یارانه پنهان بخش بنزین را تا حدی کاهش دهد و درآمدهای دولت را با افزایش زیادی مواجه کند. در وضعیت اخیر با توجه به اثر تحریم‌ها، درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده است و طبیعی است که از منابع دیگر به‌دنبال کسب درآمد باشد تا نیازهای خود را طی سال آتی جبران کند. یکی از راه‌های به‌دست آوردن درآمدهای جدید که بسیار قابل‌توجه به‌نظر می‌رسید، تعدیل قیمت بنزین در یک نظام سهمیه‌ای بود.

در این شرایط، رد طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بنزین، سیگنالی به معامله‌گران بلندمدت بود که ممکن است طی سال آتی هزینه‌های دولت تامین نشود و به‌دنبال آن ناچار به چاپ پول یا بالا بردن قیمت ارز به‌منظور تامین هزینه‌های ریالی خود شود. همین عامل موجب شد برخی از آنها در موقعیت خرید قرار بگیرند؛ البته فعالان ارزی باور داشتند، این دسته از معامله‌گران با احتیاط رفتار می‌کنند و به احتمال زیاد تنها بخش کمی از سرمایه خود را در روزهای اخیر وارد بازار ارز و سکه کرده‌اند. به گفته آنها، از آنجایی که در اسفندماه احتمال افزایش عرضه ارز پتروشیمی‌ها وجود دارد، طبیعی است که معامله‌گران بلندمدت نیز با احتیاط رفتار کنند"

واقعیت این است که اگر قیمت هر دلار بخواهد به سقف نزدیک به 15 هزار تومان بچسبد روند تقاضای فوری برای دلار کاهش خواهد یافت و دست کم تقاضا برای دلار برای واحدهای صنفی و صنعتی کوچک و همچنین متقاضیان مسافرات به خارج از کشور حتی برای طبقه متوسط به بالا نیز با افت مواجه خواهدشد و به همین دلیل احتمال پریدن نرخ دلار به 15هزارتومان درهمین شرایط را باید با احتیاط اندازه گرفت.اگر اتفاق غیر عادی رخ ندهد و بانک مرکزی نیز از توانای خود استفاده کند میخکوب کردن نرخ دلار در همسایگی 13هزارتومان وجوددارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1397 ، کدخبر: 427897 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین