پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
سال ۹۸ سال سختی است. این جمله این روزها در سخنان بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان اقتصادی کشور تکرار می شود.
شعارسال: رشد نرخ تورم در سال گذشته و پیش بینی تداوم این وضعیت در سال جاری درکنار احتمال منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران سبب شده است جمله سال ۹۸ به لحاظ اقتصادی سال سختی است بیش از پیش شنیده شود .

پدرام سلطانی ، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در روزهای اخیر در صفحه شخصی اش در توییتر تاکید کرده است سیل بزرگتر در راه است . او با استفاده از عبارت طغیان تورم، به آنها که با سیل عکس یادگاری گرفته اند نیز طعنه زده و گفته است کسی با این سیل عکس یادگاری نخواهد گرفت.

تورم اسم رمز بحران در سال ۱۳۹۸ است. از پس ۵ سال مهار تورم و رویت تورم تک رقمی در اقتصاد ایران، ترمز تورم بار دیگر بریده شد تا جهش قیمت ارز، رشد قیمت در تمامی بازارهای ایران را به همراه داشته باشد و حالا پیش‌بینی‌ها دلالت بر آن دارد که تورم در سال ۹۸ نیز روند افزایشی خود را طی خواهد کرد.

علی قنبری، استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص می گوید: دولت باید تلاش کند تا کنترل تورم را به عنوان یک وظیفه اصلی خود برقرار کند و مانع افزایش قیمت ها به صورت افسارگسیخته شود.

وی گفت: به احتمال زیاد موقعیت اقتصادی ایران تغییر چندانی نخواهد کرد و فرصت تازه‌ای ایجاد نخواهد شد در نتیجه باید با مقدورات طرحی برای بهبود وضعیت اندیشید.

قنبری در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر باید با پذیرش واقعیات، در صدد اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم،در ضمن افزایش قدرت خرید مردم نیز کارویژه اصلی دولت است و برای این اقدام لازم است حمایت غیرنقدی از سبد معیشت را به طور جدی دنبال کند چرا که افزایش صرف دستمزد برای مقابله با این وضعیت کافی نیست.

او با اشاره به ضرورت دور زدن تحریم‌ها گفت: دولت باید در صورت امکان تحریم‌ها را دور بزند که خوشبختانه با اجرای بورس نفت توانسته بخشی از مشکلات را حل کند و آمریکا نیز کمی در مقابل سیاست به صفر رساندن تولید و صادرات نفت عقب نشینی کرده است.

وی تاکید کرد: باید با سیاست‌های پولی و مالی درست، کنترل تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی و توجه به تولید شرایط را برای پیشرفت و توسعه کشور فراهم کرد.

چگونه ضربه‌پذیری اقتصاد به حداقل می رسد؟

نائب رییس اتاق ایران و چین نیز در پاسخ به این سئوال که آیا سال ۱۳۹۸ سال سختی است؟ گفت: همه چیز بستگی به تصمیمات و برنامه ریزی در سطح کلان نظام و دولت دارد.

مجیدرضا حریری تاکید کرد: نباید فراموش کرد که در اردیبهشت ماه دور جدید تحریم ها اعمال خواهد شد و اگر در ماه های گذشته (به ویژه از آبان ماه ) تمهدیدات خاص اندیشیده شده باشد، می توانیم فاز دوم تحریم ها در سال ۹۸ را به سلامت پشت سر بگذاریم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: اما تجربه تاریخی نشان می دهد معمولا با وجود اعلام قبلی برای زمان اعمال تحریم ها، برنامه ریزی صورت نمی گیرد و در نتیجه آمادگی مناسب برای گذر از این شرایط وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ایران دارای موقعیت خاصی است به طوری که با ۱۵کشور جهان همسایه هستیم و این مساله می‌تواند شرایطی برای استفاده از کانال تجاری با این کشورها و گذر از شرایط تحریم ها فراهم سازد و به عبارت بهتر با جمعیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی که در اطرافمان وجود دارد می توانیم با ترمیم روابط با همسایه ها از این پتانسیل استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: چین، روسیه، هند و … میل تجارت و مرادوه با ایران را دارند و باید با مراوده با این کشورها ضربه پذیری خود را به حداقل برسانیم.

نائب رییس اتاق ایران و چین گفت: اقتصاد ما در ذات خود دارای معایبی است و باید دید سیاستگذاران ما می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند یا خیر؟وی ادامه داد: وضعیت سال ۹۸ مرتبط با رفتار و برنامه‌های سیاستگذاران داخلی است بنابراین اگر درست عمل کنند حتم بدانید میزان فشار اقتصادی، تجارت خارجی و … بیش از سال ۹۷ نخواهد بود.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت: باید با مساله فساد سیستماتیک به صورت ریشه ای برخورد شود و تنها راه حل آن، شفافیت است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در دولت نخست آقای روحانی به مساله شفافیت بیشتر اهمیت داده می‌شد و در ادامه این راه، دولت باید شفافیت را از خود و شرکت ها تابعه شروع کند و سپس سایر نهادها و کل نظام نسبت به شفافیت اقدام کنند زیرا در غیر این صورت انتظار شفافیت از مردم کار سختی خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 14 فروردین 1398 ، کدخبر: 1246358 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین