پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۵۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
تجارت بخش معدن و صنایع معدنی در مدت ۱۰ ماه نخست امسال حاکی از صدور پنج میلیون و ۵۵۲ هزار تن کنسانتره سنگ آهن به ارزش ۳۹۸ میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه پارسال از نظر وزن یک هزار و ۱۲۲ درصد و از نظر ارزش ۹۶۶ درصد رشد داشت.

شعارسال: تجارت بخش معدن و صنایع معدنی در مدت ۱۰ ماه نخست امسال حاکی از صدور پنج میلیون و ۵۵۲ هزار تن کنسانتره سنگ آهن به ارزش ۳۹۸ میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه پارسال از نظر وزن یک هزار و ۱۲۲ درصد و از نظر ارزش ۹۶۶ درصد رشد داشت.

 به نقل از روابط عمومی شرکت ملی فولاد ایران نوشت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان سنگ آهن دانه بندی در این دوره هفت هزار و ۲۰۴ تن به ارزش ۲۰۳ میلیون دلار بود.

صادرات سنگ آهن دانه بندی در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۵۵ درصد کاهش و از نظر ارزشی نیز ۷۷ درصد افت پیدا کرد.

آمار تولید ۱۰ ماهه سنگ آهن هشت واحد مورد بررسی که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منتشر شده، نشان دهنده تولید بیش از ۲۹ میلیون و ۸۹۸ هزار تن است که میزان استخراج سنگ خام افزون بر ۵۵ میلیون و ۷۱ هزار تن و میزان سنگ آهن ارسالی به واحد‌های تولیدی بیش از ۳۰ میلیون و ۸۵ هزار تن ثبت شد.

این آمار مربوط به تولید سنگ آهن جلال آباد (کرمان)، چادرملو (یزد)، سیرجان ۲، مرکزی، میشدوان، چاه گز (کرمان) و سنگان در خراسان رضوی است.

عملکرد تولید ۹ ماهه سنگ آهن که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منتشر شده بود، رقم بیش از ۲۷ میلیون و ۳۱ هزار تن را نشان داد.

همچنین میزان استخراج سنگ آهن خام بالغ بر ۴۸ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۸۶ تن و محصول ارسالی برای مصرف ۲۶ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۸۶ تن بود.

آمار تجارت خارجی ۹ ماهه امسال در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد مجموع ارزش صادرات سنگ آهن کنسانتره و دانه بندی به رقم ۵۳۷.۱ میلیون دلار رسید که از این رقم سهم سنگ آهن کنسانتره ۳۴۶.۴ میلیون دلار بود و در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد یک هزار و ۳۵۲ درصدی داشت.

میزان صادرات سنگ آهن کنسانتره در مدت ۹ ماهه ۹۷ به میزان چهار میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۵۰ تن ثبت شد که نسبت به ۹ ماهه ۹۶ (منتهی به آذر) یک هزار و ۶۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

علاوه براین ۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۹۲۶ تن سنگ آهن دانه بندی نیز در مدت ۹ ماهه صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۵۳ درصد کاهش داشت و ارزش آن نیز به رقم افزون بر ۱۹۰.۷ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مورد بررسی ۷۶ درصد افت ثبت کرد.

براساس جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین سال برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶) بیش از ۳۴ میلیون و ۴۷۶ هزار تن سنگ آهن تولید شد. این میزان نسبت به تولید ۳۱ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۴۰۰ تنی سال ۱۳۹۵ رشد ۸.۷ درصدی داشت.

صادرات سنگ آهن ایران در دوره پنج ساله ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۶ به ارزش پنج میلیارد و ۷۳ میلیون دلار ثبت شد، بنابراین متوسط سالیانه آن بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است.

میزان ذخایر قطعی سنگ آهن کشور توسط ایمیدرو افزون بر سه میلیارد تن برآورد شده و برپایه گزارش منتشر شده در زمینه نتایج عملیات اکتشافی در زمینه سنگ آهن که از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، ذخایر جدیدی به دست آمد که در منطقه سنگان (خراسان رضوی) و برخی مناطق دیگر ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن کشور اضافه شد.

پیش از این مجموع ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده بود که از این رقم حدود ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی ارزیابی شد.

ایران در بین ۱۰ کشور شاخص از نظر تنوع مواد معدنی (۶۸ نوع ماده معدنی کشف شده) قرار دارد و از لحاظ ذخایر اکتشافی در جایگاه پانزدهم جای دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری شمانیوز ، تاریخ انتشار:6 اسفند 1397 ، کدخبر:www.shomanews.com ، 891020

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
0
0
این همه صادرات و رشد و ... اون وقت این اوضاع مملکته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین