پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
 ادعا‌های بی‌اساس «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره تلاش چین برای تسلط بر زیرساخت‌های حیاتی و صنعتی غرب، با واکنش تند پکن همراه شد. سخنگوی وزارت خارجه چین طی نشست خبری در پکن از ائتلاف نظامی ناتو تاکید کرد: «ناتو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید به‌شدت مرز‌های جغرافیایی خود را رعایت کند، سعی در ایجاد قوانین یا رویه‌های خودسرانه نداشته باشد و به‌دنبال تجاوز از اختیارات خود نیز نباشد».
شعار سال: ادعا‌های بی‌اساس «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره تلاش چین برای تسلط بر زیرساخت‌های حیاتی و صنعتی غرب، با واکنش تند پکن همراه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) از ائتلاف نظامی ناتو خواست که مرز‌های جغرافیایی را رعایت کرده و از حدود اختیارات خود تجاوز نکند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ژائو طی نشست خبری در پکن گفت: «از پایان جنگ سرد، بازو‌های گسترش ناتو عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است. ناتو نه تنها محیط سایبری و فضای خارج از زمین را که در ابتدا قرار بود توسط سازمان ملل متحد و آژانس‌های بین‌المللی تخصصی مدیریت شود، در سیاست دفاع دسته‌جمعی کشور‌های عضو گنجانده است، بلکه مداخله خود را در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های غیرنظامی از جمله تغییرات آب‌وهوایی، زیرساخت‌های حیاتی، نوآوری‌های تکنولوژیکی، زنجیره‌های تامین، انرژی و مراقبت‌های بهداشتی گسترش داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: «ناتو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید به‌شدت مرز‌های جغرافیایی خود را رعایت کند، سعی در ایجاد قوانین یا رویه‌های خودسرانه نداشته باشد و به‌دنبال تجاوز از اختیارات خود نیز نباشد».

این دیپلمات چینی با بیان اینکه تشکیل و توسعه زنجیره‌های تولید و عرضه جهانی نتیجه اقدامات ترکیبی قوانین بازار و انتخاب شرکت‌ها است، توضیح داد: «چین در سال‌های اخیر همکاری مثبت و برابری را در زمینه‌های مرتبط با کشور‌ها و شرکت‌های مناطق مختلف از جمله اعضای ناتو برقرار کرده است؛ کشور‌هایی که منافع قابل توجهی برای مردم همه طرف‌ها به ارمغان آورده‌اند».

طبق این گزارش، ژائو اظهار داشت: «استفاده از ایدئولوژی و نظام‌های ارزشی برای ترسیم خطوط انشقاق در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی نه تنها به منافع مشترک جامعه بین‌المللی لطمه وارد می‌کند، بلکه به‌نوعی خودکشی خواهد بود».

پیش از این، استولتنبرگ ادعا کرده بود که چین تمام تلاش خود را برای تقویت کنترل و تسلط بر زیرساخت‌های حیاتی، زنجیره‌های تامین و بخش‌های صنعتی کلیدی کشور‌های غربی انجام می‌دهد، اما نباید به «دولت‌های مستبد» فرصت استفاده از ضعف غرب داده شود.

این در حالی است که دو ماه قبل دبیرکل ناتو در دیدار با «وانگ یی» وزیر خارجه چین گفته بود پکن با رشد اقتصادی و افزایش نفوذ خود، نقش مهمی در مسائل جهانی ایفا می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری قدس آنلاین ، تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۲۹۷۲۹، www.qudsonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین