پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
گزارش یک رسانه غربی درباره اختلافات میان پادشاه و ولیعهد عربستان ذهن تحلیلگران و ناظران امور عربستان را به خود مشغول کرده است.

شعارسال:گزارش یک رسانه غربی درباره اختلافات میان پادشاه و ولیعهد عربستان ذهن تحلیلگران و ناظران امور عربستان را به خود مشغول کرده است.

چند روز قبل روزنامه گاردین به نقل از منابع خاص از اختلافات فزاینده میان ملک سلمان و پسرش محمد پرده برداشت و فاش کرد که ملک سلمان و پسرش طی هفته‌های گذشته درباره برخی محورها به ویژه جنگ یمن به شدت دچار اختلاف شده‌اند و اینکه این اختلافات از زمان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر گذشته به دست تیم خاص و به شیوه وحشیانه، بیشتر شده است.

طبق این گزارش؛ اختلاف و تنش میان ملک سلمان و پسرش از اواخر فوریه گذشته هنگامی که پادشاه به مصر سفر کرد و در آنجا از سوی مشاورانش متوجه خطر کودتای پسرش علیه وی شد، تشدید شده است به طوری که اطرافیان ملک سلمان از امکان در معرض خطر قرار گرفتن ملک سلمان به شدت نگران شدند به شکلی که تیم امنیتی جدیدی مرکب از ۳۰ حامی ملک سلمان با دقت تمام از وزارت کشور عربستان انتخاب و جایگزین تیم اصلی کردند.

این اقدامی سریع و نمایانگر بیمی از از تیم امنیتی اصلی که حامی محمد بن سلمان هستند، وجود داشت. علاوه بر این حرکت‌های محمد بن سلمان به ویژه قدم زدن بر روی بام کعبه باعث شوکه شدن محافل دینی و جریان‌های اسلامی شد که آن را نقض عظمت و قداست خانه کعبه به عنوان نماد مسلمانان و عطیه الهی و قبله می‌دانند.

وی در هر گامی که بر می‌دارد ثابت می‌کند در اتخاذ تصمیم‌های جنجالی و حتی تحریک کننده، گوی سبقت را ربوده است و همه اینها فقط در طول دو سال از زمان روی کار آمدن او به عنوان ولیعهد عربستان سعودی روی داد.

به اعتقاد تحلیلگران بدون شک شاهزاده محمد بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان آماده می‌شود شاهزاده محمد بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان آماده می‌شود و ظهور او به این شیوه غیرمرسوم حامل این پیام است که وی با بالا رفتن از کعبه، زمام مسائل دینی این کشور را به دست خواهد گرفت.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها از تشکیل گارد ویژه حفاظتی که محمد بن سلمان را از خطر ترور افراد خاندان سلطنتی یا افسران وزارت کشور یا خود گارد ملی عربستان حفظ کند خبر داده و اعلام کرده‌اند که نام این نیرو وابسته را واکنش سریع نامیده و امتیازات زیادی به آنها برای اینکه همیشه به وی وفادار بمانند، داده است.

اختلافات واقعی یا خدعه بن سلمان

این در حالی است که برخی ازجمله مجتهد افشاکننده اسرار درونی آل سعود به گزارش روزنامه گاردین به گونه‌ای دیگر واکنش نشان داده‌اند. وی آورده است: ملک سلمان در تصمیمات در عربستان دخالتی ندارد زیرا فاقد هوش و حواس است و پس از ۵ دقیقه موضوع از خاطرش می‌رود و هر آنچه عکس آن منتشر می‌شود، کذب محض است. به نظر می‌رسد که روزنامه گاردین در دام افتاده است زیرا محمد بن سلمان نیاز دارد که وانمود کند که پدرش در کمال سلامت است.

به گزارش مهر، رأی الیوم در مطلبی با اشاره به گزارش روزنامه گاردین انگلیس درباره اختلافات میان ملک سلمان و محمد بن سلمان آورده است: «گزارش منتشر شده از سوی گاردین درباره اختلافات میان ملک سلمان و پسرش محمد درباره موضوعات داخلی و خارجی با اهتمام زیاد برخی رسانه‌های عربی روبرو شد.

این رسانه نوشت: این گزارش از اعتراض ملک سلمان به صدور فرمان‌های محمد بن سلمان در انتخاب برادرش خالد بن سلمان به سمت معاون وزیر دفاع یعنی معاون محمد بن سلمان و نیز انتخاب ریم بنت بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا، آن‌هم زمانی که پدرش در مصر بوده و محمد بن سلمان را به عنوان جانشین خود صرف اداره امور کرده بود، خبر داده است. این گزارش همچنین به وجود اختلاف میان پدر و پسر درباره نحوه برخورد با اسیران جنگ یمن و موضع عربستان در قبال اعتراضات سودان و الجزایر اشاره کرده است.

رأی الیوم در ادامه می‌نویسد: محمد بن سلمان در حال حاضر به علت وخامت وضع جسمانی پدرش و عدم تمرکز ملک سلمان و غیبت وی از عرصه سیاسی داخلی و خارجی حاکم کنونی عربستان است محمد بن سلمان حاکم کنونی عربستان در حال حاضر به علت وخامت وضع جسمانی پدرش و عدم تمرکز ملک سلمان و غیبت وی از عرصه سیاسی داخلی و خارجی است و این را همه کسانی که به عربستان رفته‌اند و دیدارهای پروتکلی که با ملک سلمان انجام می‌دهند و محدود به نوشیدن قهوه و عکس گرفتن است، حس کرده‌اند. این را یکی همراهان رئیس کشوری که اخیراً به عربستان رفته مورد تاکید قرار داده است.

این رسانه بیان کرد: در عربستان مرسوم نیست که ولیعهد ساز مخالف با پادشاه بزند و تصمیمی بدون موافقت وی اتخاذ کند حتی در امور ثانویه زیرا آن به مثابه کودتا محسوب می‌شود و اگر ملک سلمان در سلامت کامل بود اجازه این تعدی را نمی‌داد و فوراً ولیعهد را عزل می‌کرد کما اینکه قبلاً با عزل دو ولیعهد در ماههای اول حکومتش آن‌را نشان داده است.

رأی الیوم نوشت: انتخاب خالد بن سلمان به عنوان معاون وزیر دفاع با وجود سن کم وی در واقع زمینه سازی برای ولیعهد شدن در صورت تصمیماتی احتمالی و آن کنار رفتن ملک سلمان به دلیل بیماری و به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان است. اما انتخاب ریم بنت بندر به عنوان سفیر عربستان در آمریکا دلایل سیاسی داخلی و خارجی دارد. در بُعد داخلی به مثابه پاداشی به شاهزاده بندر به خاطر بیعت با محمد بن سلمان از دقیقه اول و حمایت بی چون و چرا از ولیعهد در سمت جدیدش است و در بُعد خارجی واکنشی به هجمه‌های رسانه‌های غربی همسو با فعالان زن سعودی در زندان‌های عربستان است و اینکه وانمود کند که دیدگاه آل سعود به زن تغییر کرده است و اینکه از عربستان تصویری ارائه دهد که حامی اعطای مناصب به زنان پس از دهه هاست.

این رسانه با اشاره به اینکه در گزارش گاردین به غیبت محمد بن سلمان از استقبال پدرش هنگام بازگشت از مصر اشاره شده، آورده است: این غیبت احتمالاً به دلایل امنیتی است زیرا ولیعهد عربستان از بیم ترور از سوی مخالفان به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از عموزاده‌های خود که با وی بیعت نکرده‌اند را به زندان افکنده است، تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا در آورد.

رأی الیوم می‌افزاید: بعید نیست ولیعهد سعودی در ورای انتشار بحث اختلافات باشد تا اینگونه وانمود کند که پادشاه عربستان سالم است و زمام امور را در دست دارد در حالی که این درست نیست. همچنین شاید هدف جنجال رسانه‌ای هدف دار علیه رسانه‌های خارجی که مواضع انتقادی به وی در موضوع قتل خاشقجی دارند، است به ویژه که زمانی که به ولیعهد سعودی به خاطر حمایت از معامله قرن حمله شد ابتدا بیانیه‌ای از سوی ملک سلمان در حمایت از فلسطین صادر شد و از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به فلسطین دعوت شد تا انتقادهای داخلی و عربی کم شود.

این رسانه نوشت: مجدداً می‌گوئیم که بن سلمان حاکم کنونی عربستان و تصمیم گیرنده اول و آخر در مقطع کنونی و سیاست گذار داخلی و خارجی این کشور است و هر گونه حرف و حدیث از اختلافات میان پدر و پسر تلاشی برای گمراه کردن برخی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های غربی و منحرف کردن انظار از موضوعات بسیار مهم است به ویژه که عربستان آبستن حوادث غافلگیر کننده است».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار16 اسفند 97، کدخبر: 4561645، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین