پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
از آسیب‌های بنیادین جناح راست، آلودگی به پوپولیسم است. شکی نیست که سلامت جناح راست بیشتر از کارگزاران جناح چپ است، اما همین افراد سالم، گاهی چنان گندی می‌زنند که صد فرد ناسالم نمی‌توانست بزند. روی سخن ما با محمدحسن قدیری ابیانه است. احترامش بعنوان پیشکسوت واجب، اما حاشیه گویی‌ها و خلاف گویی هایش متاسفانه قابل چشم پوشی نیست. چرا ایشان نباید بپذیرد که هر دولتی که مسئولیت پذیرفت با پیش فرض اطلاع از واقعیت‌ها پذیرفته و هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست. حتی از برادر خوبمان جناب ابراهیم رئیسی. چرا ایشان نمی‌پذیرد که افزایش قیمت محصولات غذایی ناشی از جنگ اوکراین نیست و به حذف یارانه ارتباط دارد. چرا نمی‌خواهد بپذیرد که کاهش ارزش پول ملی وابسته به بازی دولت‌ها با قیمت ارز، چاپ پول بدون پشتوانه و کسری بودجه است. مشفقانه از برادر خوبمان می‌خواهیم که دست از این نوع رویکرد‌های پوپولیستی بردارند و کمک به دولت از راه نظارت و نقد موثر را در دستور کار قرار دهند.

شعار سال: محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، درباره عملکرد رئیسی می‌گوید: شخص رئیسی هم آدم سالمی است و هم سعی کرده آدم‌های سالم را انتخاب کند.

آقای محمدحسن قدیری ابیانه، احترامت واجب، اما من بعد با حاشیه گویی و کلی گویی با آبروی خودت بازی نکن
او گفته «برای ارزیابی عملکرد دولت رئیسی باید امکانات موجود بررسی شود. دولت این روز‌ها در حالی آماج هجمه‌ها است که رئیسی هم خزانه را خالی تحویل گرفته است هم بدهی بسیار سنگینی داشته است. در واقع برخلاف دولت روحانی که دولتِ دزدبازار بود، به طوریکه برادر رئیس جمهور و معاون اول و داماد و عروس و فرزندان برخی از وزرا سوءاستفاده‌گر بودند، ما در این دولت هم شخص رئیسی آدم سالمی است، هم سعی کرده آدم‌های سالم را انتخاب کند؛ بنابراین ابراهیم رئیسی یکی از بهترین روسای جمهوری است که ما در این ۴۴ سال داشتیم.

این همه آدم در سال سکته می‌کنند، مهسا امینی هم یکی از آن‌ها

هیچ کس نمی‌تواند دولت رئیسی را مسبب بالا رفتن قیمت‌ها بداند. البته ما در ایران عملاً گرانی نداریم بلکه کاهش ارزش پول ملی داریم. یعنی دلار گران نمی‌شود بلکه این پول ما است که نسبت به درهم و سایر ارز‌ها ارزشش کمتر شده است. در افزایش قیمت‌ها عوامل زیادی موثر است که مثلاً می‌توان به فتنه سال گذشته اشاره کرد. قبل از فتنه تورم بسیار کم بود و بعد از فتنه به شدت افزایش پیدا کرد. وقتی ۱۷ هزار میلیارد خسارت می‌زنند و تصور کاذب بی‌ثباتی نظام مطرح می‌شود، طبیعی است گرانی می‌آید. اصلاح‌طلبان باید به دلیل حمایت از فتنه پاسخ بدهند. گلایه‌ام از قوه قضائیه این است که چرا آن‌هایی را که می‌گفتند «مهسا امینی کشته شد» پای میز محاکمه نمی‌کشد؟ این همه آدم در سال سکته می‌کنند، مرحوم امینی هم یکی از آنها.

دلیل گرانی‌ها جنگ روسیه و اوکراین است نه دولت رئیسی


اینکه روغن و یکسری چیز‌های دیگر گران شده است، به جنگ روسیه و اوکراین ربط دارد. چون این دو کشور ۳۰ درصد غلات و دانه‌های روغنی را به دنیا صادر می‌کردند. وقتی اوکراین از حیز انتفاع افتاد و توان صدور نداشت، روسیه هم گفت من هم صادر نمی‌کنم و به همین دلیل شاهد گرانی افسارگسیخته گندم و روغن در همه کشور‌ها هستیم. حالا دیدید، دولت رئیسی مقصر گرانی‌ها نیست.

بخش زیادی از کاهش ارزش پول ملی به خاطر مردم است

او در پاسخ به اینکه «حتی صدای بخشی از جریان اصولگرایی هم درآمده است» می‌گوید: «هر کسی می‌تواند به روند‌ها اعتراض کند و حتی از حمایتش از کارش ابراز پیشیمانی کند. کمااینکه خیلی‌ها بعد از رای به حسن روحانی آشکارا گفتند که‌ای کاش این کار را نمی‌کردند. هیچ کس دولت رئیسی را به فساد و ... متهم نمی‌کند و فقط مسئله گرانی‌ها است که هیچ ربطی به دولت رئیسی ندارد و به جنگ روسیه و اوکراین و کاهش ارزش پول ملی بر می‌گردد که باید گفت، بخش زیادی از کاهش ارزش پول ملی به خاطر مردم است.»

کسانی که جنس خارجی مصرف می‌کنند، مقصر گرانی هستند

«نیاز به ارز خارجی» ارزش پول را کم و «درآمد» ارزش پول ملی را زیاد می‌کند. پس همه کسانی که جنس خارجی را به اجناس داخلی ترجیح می‌دهند، در مشکلات معیشتی مقصرند. یعنی آن‌هایی که سیگار خارجی می‌کشند، لوازم آرایش خارجی می‌خرند و تفریحات‌شان را در کشور‌های خارجی انجام می‌دهند در کاهش پول ملی سهم دارند. مردم ایران یکی از پرمصرف‌ترین مردمان دنیا هستند. یعنی اگر برق، گاز و آب را کمتر مصرف کنند، موارد ذخیره شده را به ۱۰ برابر قیمت داخل می‌فروشیم تا ارز وارد کشور شود و ارزانی شود.

برخی می‌گویند اف‌ای‌تی‌اف. اگر فرض کنیم ما اف‌ای تی اف را بپذیریم و آن‌ها هم ما از از لیست سیاه در بیاورند، تا زمانی‌که آمریکا ما را تحریم می‌کند و بانک‌های جهانی را تهدید می‌کند که در صورت همکاری با ایران برای‌شان هزینه‌تراشی خواهند کرد، معلوم است که نتوانند با ایران مبادله تجاری داشته باشند. این را باید بدانیم، اف‌ای‌تی‌اف فرصتی برای وزارت خزانه‌داری آمریکا است تا اجازه ندهد ایران تحریم‌ها را دور بزند.

مسئله این است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند. همانطور که در دولت‌های اوباما، ترامپ نخواستند ایران را از فشار خارج کنند، در دولت بایدن و دولت‌های بعدی هم همچنان ایران ستیزی را در دستور کار خود خواهند داشت. در واقع آمریکایی‌ها اگر آدم بودند، ما را تحریم نمی‌کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد ۲۴، تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۴۲۴۳۳، www.rouydad۲۴.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین