پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵
در پی اعتراضات مردم و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و برای مدتی از نظرها پنهان می‌شوند؛ اما دوباره به شهر باز می‌گردند. به گزارش مهر، دادستان تهران با اعلام این موضوع حضور معتادان متجاهر در معابر و برخی مناطق شهری را ازجمله مشکلات اجتماعی کلانشهرها دانست و گفت: حضور معتادان متجاهر به سبب نوع پوشش و ژولیدگی آنان، عدم‌رعایت شئونات عرفی در زندگی اجتماعی، رها بودن در سطح شهر و ایجاد مزاحمت برای افراد، وضع ظاهری تهران را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

شعار سال وی با تأکید بر اینکه حضور معتادان در معابر و مناطق شهری زیبنده پایتخت نیست، افزود: اخیرا پلیس و دادستانی تهران با همکاری سایر مسئولان متولی، اقدامات مناسبی در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در جنوب شهر تهران انجام داده‌اند؛ اما انجام اقدامات بیشتر هم‌‌چنان ضروری است.

جعفری‌دولت‌آبادی با انتقاد از چرخه باطل جمع‌آوری و آزادی معتادان متجاهر در طول سالیان گذشته، اظهار کرد: بر اثر اعتراضات مردم و یا درخواست مسئولان و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و برای مدتی از نظرها پنهان می‌‌شوند‌؛ اما دوباره به شهر باز می‌گردند.دادستان تهران چرخه باطل جمع‌آوری معتادان را مصداق برخورد سطحی با این مشکل دانست و اظهار داشت: صدق عبارت جمع‌آوری در مورد انسان‌هایی که به عمد یا با غفلت دچار آسیب شده‌اند، صحیح نبوده و مناسب است از لفظ ساماندهی در مورد آنان استفاده شود تا آثار آن برای این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جعفری‌دولت‌آبادی با تأکید بر اینکه باید برای اشتغال معتادان پس از بهبود برنامه‌ریزی کرد گفت: بازگشت این افراد به زندگی اجتماعی موفقیت بزرگی است و این چرخه باطل را خنثی می‌سازد.

وی تأکید کرد: باید از زمانی که دستور قضایی برای ساماندهی معتادان متجاهر صادر می‌شود و تا زمانی که در مراکز خاص نگهداری می‌شوند، اقداماتی برای درمان، حرفه‌آموزی و آمادگی آنان برای بازگشت به جامعه انجام شود. این چرخه باطل زمانی اصلاح می‌شود که در دوران ساماندهی، تغییر و تحول رفتاری در این افراد رخ دهد؛ به این معنا که از آماج اعتیاد دور شوند و ترک اعتیاد کنند و سرانجام به زندگی اجتماعی بازگردند. جعفری‌دولت‌آبادی با بیان این موضوع که بازگشت اجتماعی معتادان متجاهر هزینه‌بر است، گفت: با وجود هزینه‌هایی که برای اجتماعی کردن معتادان در برخواهد داشت، سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه اقدامات لازم را برای تأمین سلامت جسمی و روحی این افراد انجام دهند. وی افزود: بازگشت این افراد به جامعه که برچسب‌های مجرمانه‌ای به آنها خورده و جامعه به سادگی آمادگی پذیرش آنها را ندارد، کاری دشوار و هزینه‌‌بردار است که مستلزم ایفای نقش بیشتر دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی در این زمینه است. وی از مسئولان دستگاه‌ها خواست تا گزارش اقدامات خود در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر در حوزه‌‌های نگهداری، درمان، حرفه‌آموزی و بازگشت به جامعه را به دادستانی تهران ارائه دهند. وی افزود: مطابق گزارش‌های ارائه شده؛ مرحله اول به‌طور مناسب انجام می‌شودف ولی 3مرحله دیگر به دشواری پیش می‌رود. دادستان تهران از افزایش ظرفیت کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر در تهران خبر داد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان معتادان متجاهر را تا 6‌ ماه نگهداری کرد و اقدامات درمانی، فرهنگی و حرفه‌‌آموزی آنان را در دستور کار قرار داد. جعفری‌دولت‌آبادی افزود: حضور معتادان متجاهر در شهرها وضع اجتماعی و فرهنگی را با مشکلات مواجه می‌سازد؛ این در حالی است که این افراد پس از دستگیری دوباره در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند و این چرخه باطل ادامه می‌یابد؛ بنابراین ساماندهی معتادان متجاهر باید با هدف بازگشت واقعی آنان به زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله پس از درمان و بازپروری معتادان، بازگشت آنان به جامعه و پذیرش این افراد توسط عموم است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 12اسفند 97، کد خبر: 49545، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین