پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز وزارت‌خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت در خط مقدم مبارزه با آمریکا هستند، گفت: سایر وزرای دولت در خط دوم مبارزه قرار دارند.
شعارسال: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی که صبح امروز(سه شنبه) برگزار شد ضمن تبریک میلاد صدیقه کبری(س) اظهار کرد: امروز گزارش امیدوارکننده‌ای در این مجمع ارائه شد که نشان می‌دهد علیرغم مشکلات و سختی‌هایی که آمریکا با تحریم‌های بانکی و فروش نفت به ما تحمیل کرده است، موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم.

وزارت خارجه، وزارت نفت و بانک مرکزی در خط مقدم مبارزه با آمریکا هستند

وی با بیان اینکه خط مقدم ما در برابر آمریکا امروز وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است، افزود: البته بقیه وزارتخانه های اقتصادی هم در خط دوم مبارزه با آمریکا هستند و من از هر ۳ عضو دولت که در خط مقدم این ایستادگی هستند تشکر می کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علیرغم سختی هایی که داشتیم به موفقیت هایی هم رسیده ایم. خوب است که موفقیت ها و پیشرفت های ما را مردم بدانند. البته مردم توقعات درستی دارند که باید برآورده شود.

روحانی یادآور شد: اگر وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت کاری در برابر آمریکا انجام می دهند به نمایندگی از مردم است و همه تلاش ها به نمایندگی از ملت ایران انجام می شود.

تراز تجاری ما مثبت ۱.۵ میلیارد دلار است

وی با اشاره به آمارهای جلسه قبلی مجمع بانک مرکزی بیان کرد: قاعدتا باید در شرایط تحریم تراز تجاری ما خیلی مطلوب نباشد اما امروز یک تراز تجاری خوبی داریم. ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در برابر ۳۸.۶ میلیارد دلار واردات که نشان دهنده این است که تراز تجاری خوبی داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش هایی واردات ما با افزایش مواجه بوده مانند کالاهای اساسی و در مقابل مواردی هم با افزایش صادرات مواجه بوده‌ایم. این نشان می دهد که کشور می تواند با کمتر از ۴۰ میلیارد دلار نیازهای وارداتی خود را تامین کند.

روحانی تاکید کرد: درست است که آمریکا به ما فشار آورده، اما امروز موفقیت های حقوقی و بانکی در برابر آمریکا داریم و ۳ بار در دادگاه های بین‌المللی موفق شدیم که آمریکا را شکست دهیم. یک بار در مورد خروج آمریکا از برجام و صلاحیت دادگاه بین المللی، یک بار دیگر برای قرار موقت که به نفع ایران صادر شد و در مورد اعمال تحریم ها بود، همچنین یک بار دیگر صلاحیت دادگاه راجع به پول های بانک مرکزی به مبلغ ۲ میلیارد دلار بود که آمریکایی‌ها ضبط کرده بودند و باز ایران رای موافق دادگاه را جلب کرد.

وی اظهارداشت: دو بار هم در دادگاه‌های اروپایی پیروز شدیم و ارقام ۶ میلیارد دلاری و ۱.۶ میلیارد دلاری در این دادگاه ها به نفع ایران صادر شد.

روحانی تصریح کرد: ما در صحنه سیاسی و صحنه بین‌المللی موفق هستیم و در منطقه کار بزرگی انجام داده‌ایم و این نتیجه تلاش همه نیروهای مخلص بود. بخشی از این بار بر عهده وزارت خارجه و بخشی بر عهده سپاه و سایر دستگاه‌ها بود.

سفر بشار اسد به تهران برای تشکر از دولت و ملت ایران بود

رئیس‌جمهور به سفر روز گذشته بشاراسد به کشورمان اشاره کرد و گفت: دیروز رئیس‌جمهور سوریه بشاراسد از دمشق به تهران پرواز کرد و خدمت مقام معظم رهبری رسیده بود. با من هم ملاقات داشت و گفت که این سفر صرفاً برای تشکر از ملت و دولت ایران و رهبر معظم انقلاب و اتفاقاً از وزارت امور خارجه است و ضمن بحث هایش ایشان به طور صریح گفت از وزارت خارجه به خاطر کارهای بزرگی که امروز در منطقه انجام می دهد تشکر می کنم.

وی ادامه داد: کارهای بزرگی در منطقه انجام می دهیم که اگر با هم نباشیم موفق نمی شویم. از آن طرف شما می بینید در تمام رسانه ها یکی از نکات مورد تاکید برخی ها این است که نقدینگی بسیار بالا رفته و بی حساب و کتاب است و دولت هیچ کاری نمی کند، امروز در آمار و ارقام دیدیم که رشد نقدینگی تا ابتدای دولت یازدهم از حدود سال‌های ۸۱ تا سال ۹۲ به طور متوسط ۲۷.۴ درصد بوده است.

روحانی گفت: رشد نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم تا امروز ۲۳ درصد بوده است. اینکه ما توانستیم نقدینگی را کنترل کنیم و از آن مهمتر در پایه پولی یک حرف بسیار مهم داریم. پیش از این دولت بخش بزرگی از پایه پولی بر مبنای استقراض دولت از بانک مرکزی بود. در واقع بانک مرکزی از دولت طلبکار بود.

بانک‌ها باید تلاش کنند از پایه پولی استفاده نکنند

رئیس جمهور تاکید کرد: شما می دانید که اگر پایه پولی افزایش پیدا کند چه خطراتی دارد و ضریب فزاینده آن چقدر زیاد است. در حال حاضر اگر پایه پولی بالا می‌رود به دلیل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است، آن زمان مسئول پایه پولی به دلیل استقراض از بانک مرکزی، دولت بود در حال حاضر بانک ها این مسئولیت را بر عهده دارند و باید تلاش کنند که از پایه پولی استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: استفاده بانک‌ها از پایه پولی به بانک مرکزی فشار می آورد و پولی که بانک ها از بانک مرکزی می گیرند به صورت طبیعی به پایه پولی کشور فشار می آورد. البته نکته ای در آمار امروز بود که وضع بانک ها در مطالباتی که از بانک مرکزی می کنند در ماه های اخیر نسبت به گذشته کاهشی بوده است و این خیلی مهم است. یعنی بانک ها کمک کرده اند و قدم اول را برداشته اند.

روحانی یادآور شد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضع بانک های دولتی از این نظر که از پایه پولی استفاده می‌کنند از بانک های خصوصی بهتر است و باید از همه بانک ها بخواهیم که در این زمینه یاری کنند تا اضافه برداشت کنترل شود چرا که در نهایت اضافه برداشت به پایه پولی برمی‌گردد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از موفقیت های بسیار خوب بانک مرکزی با کمک دولت و قوای دیگر، مسئله موسسات اعتباری غیرمجاز بود. این یک بلای بزرگی برای کشور ما بود، برای مردممان بود که جمع کردن آن کار آسانی نبود. من می‌دیدم وقتی آقای سیف به این مصاف آمد که با این مسئله مبارزه کند چه فشاری روی او بود.

وی افزود: در مشکلات موسسات بانکی غیرمجاز نامه های ۱۰۰ امضاء، ۹۲ امضاء به رئیس بانک مرکزی وقت ارسال می شد و همه اینها بر او فشار وارد می کرد و یک زمانی به من گفت ظاهراً کاری که انجام می دهم مشکلی دارد و من به او گفتم حتماً باید کار خود را ادامه دهید.

موسسات مالی از سال ۸۲ تاسیس شد

روحانی تاکید کرد: کار بزرگی در مبارزه با موسسات مالی غیرمجاز انجام گرفته و هنوز هم ادامه دارد. درست است بار سنگینی بر دوش ما آمد و همین موسسات مقداری پایه پولی را بالا بردند و ما ناچار به حل و فصل آن شدیم اما اینکه این معضل بزرگ در کشور ما حل و فصل شد ارزشمند است.

رئیس جمهور یادآور شد: مشکل موسسات مالی غیرمجاز به دولت ما هیچ ارتباطی نداشت و این موسسات همه مربوط به دولت های قبل بودند. این موسسات از سال ۸۲ به بعد به تدریج به وجود آمده بودند منتها بار آن بر دوش ما افتاد و ما ناچار بودیم آن را حل و فصل کنیم. این کار ارزنده ای است البته در این زمینه اقدامات دیگری هم انجام می شود و ادامه دارد.

وی به جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه پرداخت و افزود: تقریبا باید بگویم که هر نیازی که بانک مرکزی داشته در زمان کوتاهی توانسته ایم آن را مصوب و حل و فصل کنیم و در این زمینه هم مصوبات خوبی داشتیم و مهم است که بانک مرکزی در این زمینه نظارت خودش را اعمال کند.

روحانی ادامه داد: مردم باید بدانند که در حین فشار اقتصادی دشمن، اصلاح بانک ها همزمان در یک روند سریع تری دنبال می‌شود که این برای سالم‌سازی و شفاف سازی سیستم بانکی ما بسیار اهمیت دارد. انشاءالله به زودی و تا پایان امسال چند بانک مربوط به نیروهای مسلح در هم ادغام می‌شود و یک بانک واحد به وجود می آید که این هم در روند اصلاح کلی بانک ها کمک می کند، مصوبات آن آماده است و باید دوستان ما بنشینند و با یکدیگر این موضوع را جمع بندی و نهایی کنند.

از همه خواهش می‌کنم دور دولت دیوار نکشند

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی و دولت بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اند تصریح کرد: اگر کسانی بخواهند دور دولت را دیوار بکشند، کار دولت را سخت کرده اند. تقاضای من از همه در هر جناح و طرفی که هستند این است، خواهش می کنم دور دولت را دیوار نکشند این به نفع مردم نیست بگذارید دولت کارش را انجام دهد.

رئیس جمهور بیان کرد: نقاطی که دیوار کشیده شده است باید برداشته شود. مسئله دیگر دیوار کشیدن دور بانک‌ها است که این هم باید اصلاح شود.

روحانی در خصوص ارتباط با بانک های دیگر کشورهای جهان، گفت: چرا ما در مجامع بین المللی مالی و پولی در جهان شرکت می کنیم؟ به این دلیل که می‌خواهیم تحولات بانکی و مالی را ببینیم، از دنیا عقب نیفتیم و با آنها رابطه برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مگر می‌توان بدون ارتباط مالی و بانکی با جهان، نفت فروخت و پول آن را وارد کشور کرد؟ ما با چمدان که نمی‌توانیم پولی را وارد کشور کنیم، یک وقت یک قطعه را می‌خواهید وارد کنید، آن را می توان با چمدان وارد کشور کرد.

قطع رابطه با FATF باعث بروز مشکل در فعالیت‌های بانکی ما می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی(FATF) قطع شود فعالیت بانکی ما در دنیا با مشکل مواجه خواهد شد، افزود: اگر یک کارشناس و فعال بانکی در این کشور با حرف من مخالفتی دارد حتما بعد از ظهر گفتگو کند و بگوید که این حرف من درست نیست و بگوید که اگر این لوایح دوگانه تصویب بشود یا نشود هیچ تأثیری در رابطه ما با بانک ها ندارد.

روحانی بیان کرد: یک مقدار هم عقل و تدبیر برای دنیا را بپذیریم، همه کشورهای دنیا در یک نظام و گروهی شرکت کردند، یعنی هیچکدام عقل و تدبیر نداشتند؟ دولت ما که لایحه داده تدبیر نداشته است، مجلس ما که آن را تصویب کرده است تدبیر نداشته است، شورای نگهبان که آنها را امضا کرد هم تدبیر نداشت؟ اینطور که نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نمی‌توان کشور را دست ۱۰، ۲۰ نفر داد و گفت که ما تابع تصمیمات آنها هستیم، خیر. صاحب این کشور ملت ایران است و حتما این ملت، بانک مرکزی و بانک‌های ما حرف خواهند زد. ما ۳-۲ هفته مشکلاتی در تجارت خود با خارج از کشور پیدا کردیم و این مشکل گوشت پیدا شد، درست است که ۹۰ درصد گوشت در داخل تامین می‌شود اما همان ۱۰ درصد که وارد می شود در بازار تاثیر می‌گذارد.

رئیس جمهور افزود: اگر مشکلاتی در تجارت ما به خارج از کشور وجود داشته باشد، گوشت در گمرکات ما ترخیص نمی‌شود و برخی می‌گویند عجب دولت بی تدبیری داریم که نتوانست این کار مدیریت کند.

روحانی بیان کرد: برخی، واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و تا مشکلی پیش می‌آید می‌گویند مدیریت دولت این مشکلات را به وجود آورده است، اما باید پرسید آیا شما این مشکلات را ایجاد کرده اید یا مدیریت دولت؟ چرا این مشکلات را برای مردم ایجاد کردید؟ چرا امروز و فردا می‌کنید؟

وی ادامه داد: تصمیم گیری برای این کشور را یا دولت یا مجلس یا رهبری انجام می دهند، رهبری چندین مرتبه به من گفتند که با لوایح چهارگانه مشکلی ندارم. دولت لایحه داده است، مجلس تصویب کرده است، شورای نگهبان امضا کرده، پس چه کسی مخالف است؟چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟

رئیس جمهور گفت: همه اگر با حرف من موافق هستند باید حرف بزنند، گفتگو کنند تا مشکلات برطرف شود، اینکه از یک طرف تحریم آمریکا باشیم و از یک طرف خودمان هم خودمان را تحریم کنیم این به نفع مردم و کشور نیست، بگذارید مسائل حل شود و جلو برویم.

روحانی ادامه داد: من معتقدم اگر در داخل بد اخلاقی نکنیم، احترام هم را نگه داریم و خودتحریمی نداشته باشیم، همه چیز حل می شود. بله می‌دانم که مشکلات زیادی در زندگی مردم وجود دارد، فشارهای تحریمی از خارج، مشکلات داخلی، اما ما مسیرهای مختلفی داریم و می‌توانیم آنها را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه تقاضای من این است که همه حرف حق را به مردم برسانند، تصریح کرد: شماها که متخصص امور بانکی و مالی هستید باید کمک کنید تا مردم واقعیات را متوجه شوند.

دولت از فعالیت بانک مرکزی در شرایط فعلی راضی است

رئیس جمهور بیان کرد: نکته دیگری که برای ما مهم است تلاش بانک‌ها برای تولید و اشتغال است، قطعاً اگر تولید نباشد اشتغال ما هم کاهش پیدا می‌کند. ما باید تولید و اشتغال را حل کنیم، وامی که بانک‌ها به تولید کنندگان می‌دهند، می‌تواند به افزایش تولید و متعاقب آن افزایش اشتغال کمک کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما خواهان این هستیم که تحولی در بحث مسکن به وجود آید تا مردم خانه‌دار شوند و مشکلات پرداخت هزینه اجاره خانه را نداشته باشند. تقاضای من این است که برای سال آینده و سال ۹۸ تلاش بیشتری داشته باشید تا اشتغال، تولید و صادرات در این شرایط ارزی افزایش پیدا کند. آن رقم ۴۰ میلیاردی که گفتم از صادرات غیرنفتی ما است، رقم کمی است که باید آن را افزایش داد.

وی تصریح کرد: دولت از فعالیت بانک مرکزی و بخش اقتصاد در شرایط فعلی با مشکلات موجود راضی است، کار اصلی بانک مرکزی مهار تورم و ایجاد شرایط لازم برای رشد است که روند آنها در ۳، ۴ ماه گذشته بهتر شده، هم در بخش تورم تولیدی و هم در بخش تورم مصرفی و ماهانه ما شاهد روند کاهشی هستیم.

رئیس جمهور افزود: اگر بتوانیم این روند کاهشی را ادامه دهیم، می توانیم تورم را کنترل کنیم. افتخار دولت های یازدهم و دوازدهم این بود که سال ۹۵ و ۹۶ تورم بعد از ۲۶ سال تک رقمی شد، اما امسال ما تا رقم ۲۳ درصدی که اعلام شده و ماه آینده هم ممکن است بالاتر رود، شاهد افزایش تورم بودیم.

سال آینده سال مهار تورم است

روحانی با بیان اینکه سال آینده سال مهار تورم است و باید رشد تورم را متوقف کنیم، ادامه داد: تحقق این کار با آن چیزی که ما در این چند ماه اخیر دیدیم کاملا امکان‌پذیر است، یعنی هم در تورم تولیدکننده هم در توهم مصرف کننده روند کاهشی را داشتیم، اما باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا این امر به طور کامل محقق شود چرا که هدف ما مهار تورم است.

وی بیان کرد: وظیفه بانک مرکزی این است که نظارت خود را بر بانک‌ها بیشتر کند و نباید بانکی وجود داشته باشد که نظارت بانک مرکزی بر آن دشوار باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رشد ما در سال ۹۵ رقم ۱۲.۵ درصد را داشت و در سال بعد از آن هم حدودا ۱۴ درصد بود که اینها رشد خوبی را برای ما به ثبت رساند و ما باید برای سال آینده هم کاری انجام دهیم که در زمینه رشد اقتصادی قدم های خوبی برداریم.

روحانی در پایان با اشاره به اهمیت به تعادل رساندن قیمت در بازار ارز، خاطرنشان کرد: مسئله ارز هم بسیار مهم است، موضوع تعادل قیمت در بازار ارز بسیار ارزشمند و البته سخت است. باید دولت، همه بانک‌ها و سیاست خارجی دست به دست هم دهند تا آقای همتی و بانک مرکزی بتوانند قیمت ارز را متعادل و منطقی کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 7 اسفند 1397 ، کدخبر: 4552746 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین