پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
بعد از شروع سیل در استان‌های جنوبی کشور و اعزام نیروهای داخلی به مناطق سیل‌زده، گروه‌های خارجی نیز برای کمک آمادگی خود را اعلام کردند و برخی از آنها نیز برای یاری به داخل کشور آمدند. حضور این نیروها باعث شده تا نگرانی‌هایی نیز به وجود بیاید.

شعار سال: روز گذشته علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس از وزارت کشور و خارجه خواست تا درباره حضور نیروهای خارجی در ایران توضیح دهند.

او گفت‌: «آنچه در بحران‌های طبیعی مهم است، این است که احساس همدردی کشورها نسبت به کشور حادثه‌دیده امری طبیعی بوده و در کشور ما هم سابقه داشته است. همسایگان قطعا می‌توانند کمک مؤثری در این زمینه داشته باشند؛ همچنان که عمان، کویت، عراق و ترکیه هم بعضا کمک‌های غیرنقدی خود را به ایران ارسال کرده‌اند اما برای ما واقعا سؤال بود که آیا وزارت امور خارجه و دولت مشخصا نسبت به کمک‌های خارجی و حضور نیروهای امدادگر خارجی نظارتی دارد یا خیر؟».
رحیمی ادامه‌ داد: «ما مطلع شدیم که نیروهایی از کشورهای همسایه به‌صورت انبوه در مناطق سیل‌زده حضور یافته‌اند. این حضور برای ما مهم است. آیا وزارت امور خارجه برای این افراد ویزایی صادر کرده است یا خیر؟ آیا نظارتی بر تردد آنها وجود دارد یا خیر. خبری که در حاشیه سیل گم شد، دستگیری یک زن در مرز ارومیه بود که مظنون به عضویت در داعش بود. در بلایای طبیعی معمولا احتمال حضور نیروهای بیگانه در قالب امدادرسان به‌صورت نفوذی وجود دارد و مقامات امنیتی باید حساسیت لازم را در این رابطه به خرج دهند.»
او ادامه‌ داد: «حتما وزیر خارجه و وزیر کشور باید این روشنگری را برای مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی داشته باشند که آیا برای حضور نیروهای خارجی اعم از افغانستانی، عراقی و دیگران که به قصد کمک‌رسانی در مناطق جنوب کشور حضور پیدا کرده‌اند، ویزا صادر شده است یا نه. آیا کنترلی بر تردد آنها هست یا خیر. خصوصا وزیر کشور به‌عنوان مسئول مدیریت بحران باید درباره حضور نیروهای خارجی در حوزه امدادرسانی گزارش دهد».این نماینده مجلس همچنین گفت در‌عین‌‌حال حضور نیروهای خارجی به‌صورت انبوه موضوعی است که حساسیت خاص خود را دارد و باید تحت کنترل و نظارت مسئولان امر در وزارت خارجه، وزارت کشور و نیروهای امنیتی ما باشد.او افزود: «برخی نیروهای کشورهای همسایه در قالب نیروهای امدادی به کشور ما آمدند و آنچه برای ما اهمیت دارد ملاحظات امنیتی حضور این افراد است که البته ما با دید مثبت و سازنده‌ای به حضور عراقی‌ها نگاه می‌کنیم و از کشورهایی که کمک فرستاده‌اند، ممنون هستیم ولی از منظر امنیت و منافع ملی دستگاه‌های مربوطه باید حساسیت لازم را به خرج دهند».رحیمی با بیان اینکه «حشدالشعبی» به‌عنوان یک نیروی شبه‌نظامی و در قالب نیروی امدادی به کشور آمده است، گفت‌: «برای مجلس هنوز مشخص نیست که کنترلی بر حضور این نیروها صورت گرفته است یا خیر و اگر موضوع در گزارش وزیر کشور به‌صورت شفاف مطرح نشود، نسبت به طرح سؤال اقدام خواهد شد».به گزارش ایرنا، «حشدالشعبی» در سال 2014 میلادی (1393 خورشیدی) و پس از سقوط موصل به دست داعش، با فتوای آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی شیعیان برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری ایجاد شد که البته در کنار شیعیان، بسیاری از سنی‌های عراقی و دیگر اقلیت‌های مذهبی و قومی نظیر ایزدی‌ها، ترکمن‌ها، مسیحیان و ... به آن پیوستند. دو سال بعد، پارلمان عراق بسیج مردمی عراق را به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور شناسایی کرد.

کمک نیروهای عراقی به سیل‌زده‌های جنوب
21
فروردین بود که سرپرست فرمانداری خرمشهر از ورود نخستین محموله کمک‌های مردمی کشور عراق برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان از مرز شلمچه خبر داد. کوروش مودت به ایسنا گفته بود: «کاروان کمک‌های مردمی کشور عراق با همراهی مسئول حشدالشعبی بصره، ابویاسر جعفر به مرکز استان خوزستان منتقل می‌شود تا بین سیل‌زدگان تقسیم شود».سه روز بعد سفیر ایران در عراق نیز گفت: «در دو روز گذشته صدها نفر از سران عشایر و نخبگان عراقی از جمله اعضای حشدالشعبی با مراجعه به سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در دیگر شهرهای عراق، با اخذ ویزا برای کمک به سیل‌زدگان عازم استان‌های لرستان و خوزستان شده‌اند.»
مسجدی افزود: «این اقدام مردم عراق نشان از عمق علاقه و ارتباطات مردمی دو کشور همسایه دارد؛ چنانکه در همین چارچوب مشاهده می‌کنیم در سال ب کمک‌های مردم عراق به سیل‌زدگامیلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی و عراقی به دو کشور سفر می‌کنند و با یکدیگر ارتباط صمیمانه‌ای دارند. در چارچون ایرانی، گروه‌های مختلف شیعه و اهل سنت در این کشور با راه‌اندازی کمپینی با عنوان «قدرشناسی از حمایت همیشگی ایران از عراق»، به یاری سیل‌زدگان ایرانی شتافتند».26 فروردین نیز یکی از فرماندهان ارشد بسیج مردمی عراق (الحشد‌الشعبی) به تشریح برخی از کمک‌های این سازمان و همچنین مردم عراق به سیل‌زدگان به‌ویژه در استان خوزستان پرداخت و گفت: «خیلی خوشحال هستم که در خدمت مردم صبور و مقاوم خوزستان هستم. مردمی که در ۴۰ سال گذشته به ما کمک زیادی کردند. آیت‌الله جزایری (امام جمعه اهواز) به مجاهدان عراقی کمک زیادی کردند. ما مدیون زحمت مجاهدان ایرانی و مدافعان حرم هستیم که در جریان مبارزه با داعش و صدام به ما کمک کردند».به گزارش ایسنا، ابومهدی المهندس افزود: «حدود سه، چهار هفته است که درگیر مسائل سیل در عراق در نقاطی چون موصل و بصره هستیم. در این چارچوب الحشد‌الشعبی از امکانات خود و کمک‌های مردمی برای نجات مردم عراق از موصل تا بصره استفاده کرده است. وظیفه خود می‌دانستیم که در این اتفاقات اخیر به مردم خوزستان کمک کنیم. با کل توان خود اعم از مهندسی، بهداری، پزشکی و با تعدادی از نیروهای الحشد‌الشعبی به خوزستان آمده‌ایم و برای کمک به سیل‌زدگان ازجمله کمک به مردم روستاهایی که زیر آب رفته‌اند، مستقر شده‌ایم. ما در خدمت مردم خوزستان خواهیم بود تا به مردم سیل‌زده کمک کنیم.»

امیر عبداللهیان: مشارکت فعال حشدالشعبی جای خرسندی داشت
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل نیز روز گذشته در پاسخ به این سؤال که سفر عادل عبدالمهدی به تهران و کمک‌های حشدالشعبی و مردم عراق به سیل‌زدگان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: « در دیداری که سفیر عراق در تهران با بنده داشت، از اقدامات انسان‌دوستانه عراق در کمک به سیل‌زدگان جمهوری اسلامی ایران تقدیر کردیم. مشارکت فعال حشدالشعبی و سایر گروه‌های مردمی و حمایت‌های دولتی در قبال سیل در ایران بسیار جای خرسندی داشت. در حوزه روابط دوجانبه بهترین دوران روابط دیپلماتیک را شاهد هستیم. عراق در جهان عرب یک همسایه پایدار برای ایران است؛ از همین‌رو امیدواریم شاهد نقش‌آفرینی بیشتر عراق برای حل برخی منازعات و بحران‌ها در منطقه باشیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 28 فروردین 98، شماره: 3405


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین