پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
در هر دوره از مجلس وقتی کار به سال آخر می‌رسد نمایندگان رویه‌ای رادیکالی‌تر در پیش می‌گیرند و آتش‌شان در اظهارنظر، روش و منش‌ تندتر می‌شود، موضوعی که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با انتخابات و جلب رای نباشد.
شعارسال: فرقی نمی‌کند روال یکی است، انگار آخر هر دوره یادشان می‌افتد که باید حرکتی انجام دهند.آتش‌شان تند می‌شود و از نطق گرفته تا اعتراض‌های پر طمطراق و البته رفتارهای پوپولیستی رنگ و بوی بیشتری به خود می‌گیرد. این حکایت نمایندگان مجلس در آخرین سال هر دوره است. سوال اینجاست چرا این تغییر رفتار در آخرین سال اتفاق می‌افتد تفاوت هم نمی‌کند نماینده‌ای از جنس چپ است یا راست؟ سوالی که آن را با نمایندگان مطرح کردیم و پاسخ‌های قابل توجهی هم دریافت کردیم.

هیچ تغییر رفتاری وجود ندارد

امیر حسین قاضی زاده نماینده مشهد از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی است. او درباره علت تندتر شدن نمایندگان در آخرین سال هر دوره می‌گوید: من قبول ندارم که نمایندگان به آخرین سال که می رسند تند می شوند چراکه آنهایی که تند هستند از اول تند بودند آنهایی هم که آرام بودند از اول آرام بودند. اینطور نیست که به یکباره روندشان تند یا کند شود.

او در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد چه به لحاظ نطق و چه به لحاظ رفتارهایی که می تواند رفتارهای ‍پوپولیستی را هم شامل شود در سال آخر رنگ و بوی تندتری به خود می‌گیرد گفت: اگر رفتار سه دوره حقیر سراپا تقصیر را در نظر بگیرید می‌بینید در هر سه دوره یکسان بودم و دیگر دوستان را هم که بررسی کنید همه به یک صورت بودند. به نظرم باید کمی در این نظر بازبینی کنید.

او دوباره به صحبت قبلی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: افرادی هم که می گویم از ابتدا تند هستند منظورم این است ادبیات صریح تری دارند از همان روز اولی که نماینده می‌شوند این روال را دارند. بر این اساس هرکسی با هر روحیه‌ای نماینده می‌شود تا روز آخر همان رویکرد را ادامه می‌دهد.

آتش تند می‌شود چون دولت گوش نمی‌دهد

مجتبی ذالنوری نیز از نمایندگان اصولگرای قم در مجلس است او گرچه موضوع رادیکال شدن نمایندگان در سال آخر را قبول ندارد اما امکان بروز چنین پدیده ای را نیز در سال منتهی به انتخابات منکر نمی شود، او گفت: چون هرچی داد می زنیم دولت هیچ توجهی نمی کند بارها هم نمایندگان پیگیری کرده اند. مثلا راه پل دختر به خرم آباد و پل دختر به اندیمشک را آب برده و قطع شده است تنها راهی که می توانند به خوزستان برسند بزرگراه و اتوبان. یک راهی به اتوبان از پل دختر هست که خاکی است نماینده پل دختر از ماه ها قبل گفته بود که بیایید و این راه را آسفالت کنید، اگر این کار انجام شده بود ارتباط ما راحت تر صورت می گرفت وقتی دولت گوش نمی دهد نماینده در شرایط عادی پیگیری عادی می کند و در صورت بحرانی شدن شرایط حال نماینده هم بحرانی می شود.

او در پاسخ به این سوال که فقط بحث مربوط به این دوره نیست همه ادوار مجلس اینگونه بوده است می‌گوید: من هم آنچه گفتم کلی و درباره همه ادوار بود.

ذالنوری در پاسخ به سوال که چرا نماینده ها سال آخر متوجه می شوند که دولت به حرفشان گوش نمی‌دهد گفت: سال آخر متوجه نمی شوند درست است که بحران سیل اخیرا اتفاق افتاده اما موضوع راه آهن سمنان که مربوط به اوایل مجلس بود. شما آن زمان دیدید چه غوغایی در مجلس به پا شد و چقدر داد و بیداد کردیم و کار به استیضاح وزیر هم رسید. همان زمان هم مانند همین فریادهایی که نمایندگان در سال آخر می‌زنند سال اول هم همینطور بود.

این نماینده قم درباره اینکه این رادیکال شدن‌ها تنها در اعتراض به دولت نیست و اگر اصولگرا است اصولگرایی‌اش بیشتر و تندتر می‌شود که اگر اصلاح طلب است میزان اصلاح طلبی‌اش غلظت بیشتری پیدا می کند گفت: اینها ملاک کلی ندارد. هر نماینده را باید نسبت به خودش و مسیری که در پیش گرفته است مقایسه کرد. نماینده‌ای هست که هر دوره اینگونه است نماینده‌ای هم هست که بر اساس اهداف و شرایط خاص این‌چنین رفتار می‌کند. ممکن است بعضی از نمایندگان هم با اهداف انتخاباتی چنین رفتاری داشته باشند البته تاکید می‌کنم ممکن است من قطعی نمی‌گویم.

تلاش برای یک لقمه رای

هرچند ذالنوری و قاضی‌زاده معتقد بودند راه و روش نمایندگان تغییری نمی‌کند به قول معروف در مواضع آنها بر همان پاشنه‌ای می چرخد که روز اول نمایندگی‌شان را آغاز کرده بودند اما حسن کامران نماینده مردم اصفهان اعتقاد دیگری دارد. وقتی از دلیل تند شدن نمایندگان در سال آخر از او پرسیدیم گفت « اینها برای یک لقمه رای است»

کامران در پاسخ به این سوال که منظور شما این است که تندروی باعث می‌شود مردم به آنها رای بدهند گفت: ۸۰ درصد مجلس هر دوره تغییر می‌کند و این موضوع در هر دو جناح راست و چپ هم اتفاق می‌افتد.

او ادامه می‌دهد: معنی این حرف آن است که بازخورد عملکرد آنها منفی است چون اگر مثبت بود دوباره به آنها رای می‌دادند.

او می‌گوید: مردم فریب لیست‌ها را می‌خورندِ البته گروه‌های سیاسی وعده‌هایی می‌دهند که مردم تصور می‌کنند آنها قادرند معجزه کنند اما بعد می‌فهمند هیچ‌کدام هیچ غلطی نکردند.

کامران در پاسخ به این سوال که این موضوع چه ارتباطی می‌تواند با رادیکال شدن نمایندگان داشته باشد می‌گوید: نمایندگان تصور می‌کنند اگر دو آتشه بشوند خیلی مهم است درحالی که مردم کاری به این حرف ها ندارند و باید عمل کنند لذا مسوولین ما چه در مجلس، چه دولت و چه قوه قضائیه باید سه کار بکنند و آن اول تواضع است دوم پرکاری و سوم ساده زیستی اما متاسفانه این مثلث برعکس شده است و برای همین مردم به ما بی‌اعتماد شده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 1248325 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین