پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
از همان بدو ورود به غار چشمانتان به جمال آن روشن خواهد شد. سقفی بسیار بلند و اشکالی متنوع و بلورین شما را شگفت‌زده خواهد کرد، نگران گم کردن راه نباشید مسیری که برای بازدید عموم در نظر گرفته شده مشخص و امن است.هر گردشگری برای انتخاب مقصد سفر خود مؤلفه‌های خاصی را مد نظر قرار می‌دهد، برای فردی آثار تاریخی حائز اهمیت است و دیگری نیز دوست دارد در کنار بازدید از مناطق دیدنی شهر مقصد سری به بازارهای آن منطقه بزند، برای بسیاری از افراد جاذبه‌های طبیعی بیش از هر چیز حائز اهمیت است و دوست دارند روحشان را به آرامش طبیعت سپرده و به دور از دغدغه‌های روزانه ساعتی را در یک اثر طبیعی زیبا و دلچسب سپری کنند.

شعار سال: صدای پای بهار، بوی تعطیلات و آهنگ سفر را با خود به همراه می‌آورد و فضا حس و حالی دیگر می‌یابد. با آمدن بهار و بوی نوروز تعطیلات دو هفته‌ای و سفرهای خانوادگی بیش از همه خوشایند ایرانیان است.

هر گردشگری برای انتخاب مقصد سفر خود مؤلفه‌های خاصی را مد نظر قرار می‌دهد، برای فردی آثار تاریخی حائز اهمیت است و دیگری نیز دوست دارد در کنار بازدید از مناطق دیدنی شهر مقصد سری به بازارهای آن منطقه بزند، برای بسیاری از افراد جاذبه‌های طبیعی بیش از هر چیز حائز اهمیت است و دوست دارند روحشان را به آرامش طبیعت سپرده و به دور از دغدغه‌های روزانه ساعتی را در یک اثر طبیعی زیبا و دلچسب سپری کنند.

اینجا قاین است، جایی که دره‌های شگفت‌انگیز، غارهای بی‌نظیر، کوه‌های سر به فلک‌کشیده، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر، چشم‌اندازهای بدیع و تولید محصولات استراتژیک از جمله زعفران به سرزمین طلای سرخ شهره یافته است.

نظاره‌گر شگفتی دنیای خلقت در دل کوه باشید

بدون شک یکی از زیباترین جلوه‌های خلقت خداوند را می‌توان در غارها یافت، غارها شگفتی‌هایی هستند که خالق یکتا هنرمندانه نقش آن‌ها را در دل کوه‌ها و صخره‌ها تراشیده است، این جاذبه‌های طبیعی هر ساله پذیرای طبیعت‌گردان و گردشگران بسیاری هستند که برای لذت بردن از این خلقت شگفت‌انگیز به آن‌ها سفر می‌کنند.

غارهای خیره‌کننده و اسرارآمیز تنها در افسانه‌ها یا فیلم‌های ترسناک پیدا نمی‌شوند بلکه خیلی از آن‌ها را می‌شود در بکرترین مناطق طبیعی یافت، در نگاه اول به شکافی در دل یک کوه شبیه می‌باشد. عارضه‌ای طبیعی که چندان اهمیتی ندارد اما غارها انگار انبوهی از رمزها و رازها را در خود جای داده‌‌اند. در 25 کیلومتری شرق قاین و 5 کیلومتری جنوب غرب روستای خونیک علیا غاری وجود دارد که وقتی انسان وارد آن می‌شود در برابر عظمت پروردگار سر تعظیم فرود می‌آورد.

سفر به دنیای رمزآلود غار جوجه

از همان بدو ورود به غار چشمانتان به جمال آن روشن خواهد شد، سقفی بسیار بلند و اشکالی متنوع و بلورین شما را شگفت‌زده خواهد کرد. نگران گم کردن راه نباشید مسیری که برای بازدید عموم در نظر گرفته شده مشخص و امن است، درون این غار باید قوه تخیل خود را به کار ببندید و شروع به تشبیه کردن اشکالی که می‌بینید با حیوانات مختلف کنید.

داخل غار متشکل از یک تالار اصلی است. بر روی دیواره‌های این غار مملو از توده‌های گل کلمی، اسفنج‌های آهکی و بلورین و قندیل‌هایی است که حاصل رسوبات دولومیتی و آهکی است، در قسمت‌هایی از غار تشکیلات زیبای استالاکتیت و استالاگمیتی نیز دیده می‌شود.

قوه تخیل خود را به‌کار ببرید!

در ابتدای غار حوضی ساخته شده از مصالح سنگ و ساروج وجود دارد، بر روی یکی از دیواره‌های غار جوجه آثاری از طرح‌ها و نقش‌های بسیار قدیمی به چشم می‌خورد، آثار و بقایای سفالی مربوط به دوران تاریخی در ابتدای غار پراکنده است، وجود قندیل‌های داخل غار منظره‌ای زیبا از شگفتی‌های عالم را به نمایش گذاشته و آثار به دست آمده از آن گویای زندگی غارنشینی است.

غار جوجه یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای طبیعی قاین است که از لحاظ باستان‌شناسی اهمیت دارد. این غار بر خلاف اسم آن از بزرگ‌ترین غارهای شناسایی شده در استان خراسان جنوبی است که انتهای آن بر اثر زلزله یا فرسایش سنگ‌ها به مرور بسته شده است.

کف غار از مقدار زیادی خاک انباشته شده است لذا احتمال وجود آثار فرهنگی و تاریخی منقول و غیرمنقول در زیر انبوه خاک بسیار زیاد است. موقعیت طبیعی خاص غار یعنی قرارگرفتن آن در دامنه شیب‌دار کوه و محلی که اشراف کامل به مسیرهای ارتباطی به دهانه غار دارد، موقعیت دفاعی مناسبی به آن داده است، از سوی دیگر موقعیت دهانه غار به صورتی است که پیداکردن آن نسبتاً مشکل است.

فضاهای وسیع درون غار و آزادی عمل ساکنان آن مزیت دیگر این غار است لذا محل مناسبی برای پناه گرفتن گروه‌های انسانی است. براساس شواهد موجود به خصوص آب‌انبار این غار می‌توانسته توسط فرقه اسماعیلیه مورد استفاده قرار بگیرد. بی‌تردید غار جوجه یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز استان خراسان‌جنوبی و غاری است که با خود داستان‌هایی از گذشته را به همراه دارد.

دیدنی‌های دیگر قاین

مسجد جامع قاین؛ بعضی معتقدند بنای مسجد بر روی آتشکده‌ای پیش از اسلام ساخته شده و برخی نیز بنا به نوشته ناصرخسرو احداث آن را اوایل قرن پنجم ذکر کرده‌اند اما کاوش‌های انجام شده در لایه‌های زیرین بنا وجود بقایای مسجدی از دوره سلجوقی را تأیید می‌کند.

مقبره بوذر جمهر؛ بوذرجمهر یکی از عرفا، سیاست‌مداران و شاعران نامدار قرن چهارم و پنجم هجری قمری است که آرامگاه وی در 5 کیلومتری جنوب قاین و بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد، این بنا از بناهای ساخته شده در قرون 6و7 هجری قمری است و در کنار آن درخت کهنسالی با عمر حدود 700 سال وجود دارد.

قلعه کوه؛ در مورد قدمت این قلعه برخی معتقدند که این قلعه بخشی از شهر «آرتاگوانا» در دوره هخامنشیاست اما ساختار معماری و فرم طاق‌ها، طاقچه‌ها و درگاه‌های به جای مانده قدمت قلعه را تا دوره ساسانی تأیید می‌کند.

مسجد جامع خضری؛ بنای مسجد جامع خضری در فاصله یک کیلومتری شهر جدید خضری قرار دارد، بنای اصلی این مسجد پس از ویرانی بر اثر زلزله با خود یاری مردم بازسازی شد و بنای فعلی بر روی بنای قبلی بنیان نهاده شده است.

تمهیدات نوروزی میراث فرهنگی قاین

شاهرخ عباس‌پور رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به موقعیت شهرستان قاین، گفت: قاینات با بیشترین آثار تاریخی، اماکن گردشگری، تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و روستاهای هدف گردشگری و قرارگیری در جاده ترانزیتی زاهدان و مشهد در جذب گردشگران نوروزی خوب درخشیده است.

وی از برپایی40 غرفه فروش سوغات، هدایا و صنایع دستی در ورودی شهرهای قاین، خضری دشت بیاض، اسفدن، آرین‌شهر و نیمبلوک خبر داد و افزود: 250 هنرمند و فعال صنعتگر در رشته‌های مختلف از جمله جاجیم‌بافی، پلاس‌بافی، حوله‌بافی، ساخت ابزارهای چوبی، آهنگری، چلنگری و غیره در این شهرستان فعالیت دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات با اشاره به آثار تاریخی و گردشگری شهرستان قاینات، مطرح کرد: این شهرستان با داشتن بیش از 100 اثر تاریخی، دیدنی و مکان‌های جذابدر ایام تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران نوروزی خواهد بود.

عباس‌‌پور با یادآوری اینکه علاوه بر ستاد مرکزی در آرین شهر، خضری دشت بیاض، نیمبلوک و اسفدن نیز ستاد خدمات سفر مستقر خواهند شد، بیان داشت: همچنین جهت رفاه حال مسافران و گردشگران نوروزی 5 هزار نقشه و بروشور از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان توزیع خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس تاریخ انتشار 27اسفند 97، کد خبر: 13971225000967، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین