پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در فصل نهم کتاب خاطرات خود روایتی کوتاه از محتوای نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرده است.
شعارسال: «ویلیام برنز»، دیپلمات سابق آمریکایی در فصل نهم کتاب خاطرات خود که به نام «کانال پشت پرده؛ تاریخچه دیپلماسی آمریکا و استدلالی برای احیای آن» منتشر شده است، می‌گوید که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در نامه خود به رهبر انقلاب اسلامی، آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای مستقیم با جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته بود.

وی در این خصوص می‌نویسد: «در اوایل ماه می، رئیس‌جمهور [اوباما] نامه‌ای بلند و محرمانه برای آیت‌الله خامنه‌ای فرستاد. این نامه تلاش داشت تا ظرافت زیادی به خرج دهد، پیام این نامه باید واضح می‌بود اما باید به شکلی نوشته می‌شد که در صورت درز کردن به بیرون، خیلی بحث‌برانگیز نباشد.»

در ادامه نوشتار برنز می‌خوانیم: «در نامه، اوباما بر کلیت پیام نوروزی خود تاکید کرد. او بر عزم راسخ خود مبنی بر جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای و حمایتش از موضع 1+5 مبنی بر اینکه ایران از یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی برخوردار باشد، تصریح کرد. او همچنین تصریح کرد که سیاست دولت او پیگیری تغییر رژیم در ایران نیست و به آمادگی خود برای گفت‌وگوهای مستقیم اشاره کرد.»

برنز در ادامه ضمن ارائه روایت خود از پاسخ رهبر انقلاب به نامه اوباما تصریح می‌کند: با اینکه رهبر عالی ایران پاسخ مشخصی به پیشنهاد رئیس‌جمهور برای گفت‌وگوی مستقیم نمی‌داد اما پاسخ وی براساس استانداردهای ادبیات انقلابی خیلی تند نبود.

چندی بعد رئیس‌جمهور اوباما در نامه‌ای کوتاه پیشنهاد ایجاد یک کانال گفت‌وگوی دوجانبه مشخص را می‌داد و در آن من و «پونیت تالوار» از شورای امنیت ملی به‌عنوان نمایندگان او معرفی شده بودیم.

در ادامه برنز تصریح می‌کند که این روند پس از انتخابات 88 متوقف شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه در بهمن‌ماه سال 1390، با اشاره به عهدشکنی جبهه قدرت مادی که امروز بر دنیا مسلط است، فرمودند: آنها راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای عهدشکنی کرده و زیر قول خود می‌زنند.

ایشان با بیان اینکه نمونه‌های زنده زیادی از این رفتار آمریکایی‌ها سراغ داریم که شاید وقتی که لازم شد در اختیار افکار عمومی قرار دهیم، یادآور شدند: همین اظهاراتی که آمریکایی‌ها کردند، نامه‌ای که رئیس جمهور آمریکا به ما نوشت و جوابی که ما دادیم و بعد عکس‌العمل و اقدامی که آنها داشتند، اگر لازم باشد در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت و مردم دنیا خواهند دید که اینها چگونه‌اند و حرف و وعده‌هایشان چقدر اهمیت و ارزش دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 19 فروردین 1398 ، کدخبر: 13980118001313 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین