پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
سابقه تولید هواپیماهای بوئینگ 737 به سال 1968 مربوط می‌شود و از آن زمان تاکنون 140 سانحه از این نوع هواپیماها با 4512 نفر کشته را در جهان شاهد هستیم.

شعارسال:در حالی که تصور عمومی این است که هواپیماهای روسی و یا دیگر هواپیماهای تولیدی شرکت‌هایی غیر از ایرباس و بوئینگ محتمل‌ترین گزینه‌ها برای قرار گرفتن در صدر خطرناک‌ترین هواپیماهای جهان هستند اما آمارها نشان می‌دهد بوئینگ 737 تاکنون بیشترین حادثه را در جهان داشته و بیشترین کشته را نیز به خود اختصاص داده است و در واقع خطرناک‌ترین هواپیمای حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های تعیین میزان ریسک هواپیماها نسبت ساعت پرواز کل هواپیماهای از یک نوع موجود در جهان به تعداد سوانحی است که برای آنها اتفاق افتاده است.

به گزارش بلومبرگ بوئینگ 737 از بدو تولد در سال 1968 تاکنون حدود 140 سانحه را تجربه کرده است.

در واقع می‌توان ادعا کرد که به ازای هر 500 هزار ساعت پرواز، هواپیماهای بوئینگ 737 در جهان شاهد یک سانحه بوده‌اند.

به گزارش ایرفلیت نخستین سانحه مربوط به هواپیماهای بوئینگ 737 به روز 19 جولای سال 1970 در فیلادلفیای آمریکا بازمی‌گردد که البته در این سانحه کسی کشته نشد. اما نخستین سانحه مرگبار آن در سال 1972 اتفاق افتاد که به کشته شدن 43 نفر در شیکاگوی آمریکا منجر شد.

هند،‌ مالزی، تایوان، آمریکا، برزیل، اکوادور، امارات، آنگولا، کامرون، انگلیس، مالتا، ایران، عربستان، شیلی، ترکیه، اتیوپی، چین، پاناما، کره جنوبی، ترکیه، پرو، کرواسی، اندونزی، آرژانتین، فیلیپین، تونس، الجزایر، سودان، مصر، افغانستان، یونان، نیجریه، قزاقستان، روسیه، جمهوری دموکراتیک کنگو، کانادا و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که سوانح بوئینگ 737 در آنها اتفاق افتاده است.



در واقع تغییر اساسی در ساختار بدنه و موتور این هواپیما و معرفی مدل جدید آن با نام بوئینگ 737 مکس که جدیدترین هواپیمای ارائه شده از سوی هواپیماسازی بوئینگ آمریکا محسوب می‌شود نیز با توجه به دو سانحه روی داده در این نوع هواپیما طی 5 ماه گذشته، نتوانسته است 737 را از لقب خطرناک‌ترین هواپیمای جهان جدا کند.

تا پیش از این دو سانحه 4166 نفر در سوانح مربوط به بوئینگ‌های 737 در جهان کشته شده بودند که با اضافه کردن 189 قربانی هواپیمای بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی لاین‌ایر اندونزی و 157 سرنشین بوئینگ 737 سقوط کرده در اتیوپی شمار کشته شده این هوایپمای منحوس به 4512 نفر رسیده است.

لازم به ذکر است چندماه پیش نیز یک هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به خطوط هوایی نروژ در آسمان ایران دچار نقص فنی شد و مجبور شد در فرودگاه شیراز فرود اضطراری داشته باشد و از آن زمان به بعد این هواپیما در فرودگاه مذکور زمین گیر شده است.

از زمان سقوط هواپیمای 737 مکس در اتیوپی که روز یکشنبه اتفاق افتاد تاکنون پرواز این هواپیماها در 12 کشور از جمله چین، هند، استرالیا، سنگاپور، مکزیک، جزایر کایمن، اندونزی، اتیوپی، مغولستان، مغرب، ویتنام و آفریقای جنوبی متوقف شده است.

با این حال شرکت‌های هواپیمایی اصرار دارند که این هواپیما ایمن بوده و مصر به ادامه پرواز آنها هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار22 اسفند 97، کدخبر: 13971221000948، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین