پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۲
گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی گفت: برگ برگ تاریخ کرمان نشان می دهد که مردم کرمان در گذر تاریخ هرگز به هیچ جامعه، ملت و مرز و بومی حمله نکرده اند و این اوج فرزانگی و نجابت آن هاست .

شعارسال: کرمان در روزهای ابتدایی اسفند سال جاری میزبان کنگره شهدای استان بود که در این روزها اعضای کنگره ۶۵۰۰ شهید استان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند؛مقام معظم رهبری در این دیدار بیش از ۶ بار واژه نجیب و نجابت را در مورد مردم کرمان بیان کردند.

سید محمدعلی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی ضمن سپاس از مقام معظم رهبری ، اظهار داشت : مقام معظم رهبری با فرزانگی و شناخت ویژه ای که از فرهنگ مردم در نقاط مختلف این مرزوبوم دارند به نکته ای بسیار بنیادی و اساسی در خصوص نجابت مردم کرمان اشاره کرده اند .

وی گفت : بزرگترین هنر مردم کرمان در طول تاریخ این بوده است که از صبوح تلخ سختی ها و دشواری هایی که در منطقه کویر برایشان ایجاد شده است نوشیدند ولی در مقابل مهربانی ، نجابت و بزرگواری را نوشانده اند.

مورخ و پژوهشگر کرمانی خاطر نشان کرد : برگ برگ تاریخ کرمان نشان می دهد که مردم کرمان در گذر تاریخ هرگز به هیچ جامعه، ملت و مرز و بومی حمله نکرده اند و این اوج فرزانگی و نجابت آن هاست .

گلاب زاده با بیان این که در مجموعه کنارصندل هزاران آثار تاریخی کشف شده است ، توضیح داد : در میان هزاران آثاری که همه جنبه رفاهی و زندگی داشته اند تنها یک خنجر به دست آمده است که نماد دفاع از جان بوده و به معنای قصد هجوم و حمله داشتن نمی باشد .

مدیر مرکز کرمان شناسی اضافه کرد : در تاریخ وقتی معزالدوله دیلمی به کرمان حمله می کند مردم کرمان روزها با او به نبرد می پرداختند و شب ها به عنوان مردمی نجیب و مهربان برای او هدیه و غذا می فرستادند که این کار سبب تعجب بسیار معزالدوله می شود و بعد از بررسی ها متوجه می شود که مردم کرمان روزها برای تقابل و دفاع از جان و مال و ناموس خود می جنگند و شب ها که سلاح ها برزمین گذاشته می شوند به عنوان میزبان بر خود وظیفه یم دانند که برای او غذا تهیه کرده و هدیه بفرستند .

وی با اشاره به این که واقعیت های زیادی از گذشته تا به امروز در خصوص نجابت مردم کرمان وجود داشته است ، ابراز داشت : مردم کرمان قبل از ورود لطفعلی خان زند به کرمان از عواقب و سختی های که در رهگذر پذیرایی از مهمان برای آن ها رقم می خورد خبر داشتند اما همگی با دل های نجیب و مهربان پذیرای این فرد شدند و تاوان بسیار سختی دادند ولی نجابت خود را از دست ندادند .

مورخ و پژوهشگر کرمانی در پایان گفت : امروزه اگر مقام معظم رهبری به این نکته اشاره می کنند که مردم کرمان نجیب هستند برگرفته از این واقعیت های تاریخی دارد .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه آرمان کرمان، تاریخ انتشار:26اسفند1397 ، کدخبر: 22888: www.armanekerman.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین