پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱
شهرستان جاسک در شرق هرمزگان با داشتن دهها جاذبه های گردشگری طبیعی وتاریخی این روز ها آغوش خود را برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی باز کرده است.اغلب مردم این شهر به زبان های فارسی، بلوچی، عربی وهندی آشنایی دارند واز راه های کشاورزی، دامداری، صیادی و تجارت امرار معاش می کنند. وقتی به گذشته جاسک نگاه می شود پرآوازه بوده و از قدیم به «جاسک کهنه » معروف بوده بطوری که بزرگ ترین فرودگاه بین المللی بعد از ژاپن در جاسک راه اندازی شده است.

شعار سالجاسک دارای طبیعی و تاریخی ناب و مردمانی میهمان نواز هرساله درایام نوروز مشغول پذیرایی ازمسافران و گردشگران به این شهرستان است.

اغلب مردم این شهر به زبان های فارسی، بلوچی، عربی وهندی آشنایی دارند واز راه های کشاورزی، دامداری، صیادی و تجارت امرار معاش می کنند.

وقتی به گذشته جاسک نگاه می شود پرآوازه بوده و از قدیم به «جاسک کهنه » معروف بوده بطوری که بزرگ ترین فرودگاه بین المللی بعد از ژاپن در جاسک راه اندازی شده است.

تجارت آن با توجه به وجود ˈتلگراف خانهˈ خط جاسک - هندوستان برقرار بوده و نشان می دهد که این شهرستان از نظر تجارت اولین شرکت هند شرقی را در خود جای داده است.

** ' جنگل حرا ' جاذبه طبیعی مورد نظر گردشگران

یکی از جاذبه های زیبا و طبیعی بندر جاسک وجود جنگل های حرا می باشد که گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است.

این جنگل به طور دائم در معرض جزر و مد منظم آب دریا قرار دارد به طوری که در زمان جزر، درختان بسترلجنی آن از آب بیرون می آیند.

درختان لجنی به صورت جزایری پراکنده نمایان می شوند و در موقع مد تمام جنگل زیر آب رفته و ناپدید می شود.

پرندگان زیبا و نادر از قبیل گیلان شاه، اگرت بزرگ در کنار پلیکان ها و فلامینگوها مناظر جالبی را پدید می آورند.

در منطقه جاسک به درختان حرا ' تمر' می گویند و این جنگل ها بیشتر در حومه شهر جاسک (خلیج لوران) و در شرق آن به صورت پراکنده دیده می شوند.

** خواص درمانی ' چشمه های آب گرم پوراف و سدیج '

چشمه های ساحلی و آب معدنی بسیاری در منطقه جاسک وجود دارد که برای مردم قابل احترام و مقدس بوده و خواص درمانی دارند.

یکی از شناخته شده ترین و حیرت انگیزترین آن ها به نام پوراف در20 کیلومتری شرق جاسک و در ساحل دریا قرار دارد.

چشمه آب گرم سدیج نیز از نوع گوگردی است که در ادامه رودخانه و در جنوب کوه های گرد قرار گرفته است و آب این چشمه برای دردهای روماتیسمی بسیار سودمند می باشد.

** صنایع دستی جاسک بی نظیر در نوع خود

در گذشته مردم جاسک و بخش بشاگرد به صورت خودکفا زندگی وعلاوه بر صیادی، دامداری و کشاورزی، در ساخت صنایع دستی هم مهارت داشتند و امرار معاش می کردند.

صنایع دستی شهرستان جاسک شامل، حصیربافی با استفاده از برگ و ضایعات درخت خرما، خرسک بافی که با پشم نوعی فرش با پرز بلند و بافت درشت با رنگ های محدود بافته می شود و چنته بافی نوعی کیف یا خورجین می باشد.

** غار سادرمن جاسک

همچنین از نظرگردشگری وجود سواحل بکر و نزدیک به دریای عمان و آثار تاریخی از جمله غار «سادرمن» که هنوز درثبت آثار تاریخی قرار نگرفته به دوران قبل از اسلام می رسد و به یکی ازمراکز صید و صیادی و شترداری در کشور معروف است.

غار سادرمند به شکل دو غار با دو دهانه و ستون های زیاد بدون سابقه تاریخی روشن است و سفال های به دست آمده ،اطراف این غارمتعلق به دوران ساسانی تا اوایل اسلامی است که نشان دهنده ساخت غار پیش از اسلام بوده و تا دوران اسلامی کاربرد داشته است.

ظرفیت هایی همچون داشتن سد جگین برای توسعه کشاورزی و باغداری، دسترسی به آب های بین المللی و صید در آب های آزاد، پرورش میگو، صادرت شتر به کشورهای حوزه خلیج فارس، استقرار منطقه دوم نیروی دریایی ارتش وتبدیل شدن به قطب صنعتی و تجاری درآینده از مزیت های مهم در توسعه جاسک است.

درمنطقه جاسک به درختان حرا « تمر» می گویند که پرندگان زیبا و نادر مانند گیلان شاه، اگرت بزرگ در کنار پلیکان ها و فلامینگوها منظره های جالبی را در این جنگل ها پدید می آورند.

به دلیل پیشه صیادی و سبک زندگی مردم صنایع دستی مانند حصیر بافی، خرسک بافی، چنته بافی، برقع دوزی و رودوزی های سنتی از دیگر صنایع دستی است رونق دارد.

در کناره های ساحل خلیج فارس و دریای عمان، قوت اصلی مردم از دریا تامین می شود، به همین دلیل بیش ترین و بهترین غذاهای محلی منطقه جاسک نیز از فرآورده های دریایی تهیه می شود.

** 'صخره های شنی' از ویژگی های دیدنی جاسک

یکی از ویژگی های جذاب و دیدنی شهرستان جاسک که می تواند مورد توجه و استقبال گردشگران قرار بگیرد، وجود مناطق صخره ای و شنی است.

تپه ماهورها به همراه حجم بسیار طبیعی در اطراف شهرستان جاسک ایجاد شده است که چشم هر بیننده را به خود جلب می کند.

بیشتر این تپه ماهورها در مسیر میناب به جاسک قرار دارد که از چشم انداز طبیعی زیبایی برخودار است و به سمت چابهار ادامه پیدا می کند.

ساحل شنی و بکر جاسک یکی از نقاط دیدنی این شهرستان بوده که شمار زیادی از مسافران نوروزی برای گردش و تفریح به این محل می آینده واوقات فراغت خود را می گذرانند.

** تلگراف خانه و کمپانی هند شرقی

بندر جاسک در دوران گذشته به صورت های جاشک، چاشک، جک، رأس الجاسک و چاسک نیز ثبت شده، در سال یکهزار و614میلادی انگلیسی ها بندر جاسک را به عنوان بندر تجاری خود در شمال خلیج فارس انتخاب کردند.

تلگراف خانه انگلیسی ها که یکی از قدیمی ترین تلگراف خانه های ایران است به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شد و بعدها به تلگراف خانه تبدیل شد و هم اکنون به همین نام نیز مشهور است.

علاوه بر اهمیت این بندر به عنوان یک مرکز بازرگانی دریایی، در دوران بسیار قدیم یکی از کانون های معتبر آیین میترا بوده و معبدی به نام آناهیتا در آن باقی مانده است.

یکی ازاین جاذبه های تاریخی جاسک دخمه و گورستان پیش از اسلام در 15 کیلومتری شمال خاوری شهر جاسک در محلی به نام سعادتمند، کوه سیبا در میان شهرستان میناب و جاسک است.

آثار انگلیسی ها و هلندی ها، 'اتاق های ساسانی' آخر دماغه کوه مبارک، امامزاده امیر دیوان، دژ پرتغالی ها در بندر جاسک، ساختمان 'پست و تلگراف' متعلق به سال 1869 میلادی و ساختمان 'بنگله سرخ' در 1294هـ. ق، غار سادرمن و ساحل زیبا از جمله از مکان های دیدنی و تاریخی شهرستان جاسک را تشکیل می دهد.

اولین محموله انگلیسی ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت و در سال 1619 میلادی، تجار مذکور اولین تجارتخانه شرکت هند شرقی در جاسک را تأسیس کردند.

این بندر تا زمانی که بندرعباس به تجارت انگلیسی ها اختصاص داده شد، مرکز تجارت و معاملات کمپانی هند شرقی با مرکز ایران بود.

در اواخر سال 1620 میلادی هلندی ها از ورود 2 کشتی کمپانی هند شرقی به بندر جاسک جلوگیری کردند، این کار که منجر به نبرد سختی بین انگلیسی ها و هلندی ها در حوالی این بندر شد و به شکست و اخراج هلندی ها از بندر جاسک انجامید.

تلگراف خانه انگلیسی ها که یکی از قدیمی ترین تلگراف خانه های ایران است به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شد و بعدها به تلگراف خانه تبدیل شد و هم اکنون به همین نام نیز مشهور است.

براساس منابع تاریخی، اداره تلگرافخانه در سال 1286 در جاسک تأسیس شد و در سال 1295 دولت انگلیس گارد نظامی کوچکی برای مراقبت از تأسیسات فرستنده تلگراف در جاسک تشکیل داد.

سال بعد فرماندهی نظامی انگلیس از باسَعیدو، شهری در جزیره قشم به جاسک منتقل و در سال 1309اداره خطوط تلگراف انگلیس به دولت ایران تحویل داده شد.

** نقاط گردشگری جاسک از زبان مدیرکل میراث فرهنگی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در اهمیت موقعیت شهرستان جاسک اظهار داشت: دژ پرتغالی های جاسک، جنگل حرا، چشمه های آبگرم پوراف، برج سیاه و سفید، صخره های شنی، غار سادرمن و تلگراف خانه از جمله مناطق گردشگری و تاریخی جاسک است.

رضا برومند افزود: وجود چشمه های آب گرم، سواحل دریای عمان، مهاجرت پرندگان مهاجر به سواحل جاسک، منطقه صید ماهی از دیگر جاذبه هایی است که مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند.

وی ادامه داد: چشمه های ساحلی و آب معدنی بسیاری در این منطقه وجود دارد که خواص درمانی دارند.

** جاذبه های گردشگری جاسک

فرماندار جاسک در خصوص معرفی جاذبه های گردشگری این شهرستان گفت: این بندر پر آوازه و تاریخی دارای جنگل‌های حرا، بناهای تاریخی، کوه‌های مریخی و مینیاتوری، سواحل صخره‌ای شن و ماسه‌ای و 80 روستای ساحلی و بی نظیر در کشور می باشد.

محمد راد مهر افزود: با وجود ظرفیت‌های گردشگری این بندرساحلی به خوبی می‌ توان شرق هرمزگان را به عنوان قطب گردشگری جنوب شرقی کشور معرفی کرد.

وی با اشاره به وجود تالاب ها در شرق هرمزگان به عنوان جاذبه های دیدنی بیان داشت: در حد فاصل سیریک و جاسک، تالاب بین المللی دلتای رود حرا- رودگز، تنها تالاب هرمزگان است که 2 گونه گیاهی چندل و حرا دارد و محل زمستان گذرانی پرندگان نیز است.

شهرستان جاسک با 58 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده ومسافران نوروزی در ایام نوروز با سفر به شهرستان جاسک می توانند ضمن برخورداری از سفری جذاب و خاطره انگیز از طعم دلچسب غذاهای دریایی و محلی آن نیز استفاده کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 8 فروردین 98، کد خبر: 83257840، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین