پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۹۴۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی مدعی شده است که از زمان هُووَخْشَتْرَه (سومین شاه ماد در ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا ۱۴۰۰ شمسی معادل سال ۲۰۲۲ میلادی، یعنی در طول ۲۶۲۲ سال) کل انتشار پول در ایران حدود ۵۱۹ هزار میلیارد تومن (۵۱۹ همت) بود، اما فقط در دوره دو و نیم ساله دولت سیزدهم، نزدیک ۶۰۰ هزار میلیارد تومن پول (بدون پشتوانه) چاپ کردند! و .... موضوعی که نیازمند ارایه توضیحات توسط مقام‌های ذی صلاح و تنویر افکار عمومی است. خاندوزی هم به این تحلیل همتی جواب داده است.

شعارسال: عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی با انتشار ویدیویی نوشت: در تحلیلی گفتم؛ با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، ثبت تورم ۵۰-۴۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل قبول نمی‌باشد و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد!

همتی افزود: بلافاصله دستور تخریب صادر شد که زمان شما چنین بود و چنان… میدانید دلیل اصلی عدم توفیق دولت سیزدهم در تحقق وعده کنترل تورم و نرخ ارز چیست؟

ادعای چاپ ۶۰۰ همت پول بدون پشتوانه در سی ماه فعالیت دولت سیزدهم؟!

همتی گفت: یک علت مهم این است که طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ماه، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است، درحالیکه از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰، جمع این رقم، ۵۱۹ همت بوده است!

پاسخ سخنگوی اقتصادی دولت به ادعای «هُوَخشتره»‌ای همتی!
سید احسان خاندوزی در پاسخ به اظهار نظر همتی مبنی بر اینکه دولت سیزدهم رکوردار چاپ پول است گفت: این مغالطه از سوی کسانی که تجربه کار اجرایی در دولت‌های گذشته داشتند و با مفاهیم اقتصاد کلان آشنا هستند بسیار مایه تعجب بود و بیشتر شائبه سیاسی بودن را القا می‌کرد. مقایسه متغیر‌های اسمی در طول بازه زمانی، ساده‌انگارانه است. اگر با منطق این دوستان بخواهیم متغیر‌های پولی را مقایسه کنیم باید بگوییم که در دوره مسئولیت همین دوستان (سال‌های ۹۷ تا ۹۹) رشد نقدینگی معادل:

*** بیش از ۱۱۰۰ برابر دولت‌های سوم و چهارم؛
*** ۱۴۰ برابر دولت‌های پنجم و ششم؛
*** ۲۰ برابر دولت‌های هفتم و هشتم
*** و ۳ برابر کل دولت‌های نهم و دهم بوده است!

در خصوص مثال هوخشتره‌ای هم که مطرح شد باید بگویم با این مدل مقایسه‌ها از ابتدای شکل‌گیری دولت مدرن در ایران تا ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی معادل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود، اما در انتهای دولت دوازدهم با افزایش بیش از ۸ برابری به ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسید!

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبربان، تاریخ انتشار: 14اردیبهشت1403، کدخبر: 40232040، khabarban.com/ سایر منابع.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین