شعارسال: مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی از انتشار «سند چشمانداز» سازمان بنادر و دریانوردی پس از مشورت با نخبگان و تصویب در هیأت عامل این سازمان خبر داد و گفت : در تهیه سند چشمانداز ، از الگووارههای مبنا و تطبیقی ، مشتمل بر چشمانداز افق ۱۴۰۴ ، بررسی حاصل از مطالعه چشماندازهای سایر سازمانهای مشابه با سازمان بنادر و دریانوردی در داخل کشور ، اخذ الگو از چشمانداز سازمانهای مشابه خارجی به ویژه چشمانداز سازمان بینالمللی دریانوردی استفاده شده است .
علی مرادی درباره ویژگی های این سند اظهار داشت : وجود یک چشمانداز در سازمان به مانند وجود ستاره قطبی است . ستارهای که با نشان دادن هدف آرمانی ، فعالیتهای سازمان را در هر بخشی از حوزههای مرتبط با فعالیتهای دریایی و بندری ؛ بر اساس «چشمانداز» منطبق و با توجه به آن منسجم و هدایت میکند .
مرادی با بیان اینکه از این پس اهداف و برنامههای سازمان با سند چشمانداز تنظیم و عملیات اجرایی و نتایج به دست آمده را با توجه به «سند » قابل ارزیابی ، کنترل و مدیریت خواهد بود ، افزود : امروزه اهمیت چشمانداز برای سازمانهای بزرگ و به منظور نیل به اهداف ، برنامهها و ادامه فعالیتها حیاتی است . در دنیای مدرن امروزی بنادر همانند یک صنعت ، نقشی فعال در مدیریت زنجیره عرضه دارند و به همین دلیل است که به آنها بازار گفته می شود نه بارانداز . بنادر جایگاهی فراتر از یک زیرساخت یا حتی یک ابرسازه را دارند . از این رو نه تنها به عنوان حلقه ای از زنجیره حمل و نقل ، بلکه به عنوان حلقه واسط تجارت داخلی و بین المللی به شمار میآیند .
مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد : با توجه به روند رو به تزاید سهم تجارت در تولید ناخالص ملی کشورها و نیز افزایش اهمیت حمل و نقل دریایی در مبادله تجاری بین کشورها ، بنادر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند ؛ به گونه ای که دسترسی به آب های آزاد به عنوان یک موهبت تلقی شده و نقش مهمی را در برنامه ریزی های منطقه ای ، ملی و بین المللی ایفا می کند .
مرادی با اشاره به اینکه "ساختار بنادر نقش کلیدی در شکل دهی به جایگاه بنادر در بازار دارد" ، گفت : این ساختار می تواند نقش عمدهای را در تعیین قیمت و کیفیت ارائه خدمات داشته باشد . در چنین شرایطی است که نخستین هدف اصلاح ساختار حاکمیتی بنادر را باید ارتقای کارایی و بهره وری دانست . اقدامی که نتیجه آن کاهش درگیری های دولت در این بخش ، کاهش محدودیت های مالی ، دسترسی به منابع جایگزین سرمایه گذاری و مقدمه ای بر مدیریت تجاری سازی بنادر میتواند باشد .
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پرتال حمل نقل، تاریخ انتشار:20 فروردین1398 ، کدخبر: 114884: www.portalhamlonaghl.ir