پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۹۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید کرد: در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق باید همکاری در مسائل امنیتی، حفظ و تقویت امنیت دو کشور و فراهم کردن زمینه برقراری یک همکاری امنیتی منطقه‌ای که شامل کشورهای دیگر هم شود، باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد.
شعار سال: نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید کرد: در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق باید همکاری در مسائل امنیتی، حفظ و تقویت امنیت دو کشور و فراهم کردن زمینه برقراری یک همکاری امنیتی منطقه‌ای که شامل کشورهای دیگر هم شود، باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد.

صباح زنگنه با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق اظهار کرد:  اهمیت این سفر به دلیل اهمیت دو کشور  ایران و عراق است و روابط استثنائی این دو کشور و شاخص‌های بالاتر و متفاوت‌تری که دارند، با شاخص روابط  با سایر کشورها متفاوت‌تر است و اکنون این روابط  بعد از گذشت مراحل گوناگون و نوسان‌های سخت در دهه‌های گذشته به مرحله جدیدی رسیده است.

وی افزود: بنابراین هر دو کشور و هر دو ملت به اهمیت این روابط ، عمق و نوع آن بیش‌تر وقوف داشته و مطلع هستند و حاضر نیستند روابط خوبی که ایجاد شده را تضعیف کرده یا کاهش دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که طی یکی دو سال اخیر،‌ عراق برای ایران شریک اول تجاری بوده است،‌ گفت:‌ این موقعیت بیش‌تر ناشی از علایق جوامع ایران و عراق به یکدیگر است که البته نیازمند تهیه زیربناهای قانونی، رسمی و تسهیلات مناسب از سوی دولت‌های دو کشور است.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی خاطرنشان کرد:‌ این سفر در مقطعی انجام می‌شود که نیاز به برقراری این زیرساخت‌ها و زیربناها به خوبی محسوس است  تا اقداماتی که مردم انجام داده‌اند، حفظ  و تقویت شود و هم این‌که به سطح جدیدی از روابط  در اقتصاد، تجارت، سیاست، فرهنگ، امنیت و همکاری‌های نظامی برسد .

زنگنه ابراز کرد: البته در برابر چالش‌ها و تهدیدهای فعلی، آینده همکاری بین دو کشور باید تقویت شود و تفاهم‌های جدی بین دو دولت حاصل شود که یکی از این زیرساخت‌ها موضوع رسیدن به توافقات در توسعه گردشگری بین دو کشور و همچنین حذف یا کاهش موانع گردشگری است.

وی حل و فصل مناسبات و توافقات گذشته را از دیگر عوامل تقویت همکاری بین دو کشور عنوان کرد و گفت: مساله مجرای آبی مشترک اروند رود باشد یا شط‌العرب و لایروبی این معبر آبی می‌تواند به توسعه تجارت و رفت‌وآمد کشتی‌ها به این منطقه هم منجر شود و به منفعت هر دو کشور و هر دو ملت ختم شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد:‌ همکاری در مسائل امنیتی، حفظ و تقویت امنیت دو کشور و فراهم کردن زمینه برقراری یک همکاری امنیتی منطقه‌ای که شامل کشورهای دیگر هم شود، باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: بازسازی صنایع عراق و همکاری در زمینه‌های انرژی و مکمل همه این‌ها همکاری‌های بانکی هم باید در دستور کار باشد که در این زمینه تاسیس بانک مشترک می تواند تسهیلات لازم را تامین و فراهم کند.

زنگنه همچنین در مقایسه سفر روحانی به عراق با سفری که ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این کشور داشت، اظهار کرد:‌طبیعی است رفت‌وآمد کشورهمسایه با کشوری که هنوز هویت خودش را در عراق تعریف نکرده متفاوت است، آمریکا باید مشخص کند که آیا خودش را یک کشور اشغال‌گرمی‌داند یا یک کشور همکار و هم راستا با دولت عراق در واقع آمریکا هنوز هویت خودش را از این سه حالت مشخص نکرده است.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی ابراز کرد:‌ به همین دلیل رفتار رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات آمریکایی گرفتار این ابهام و مخدوش بودن هویت و نوع نگاه‌ و رابطه‌شان با عراق است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران حضور و هویتش با عراق تعریف شده و در تمام شرایط  و خوشی‌ها و ناخوشی‌ها با مردم عراق همراه بوده است و هرگاه مردم عراق با مشکلاتی مواجه می‌شدند به آن‌ها کمک کرده است، در نتیجه این رفتار متفاوت است با دولتی که چند هزار  کیلومتر دورتر نشسته و هنوز نمی‌داند چگونه عمل کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بنابراین طبیعی است که رفت‌و آمد ایران و مقامات ایرانی با آمریکا در عراق متفاوت باشد اما این رابطه به معنای اعمال فشار بر عراق و قطع رابطه آن کشور با آمریکا نیست. عراق کشور مستقلی است و می‌تواند با هر کشوری که بخواهد رابطه داشته باشد، اما از دیکته کردن دستورات آمریکایی در عراق، نه دولت و نه مردم عراق آن را نمی‌پذیرند. این در حالی است که ایران در عراق هیچ چیزی را دیکته نمی‌کند، اما آمریکا چنین کاری را انجام می‌دهد و این اقدامات ضعف و ناتوانی آمریکا را در این کشور نشان می‌دهد.

زنگنه اظهار کرد: روابط عراق با کشورهای همسایه می‌تواند براساس مصالح و منافع عراق تعریف شود. همان طور که ایران این روابط  را بر مبنای منافع مشترک دو کشور تعریف می‌کند. باید توجه کرد که هیچ‌گاه شرط  گذاشتن بر دولت و هر کشوری نتیجه نداده است، جنگ 8 ساله صدام علیه ایران بزرگ ترین شاهد و نمونه است که آمریکا و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر عراق فشار آوردند تا نه تنها رابطه را قطع کند بلکه جنگ هم به راه انداختند، اما نتیجه نداد و مردم دو کشور الان در بهترین نوع روابط هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، تاریخ انتشار: 22 اسفند 1397، کدخبر: 97122111394 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
قطعا همکاری با کشورهای همسایه به نفع همه کشورهاست که باید مدام و مستمر باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین