پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
برآوردها حکایت از آن دارد که ۳۴ پایگاه نظامی عمدتا متعلق به کشورهای آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلیس، عربستان، ترکیه و چین در قاره آفریقا حضور دائمی دارند. نظامیان ۱۵ کشور در آفریقا چه می‌کنند؟ بنظرتان قصد حفاظت از آفریقا در برابر کدام تهدید خارجی وجود دارد؟آمریکا دارای حدود ۶۰۰۰ پرسنل نظامی در سرتاسر قاره آفریقاست و تعداد وابسته‌های نظامی این کشور در بسیاری از سفارت‌خانه‌هایش در آفریقا بیش از تعداد دیپلمات‌هاست.

شعارسال: همه سنگ حفاظت از آفریقا را به سینه می‌زنند. انهم نه تمام آفریقا بلکه دقیقا در دو نوع موقعیت خاص در آفریقا. کشور‌های دارای موقعیت سوق الجیشی و کشور‌های دارای منابع غنی زیر زمینی. برآورد‌ها حکایت از آن دارد که ۳۴ پایگاه نظامی عمدتا متعلق به کشور‌های آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلیس، عربستان، ترکیه و چین در قاره آفریقا حضور دائمی دارند. نظامیان ۱۵ کشور در آفریقا چه می‌کنند؟ بنظرتان قصد حفاظت از آفریقا در برابر کدام تهدید خارجی وجود دارد؟ آمریکا دارای حدود ۶۰۰۰ پرسنل نظامی در سرتاسر قاره آفریقاست و تعداد وابسته‌های نظامی این کشور در بسیاری از سفارت‌خانه‌هایش در آفریقا بیش از تعداد دیپلمات‌هاست.

حضور پایگاه های نظامی خارجی‌در قاره آفریقا؟

تعداد بازدید : 7

گزارش جدید منتشرشده در روزنامه میل‌اند گاردین آفریقای جنوبی ابعاد جدیدی از حضور نظامی آمریکا در قاره آفریقا را نمایان ساخته است. سال گذشته، نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا در ۲۲ کشور آفریقایی فعال بودند. این نیرو‌ها ۱۴ درصد مجموع کماندو‌های اعزامی آمریکا به آنسوی آب‌ها را تشکیل می‌دهند و بیشترین تعداد نیرو‌های آمریکایی در یک منطقه پس از خاورمیانه به شمار می‌روند. نیرو‌های آمریکایی همچنین شاهد نبرد در ۱۳ کشور آفریقایی طی سال گذشته بودند.

آمریکا به‌طور رسمی درگیر جنگ با هیچ کشور آفریقایی نیست و در قالب بحث و گفتگو‌ها درباره استثمارگری آمریکا در سطح دنیا به ندرت نامی از آفریقا به میان می‌آید. بنابراین، هنگامی که نیرو‌های آمریکایی در آفریقا کشته می‌شوند، نظیر آنچه در نیجر، مالی، و سومالی در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، عموم مردم و حتی رسانه‌ها در واکنش به این موضوع اغلب می‌پرسند «اصلاً چرا سربازان آمریکایی آنجا هستند؟»

حضور پایگاه های نظامی خارجی‌در قاره آفریقا؟

واشنگتن مدعی است که نقش اصلی نیرو‌های مسلح این کشور در منطقه مبارزه با ظهور نیرو‌های افراط‌گراست. طی سال‌های اخیر، تعدادی از گروه‌های جهادی از جمله الشباب، بوکوحرام، و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده در منطقه سر برآورده‌اند. با این حال، دلیل پیدایش این گروه‌ها را تا حدودی می‌توان در اقدامات پیشین آمریکا از جمله بی‌ثبات‌سازی یمن و سومالی و سرنگونی سرهنگ قذافی در لیبی جستجو کرد.

رسانه‌های غربی درباره انگیزه‌های امپریالیستی چین در آفریقا بسیار سخن می‌گویند (یا به عبارت دقیق‌تر آن را محکوم می‌کنند)، اما از نقش ادامه‌دار آمریکا کمتر سخن گفته می‌شود. با اینکه چین فقط یک پایگاه نظامی در شاخ آفریقا دارد و نقش اقتصادی خود در این قاره را به میزان زیادی پررنگ ساخته است، اما هزاران نیروی آمریکایی حاضر در ده‌ها کشور آفریقایی نادیده گرفته می‌شوند. نکته حیرت‌انگیز درباره امپراطوری آمریکا این است که این امپراطوری نزد کسانی که در خدمت آن هستند، نامرئی است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین