پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
ترجمه بخشهایی از کتاب «کانال پشت‌پرده» که به خاطرات ویلیام برنز دیپلمات مشهور آمریکایی و سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات محرمانه‌ هسته‌ای ایران و آمریکا می‌پردازد، در قالب کتابی منتشر شد.

شعارسال: کتاب «کانال پشت‌پرده؛ خاطرات دیپلمات نامرئی آمریکایی از مذاکرات محرمانه با ایران» توسط خبرگزاری تسنیم در شمارگان محدود منتشر شد.

«ویلیام جوزف برنز» متولد 11 آوریل 1956 (22 فروردین 1335)، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی است که او را «دیپلمات نامرئی» آمریکا در کارزارهای سنگین سیاسی این کشور در جهان لقب داده‌‌اند. پیش از بازنشستگی، آخرین سمت رسمی او قائم‌مقامی وزارت خارجه آمریکا در دوران «جان کری» بوده و پیش از آن نیز به‌عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا ایفای نقش می‌کرد. او حالا پس از بازنشستگی، ریاست مؤسسه موسوم به «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» را به‌عهده دارد.

برنز دارای دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد است و در سابقه‌اش سفیری آمریکا در روسیه و اردن هم دیده می‌شود.

ویلیام برنز اخیراً (نیمه فروردین 1398) از کتاب خاطرات خود رونمایی کرده است. این کتاب که با عنوان «کانال پشت‌پرده» و یا کانال محرمانه منتشر شده، دربرگیرنده 10 فصل است که نویسنده در آن به بیان خاطرات و تحلیل‌هایش از وقایع مهمی مانند ماجراهای روسیه در دوران یلتسین و همچنین پوتین، بهار عربی (بیداری اسلامی) و... می‌پردازد اما آنچه اهمیت شخصیت و خاطرات برنز را برای ایرانی‌ها چندبرابر می‌کند، نقش‌آفرینی کلیدی و کم‌نظیری است که او در روند مذاکرات محرمانه هسته‌ای ایران و آمریکا ــ که منجر به شکل‌گیری برجام شد ــ ایفا کرده است.

برنز که ریاست هیئت آمریکایی در مذاکرات محرمانه‌ هسته‌ای با ایران را از بهار 91 تا دست‌کم آبان و آذر 92 به‌عهده داشته است، فصل نهم کتاب خود را به‌صورت کامل به شرح جزئیاتی ــ از منظر خود ــ درباره این مذاکرات اختصاص داده است.

علاوه بر ویلیام برنز، جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا نیز پیشتر در کتاب خاطرات خود با عنوان «هر روز موهبت دیگری است»، به بیان شرحی از این مذاکرات پرداخته بود، اما آنچه کتاب برنز را از دیگر کتابها و خاطرات نوشته‌شده درباره مذاکرات محرمانه متمایز می‌کند، اولاً اهمیت او از منظر فردی است، چرا که ریاست هیئت مذاکره‌کننده در اتاق مذاکرات محرمانه را او به‌عهده داشته و گفت‌وگوها و رویدادهای داخل اتاق را قاعدتاً بهتر و بیشتر از سایر دولتمداران آمریکایی می‌داند. و ثانیاً برنز در کتاب خود به بیان جزئیاتی از پیشینه و روند مذاکرات پرداخته است که پیش از آن در خاطرات هیچ‌کدام از سیاستمداران آمریکایی دیده نشده است.

ویلیام برنز حتی در مقایسه با دیگر دیپلمات‌های آمریکایی مانند جان کری که به روایت جزئیات این مذاکرات پرداخته‌اند، به‌معنای منفی آن بسیار سیاسی‌تر و پیچیده‌تر است. پیچیدگی، ابهام و رمزآلود بودن شخصیت برنز حتی در نثر کتاب او نیز کاملاً روشن است، به‌نحوی که یک مقایسه ساده بین نثر او و نوشتار کتاب خاطرات افرادی مانند کری به‌وضوح نشان می‌دهد که او تا چه‌میزان بعضاً به‌دنبال مغلق‌گویی، ابهام‌گویی و حتی درشت‌گویی بوده است.

خواندن این کتاب برای محققان حوزه روابط بین‌الملل و به‌ویژه آنها که به‌صورت دقیق‌تری به‌دنبال پیگیری موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام هستند و به‌خصوص برای دولتمردان و سیاستمداران ایرانی می‌تواند حائز نکات ارزشمند و مفیدی باشد و به همین دلیل خبرگزاری تسنیم از همان اولین روزهای انتشار این کتاب، روند ترجمه آن را آغاز کرد و پس از چند بازبینی و ویراستاری، آن را برای انتشار آماده ساخت تا با انتشار محدود در اختیار صاحب‌نظران و کارشناسان و سیاستمداران و علاقمندان به این حوزه قرار گیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1398 ، کدخبر: 2005577: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین