پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
در روز ۲ام سپتامبر، حمایت امریکا از برنامه هسته ای ایران قطعی شد.جمهوری خواهان در کنگره امریکا تهدید کردند که قانونی را برای متوقف کردن توافق هسته ای ایران وضع خواهند کرد.اما اوباما نیز عنوان کرد که این قانون را وتو خواهد کرد.او نیازمند ۳۴ سناتور برای ایمن کردن حق وتو خود داشت.زمانیکه سناتور میکولسکی حمایت خود از توافق را اعلام کرد اوباما به حد نصاب مورد نظر خود دستیافت.


شعارسال : ترجمه/فیلیس بنیس از موسسه مطالعات سیاسی واشنگتن ، اعلام موافقت میکولسکی را یک اتفاق بزرگ خواند.او میگوید توافق ایران پیروزی بزرگ دموکراسی بر احتمال رخ دادن جنگ با ایران است.اوباما نیز در این باره میگوید : مردم امریکا فهمیدند که ایجاد امنیت برای کشور از راه دیپلماسی به جای راه نظامی قابل دستییابی است.

در اواخر ماه اوت، همگی بر این موضوع واقف بودند که اختلاف نظر اوباما با کنگره امریکا شاید از اختلاف نظرباتیم مذاکره کننده ایران بیشتر باشد. برای اطلاع بیشتر از جوانب توافق هسته ای ایران، مصاحبه ای را با پروفسور نوام چامسکی انجام دادم که به قسمت هایی از ان اشاره میشود.

پروفسور چامسکی! شما نحوه واکنش جمهوری خواهان به توافق هسته ای ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟

اکثر قریب به اتفاق جمهوری خواهان مخالف توافق ایران هستند.تد کروز بعنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه عنوان میکند گه با وجود این توافق شاید ایران بازهم بتواند سلاح هسته ای تولید کند و با استفاده از ان قادر خواهد بود میلیون ها امریکایی را از بین ببرد. دو کاندید جمهوری خواه ریاست جمهوری اینده یعنی جب بوش و اسکات واکر نیز عنوان کرده اند در صورت موفقیت در انتخابات گزینه حمله نظامی به ایران را بطور جدی بررسی خواهند کرد.لیندسی گراهام نیز این توافق را حکم اعدام اسراییل خوانده است.که حتی واکنش برخی سیاستمداران اسراییلی را هم بهمراه داشته است.

این نکتف قابل توجه است که حزب حمهوری خواه، مدت هاست مسیر اصلی خود بعنوان یک حزب سیاسی در امریکا را از دست داده و بیشتر شبیه یک آشوب گر رادیکال داخلی فعالیت میکند.از زمان انتخاب شدن رونالد ریگان بدست اکثریت متمول و مرفه امریکا و به قدرت رسیدن حزبی که هیچ سابقه قدرتمند چندانی در کشور نداشت، حزب مخالف یعنی جمهوری خواهان تصمیم جدی گرفتند. آنها که بیشتر از اهالی ایالت های برده دار امریکا در گذشته بوده اند از اینکه برخی از تازه وارد ها در حال بدست گرفتن قدرت و کنار زدن انها هستند ابراز نگرانی کردند.

اتهام جمهوری خواهان نسبت به ایران در میان همه طیف های این حزب گسترده شده است.به نظر شما اصلی ترین تردید و اتهام انها نسبت به ایران چیست؟

در میان طیفهای مختلف جمهوری خواهان، تنها صحبت های ژنرال مارتین دمپسی درباره توافق وین تاحدودی باعث ارام شدن فضا شد.وی پس از توافق وین اعلام کرد که این توافق به هیچ عنوان امکان حمله نظامی امریکا علیه ایران را از بین نمبرد، چراکه ممکن است ایران در اجرای بندهای توافق تقلب کند.دنیس راس، مذاکره کننده خاورمیانه در دولت های اوباما و کلینتون نیز میگوید : ایران بهتر از هر کسی از این موضوع اطلاع دارد که اگر به سمت سلاح برود، انگاه به فشارهای شدیدی مواجه خواهد شد.وجود توقف۱۵ ساله در برنامه هسته ای ایران در توافق شاید بیش از هرچیز به نفع اسراییل و جمهوری خواهان باشد چراکه در این مدت امریکا میتواند اسراییل را با بمب افکن هایb-52خود برای دفاع مجهز سازد.

یکی از فرضیات موجود درباره تهدید ایران اینست که ایران با ساخت سلاح هسته ای به اسراییل حمله کند.شما تا چه اندازه این فرضیه را عملی میبینید؟

بطور حتم، اسراییل با یک خطر همشگی روبه رو است، چراکه رهبر ایران و روسای جمهور ایران درباره نابودی این کشور صحبت کرده اند.انها شاید بدنبال تغییر رژیم در اسراییل هستند.ایران هیچگاه صحبتی از حمله به اسراییل یا زمان حمله به اسراییل صحبتی نکرده است.

البته صحبت های مقامات ایران درباره اسراییل به مراتب خفیف تر از مقاصد روشن امریکا و اسراییل طی سال ها برای تغییر حکومت در ایران است.در سال ۱۹۵۳ امریکا تلاش کرد تا با یک کودتای نظامی دولت پارلمانی ایران را تغییر دهد و دیکتاتوری شاه را بازگرداند، دیکتاتوری که شاید یکی از فاجعه امیز ترین امار نقض حقوق بشری را داشته است.البته در طی چندین سال قبل همواره امار و اطلاعات درباره نقض حقوق بشر پس از انقلاب کشور ایران صحبت شده است، نمیدانم چرا امریکا علاقه ای به نشان دادن امار فاجعه بار دولت تحت تکفلش در زمان شاه ایران برای جهانیان ندارد.

امریکا در دنیا بعنوان قهرمان تغییر رژیم در کشورهای مختلفشناخته میشود و البته اسراییل هم رتبه بالایی در این امر دارد.تجاوز اسراییل به لبنان در سال ۱۹۸۲ مسما به قصد تغییر رژیم و بدست گیری مناطقی از این کشور بود. هیچ تحلیل گری بطور جدی به این موضوع که ایران سلاح هسته ای ساخته و از ان برای تخریب استفاده میکند وجود ندارد.شاید تهدید بیشتر و محتمل تر این باشد که سلاح هسته ای بدست نیروهای جهادی و تکفیری بیفتد، نه بوسیله ایران، بلکه بوسیله متحدان امریکا در منطقه مانند پاکستان.

سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل از بی ثباتی که ایران بواسطه برنامه هسته ای خود در منطقه ایجاد کرده ابراز نگرانی کرده است.همچنین وی در سخنرانی خود در سازمان ملل از حمایت ایران از حزب الله نیز سخن گفت.ایا این مسایل میتواند منجر به حمله نظامی علیه ایران شود؟ نظر شما دراین باره چیست؟

استفاده از قدرت امری طبیعی است. ایشان از ثبات در ادبیات خودشان صحبت میکنند.از دید ایشان سیاست امریکا در عراق تعریف ثبات است.ثبات از دید امریکا چه صورتی دارد؟ امریکا خاک کشوری را تصرف میکند، صدها هزار نفر را ازبین برده و میلیون ها نفر را پناهجو میکند، اعدام ها و شکنجه های بی سابقه رخ میدهد و چیزی شبیه حمله مغول ها اتفاق می افتد و در نهایت کشور عراق در نظرسنجی بعنوان غمگین ترین کشور دنیا قرار میگیرد.سپس با راه اندازی یک جنگ فرقه ای میان شیعه و سنی سعی در جداسازی و تجزیه عراق و سوریه شده و از گروه داعش حمایت میشود.آری اینها نشانه ثبات از دید امریکاست.

حزب الله و حماس هر دو به مخافت با دولت حمایت شده از سوی امریکا یعنی اسراییل میپردازند.اری ایران از این گروه ها حمایت میکند و سپس بعنوان حامی تروریست در امریکا معرفی میشود.این در حالی است که عربستان سعودی سال هاست به حمایت مالی نظامی و حتی سیاسی گروه های تروریستی در منطقه میپردازد.حتی به لخاظ عقیدتی نیز سلفی های عربستان شکل جدیدی از اسلام را برای تشدید اختلافات در منطقه براه انداخته اند.داعش شاید واضح ترین نمونه حمایت شونده از سوی عربستان است.

در تولید تروریسم در خاورمیانه هیچ کشوری به پای امریکا نخواهد رسید.امریکا با قدرت تمام تلاش کرد تا تروریست ها را از یک منطقه ک.چک در افغانستان و پاکستان به محدوده بزرگی به اندازه کل خاورمیانه گسترش دهد.حمله امریکا به عراق شروعی برای گسترش تروریسم در منطقه بوده است.

جالب تر اینست که تنها جرم گروه حزب الله که از سوی امریکا تروریست خوانده میشود اینست که حزب الله در جنگی اسراییل را از سرزمین های تصرف شده لبنان خارج کرده است و با سیاست های اسراییل در منطقه مخالف است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت صاحب نیوز ، تاریخ انتشار یکشنبه 29 شهریور 1394 ، کد مطلب : 290244 : www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین