پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۳۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش قیمت‌ها هیچ تاثیر مثبتی نداشته، اما در صورتی که همین امروز حذف گردد باز همان رانت خواران از خدا بی خبر به بهانه حذف آن به یکباره شوک قیمتی و تورمی وحشتناکی را به مردم تحمیل می‌کنند. در واقع این سنگی است که دولت جناب آقای روحانی به چاه انداخته که صد عاقل هم نمی‌توانند آن را بیرون آورند.
شعار سال: بیشترین خسارتی که در کلیه بخش‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در تمام سال‌های گذشته به کشور وارد شده ناشی از تصمیمات غلطی بوده که توسط دولتمردان و دیگر مسئولان رده بالای کشور اتخاذ شده است.

یکی از این تصمیمات اشتباه و بسیار ویرانگر که تا هم اکنون نیز مصائب آن گریبانگیر کشور ومردم است همانا ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌باشد.

در دولت پیشین و در بزنگاه تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و با توجیه تامین ارز ارزان برای واردات اقلام اساسی مصوب شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات در نظر گرفته شود.

این تصمیم از همان ابتدا هم با مخالفت بسیاری از کارشناسان مواجه شد، اما متاسفانه مانند بسیاری موضوعات دیگر گوش شنوایی در دولت برای شنیدن وجود نداشت.

قرار بر این بود که با واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان بویژه در اقلام اساسی جلو تورم و گرانی وحشتناک در این اقلام گرفته شود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که بخش عمده وارد کنندگان، ارز ارزان را دریافت، اما کالا‌ها را با قیمت ارز آزاد و چه بسا بسیار فراتر از آن در کشور به فروش رساندند.

نتیجه تخصیص این ارز به طور خلاصه شامل موارد ذیل می‌باشد:

۱- حجم عظیمی از ذخایر ارزی کشور آن هم در بحرانی‌ترین شرایط ناشی از تحریم‌ها عملا حیف و میل شده و سود کلان و باور نکردنی آن به جیب یک عده غارتگر بیت المال و زالو صفت ریخته شد.

۲- تخصیص این ارز عملا هیچ کمکی به کاهش قیمت اقلامی که بدان‌ها اختصاص یافته بود نکرد و در تمام این سال‌ها شاهد افزایش همیشگی و افسار گسیخته قیمت‌ها بودیم.

۳- بسیاری از صنایع و واحد‌های تولیدی وابسته به مواد اولیه و نهاده‌های تولید بویژه در نهاده‌های دامی به دلیل ایجاد کمبود مصنوعی و گرانی کمرشکن از جانب واردکنندگان و دلالانی که این ارز را دریافت کرده بودند عملا ورشکسته شده و با این عمل مستقیما امنیت غذایی ۸۰ میلیون ایرانی به خطر افتاده و بازیچه دست این افراد سودجو و رانت خوار قرار گرفت.

به هر حال این ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند استخوان در گلو است که نه می‌توان آن را به یک باره حذف کرد و نه می‌توان با توجه به نتایج فاجعه بار به ادامه آن رضایت داد.

این ارز در کاهش قیمت‌ها هیچ تاثیر مثبتی نداشته، اما در صورتی که همین امروز حذف گردد باز همان رانت خواران از خدا بی خبر به بهانه حذف آن به یکباره شوک قیمتی و تورمی وحشتناکی را به مردم تحمیل می‌کنند.

در واقع این سنگی است که دولت جناب آقای روحانی به چاه انداخته که صد عاقل هم نمی‌توانند آن را بیرون آورند.

البته در مجموع و با توجه به کلیات موضوع این گونه به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز حذف این ارز به شدت فسادزا وجود ندارد، اما در اجرا بایستی تمهیداتی اندیشیده شود که حداقل خسارت و فشار معیشتی و تورمی به مردم وارد شود، چون هم اکنون نیز کمر مردم به اندازه کافی زیر فشار گرانی‌های تمام نشدنی که لحظه‌ای به روزشده و افزایش می‌یابند کاملا خم شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر:www.alef.ir/۴۰۰۱۲۰۲۰۰۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
0
0
مگه می شه هزینه ها دلاری باشه و درآمد ریالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین