پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۴۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
قیمت دلار از مرز ۶۰ و ۶۵ هزار تومان عبور کرد. موضوعی که دارای اثرات و پیامد‌های غیرقابل انکاری در افزایش تورم، کاهش قدرت خرید و تضعیف توان اقتصادی شهروندان در اقتصاد دلار زده کشور است. موضوعی که باید به دنبال عقبه سیاسی - روانی و همچنین اقتصادی ایجاد کننده ان بود. عامل‌هایی نظیر افزایش نرخ تورم و کاهش امکان سرکوب قیمت دلار، ضرورت تامین کسری بودجه و بازی با نرخ ارز و چاپ پول بدون پشتوانه و استقراض دولت از بانک مرکزی، کاهش درآمد‌های دلاری دولت و در نهایت در عامل بازی احتمالی دولت برای افزایش قیمت دلار و کاهش تدریجی آن به قیمت حدود ۵۸ هزار تومان و ظاهر شدگی در نقش دولت کارآمد، در این خصوص قابل اشاره هستند. ورای این موارد، وجود افراد منافق صفت و توجیه کننده ناکارامدی دولت‌ها بوده که با راه اندازی جدال مقایسه‌ای و دنباله گیری راهبرد دو قطبی، قصد قوی نشان دادن دولت‌های کنونی و ضعیف نشان دادن دولت‌های قبل را دارند. برای کاهش احتمال وقوع این گونه بی تدبیری‌ها و ناکارامدی‌های اقتصادی، پاسخگو نمودن دولت و مقامات اقتصادی کشور، از الزامات است.

شعار سال:بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی صرافی‌های تهران دلار آمریکا مرز ۶۵ هزار و ۳۵۰ تومان را هم رد کرد و یورو، واحد پول مشترک اروپا هم تا آستانه ۷۱ هزار تومان در بازار آزاد معامله شد. روند افزایش قیمت ارز در بازار‌های کشور بعد از تنش‌های اخیر بین ایران و اسرائیل بدلیل حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و تهدید جدی مقام‌های جمهوری اسلامی به انتقام قطعی از اسرائیل، سرعت بیشتری پیدا کرده است. برخی از کارشناسان اقتصادی، سردرگمی بازار داخلی و خارجی و عدم آگاهی از واکنش ایران و همچنین تبعات چنین اقدامی را از جمله دلایل بالاتر رفتن نرخ ارز در بازار‌های تهران می‌دانند. ورای بعد سیاسی و روانی موثر بر افزایش قیمت دلار، در بعد اقتصادی به دلیل مشکلات و نابسامانی مالی در اقتصاد ایران قیمت ارز سیر صعودی داشته و پول ملی ایران در طول سال‌های اخیر در روندی تقریبا پیوسته ارزش خود را بیش از پیش از دست داده است. همزمان با رکوردشکنی قیمت دلار در کشور، برخی از رسانه‌های کشور مدعی شده اند که دولت ابراهیم رئیسی رکورد چاپ پول را شکسته است. شبکه شرق در گزارشی با استناد به آخرین آمار‌های بانک مرکزی نوشته است که رشد نقطه به نقطه پایه پولی در فروردین نشان می‌دهد که در این ماه این عدد به ۴۵ درصد رسیده که بیشترین میزان این متغیر در تمام ادوار بوده است. بر اساس این گزارش این اتفاق در حالی رخ داده مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در این ماه به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده و از جمله اصلی‌ترین عوامل رشد پایه پولی به شمار می‌رود.  

بر اساس توضیحات ارایه شده افسار پاره کردن قیمت دلار موضوعی نیست که به خودی خودی قابلیت بحث داشته و عقبه اقتصادی آن را باید در چند عامل افزایش نرخ تورم و کاهش امکان سرکوب قیمت دلار، ضرورت تامین کسری بودجه و بازی با نرخ ارز و چاپ پول بدون پشتوانه و استقراض دولت از بانک مرکزی، کاهش درآمد‌های دلاری دولت و در نهایت در عامل بازی احتمالی دولت برای افزایش قیمت دلار و کاهش تدریجی آن به قیمت حدود ۵۸ هزار تومان و ظاهر شدگی در نقش دولت کارآمد، جستجو کرد.  

دلار بالای ۶۰ هزار تومانی و سوراخ موش صاحبان تئوری سامان دهی بازار با ۳۰۰ میلیون دلار؟ + سلام بر عبدالملکی آزاد در مناطق آزاد

افزایش قیمت دلار و اثرات و پیامد‌های آن بر اقتصاد دلار زده کشور، یک بحث است و انتقادات برخی افراد از دولت‌های گذشته در خصوص افزایش قیمت دلار و ناتوانی دولت و دولتمردان قبل (دولت حسن روحانی و اسحاق جهانگیری) در کنترل قیمت دلار یک بحث دیگر.  
چهره زشت‌تر این داستان هم توجیه کنندگان عموما منافق صفت، بی ریشه و ضد منافع ملی هستند که به هر شکلی قصد کارآمد جلوه دادن دولت‌ها در شرایط ایجاد بحران‌ها را دارند. در واقع، کارکرد سمی این جماعت مزدور ضد منافع ملی و توسعه دهنده فساد این است که به هر شکل و منطق و توجیهی، ناکارامدی‌ها را امری عادی جلو داده و با راه اندازی نوعی مقایسه کور عملکردی دولت حاضر با دولت‌های قبلی، توجیه گر این ماجرا باشند که دولت فعلی، دولتی کارآمد است. امیدواریم وجود پست فطرت و ماهیت حیوانی این جماعت با چند خط توضیح ارایه شده، کاملا برای افکار عمومی روشن شده باشد.

*** آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در مطلبی با بازنشر اظهارات قالیباف به سخنان روحانی نوشت: دلار ۶۵ هزار تومان را رد کرد! روحانی گفته بود: «اگر اقتصاددانی بلد است که تمام روابط خارجی خراب باشد، اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید» آقایان با تمسخر او گفتند ما و جوانان انقلابی بلدیم. ممکن است دولتی‌ها و مجلسی‌ها دقیقا توضیح دهند که چه بلدند؟

دلار بالای ۶۰ هزار تومانی و سوراخ موش صاحبان تئوری سامان دهی بازار با ۳۰۰ میلیون دلار؟ + سلام بر عبدالملکی آزاد در مناطق آزاد

*** زمان آزمون ادعا‌های پوپولیستی حجت الله عبدالملکی با ارز پاشی ۳۰۰ میلیون دلاری و ساماندهی بازار: در بیستم فروردین ۱۴۰۰، چهره‌ای پوپولیستی، چون حجت الله عبدالملکی (اقتصاددان، معاون وقت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد) مدعی شده بود که دولت با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسانده و دو ماه در همان سطح نگه دارد. تامین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب خوردن آسان‌تر است. (شعار سال: سلام بر سوراخ موش، سلام بر حجت الله عبدالملکی، کجایی دایی جان)؟

دلار بالای ۶۰ هزار تومانی و سوراخ موش صاحبان تئوری سامان دهی بازار با ۳۰۰ میلیون دلار؟ + سلام بر عبدالملکی آزاد در مناطق آزاد

*** رئیسی در اولین مناظره انتخاباتی خود بیان داشته بود که اگر بعضی‌ها گفته اند که اگر من رئیس‌جمهور شوم دلار ۵ هزار تومان می‌شود: ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضائیه در مراسم روز دانشجو (۱۶ آذر ۱۳۹۷) در دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید «فکر می‌کنید اگر رییس جمهور می‌شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» گفت: خدا رحم کرد که من رییس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود.

*** قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری خردادماه ۱۴۰۰،  مشکل بازار سرمایه را ۳ روزه می‌توان حل کرد: سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی انتخاباتی عصر روز شنبه (۵ خرداد ۱۴۰۰) در رابطه با تقویت ارزش پول ملی و راهکار خود برای افزایش قدرت خرید مردم توضیح داد و گفت، در مورد ارزش پول ملی در چند سطح می‌توان حرف زد. وقتی از حفاظت ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، کنترل تورم مطرح است. اگر بتوانیم تورم را به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معضل بورس را قابل حل دانست و گفت، سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد.

دلار بالای ۶۰ هزار تومانی و سوراخ موش صاحبان تئوری سامان دهی بازار با ۳۰۰ میلیون دلار؟ + سلام بر عبدالملکی آزاد در مناطق آزاد

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
برچسب ها: دلار بالای 65 هزار تومان ، دلار بالای ۶۰ هزار تومانی و سوراخ موش صاحبان تئوری سامان دهی بازار با ۳۰۰ میلیون دلار ، دلار بالای ۶۰ هزار تومان ، عبدالملکی آزاد در مناطق آزاد ، اثرات و پیامدهای افزایش قیمت دلار ، عوامل سیاسی روانی و اقتصادی افزایش قیمت دلار ، انتقاد از افزایش قیمت دلار با ادبیات پوپولیستی ، راهکارهای پوپولیستی مقابله با افزایش قیمت دلار ، سامان دهی بازار با 300 میلیون دلار ، سامان دهی سه روزه بازار بورس ، دلار پنج هزار تومانی ابراهیم رئیسی ، دلار جهانگیری ، افزایش قیمت دلار و عدم توان سرکوب قیمت ارز ، افزایش قیمت دلار بدلیل تورم کسری بودجه کاهش درامدهای ارزی کشور و ناکارآمدی اقتصادی دولت ، توجیه کنندگان مناطق صفت توجیه کننده افزایش قیمت دلار ، افسار پاره کردن قیمت دلار ، کمبود دلار در بازار ، رکورد شکنی قیمت دلار ، افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و تضعیف قدرت خرید مردم ، رکورد شکنی دولت رئیسی در چاپ پول و استقراض ، مانده بدهی دولت به بانک مرکزی ، مقایسه عملکردی دولت حاضر با دولت‌های قبلی ، ادعا‌های پوپولیستی حجت الله عبدالملکی با ارز پاشی ۳۰۰ هزار دلار و ساماندهی بازار ، ارز پاشی ۳۰۰ هزار دلاری و ساماندهی بازار ، پنج هزار تومانی شدن دلار با رئیس جمهور شدن رئیسی ، ادعاهای قاضی زاده هاشمی درباره سامان دهی سه روزه بورس ، ادعاهای قالیباف درباره ساماندهی بازار ارز ، نقشه رضایی برای بازار ارز
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین