پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۳
مکرون در ماه‌های اخیر از سوی جلیقه‌زردها به‌شدت به‌دلیل اینکه وی را رئیس‌جمهور ثروتمندان می‌خوانند، تحت فشار بوده است. با این حال رئیس‌جمهوری فرانسه، بالاخره در جواب خواسته‌های معترضان وعده‌ داد که از مالیات‌ها بکاهد، سن بازنشستگی را افزایش دهد و در خدمات رفاهی تغییراتی بدهد؛ با آنکه او خواستار بازگشت آرامش شده است، اما در عین حال پذیرفته که مردم به سیستم اعتمادی ندارند.

شعارسال: تظاهرات جلیقه‌زردها از ماه نوامبر آغاز شد. از زمانی که گروهی در اعتراض به بالارفتن قیمت بنزین به خیابان‌ها ریختند و بعد اعتراض‌هایشان به دیگر «بی‌عدالتی‌های اقتصادی» هم کشیده شد. این اعتراض‌ها در زمان‌هایی به خشونت هم کشیده شدند. مکرون گفته که پای اصلاحاتش می‌ایستد. سخنرانی مکرون بنا بود پانزدهم آوریل انجام شود؛ اما آتش‌سوزی در نوتردام سبب تاخیر در این سخنرانی شد. او گفت که هسته اولیه خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان خواسته‌های «عادلانه» بوده است. دولت فرانسه که می‌خواست با بالا بردن قیمت سوخت به پروژه‌های محیط‌زیستی بپردازد با اعتراضات خیابانی گروهی از معترضان معروف به‌جلیقه‌زردها روبه‌رو شد. اعتراض آنها بعد به دیگر مواردی که از نظرشان «بی‌عدالتی اقتصادی» بود گسترش یافت. امانوئل مکرون که در سال ۲۰۱۷ به ریاست‌جمهوری رسید به مردم وعده داد که با نیروهایی می‌جنگد که بین مردم فرانسه ایجاد گسست می‌کنند. مکرون گفت که اصلاحات دولت تا به‌حال اصلاحات درستی بوده؛ اما پذیرفت که سرعت مطلوبی نداشته است. برنامه‌های مکرون ابعاد مختلفی دارد که از این قرار است:

۱- کاهش مالیات‌ها به میزان پنج میلیارد یورو. به‌جای آن از هزینه‌ها می‌کاهند و امکان فرار مالیاتی را از شرکت‌ها می‌گیرند و در ضمن اینکه فرانسوی‌ها هم باید بیشتر کار کنند. ۲- بازگرداندن قانونی که حقوق مستمری‌بگیران را با تورم بالا می‌برد. مخصوصا برای آنها که زیر دو هزار یورو در ماه می‌گرفتند. ۳- تمرکززدایی بیشتر از دولت. ۴- آسان‌تر کردن امکان برقراری رفراندوم. ۵- تعطیلی دانشگاه ای‌ان‌ای که بسیاری از روسای‌جمهوری و مدیرعامل‌های فرانسه از این دانشگاه نخبه‌پرور بیرون می‌آمدند.

او همچنین پذیرفت که جامعه فرانسه نگران تغییرات اقلیمی و مهاجرت هستند. مکرون پیش‌تر در ماه دسامبر هم اصلاحاتی ۱۰ میلیارد دلاری را وعده داده بود. آن برنامه‌ها که شامل پرداخت یارانه به دهک‌های پایینی جامعه بود خیلی به مذاق معترضان خوش نیامده بود. با این حال او روز پنج‌شنبه چنین وعده داد: «خودسری کمتر، انسانیت بیشتر، فهم بیشتر، شنوایی بیشتر و کمتر دیکته کردن.» جلسه روز پنج‌شنبه مکرون نشان می‌دهد که این رئیس‌جمهور جوان و ۴۱ ساله فرانسه تحت‌تاثیر اعتراض‌های اجتماعی بوده است. با اینکه اعتراض‌ها از لحاظ جمعیت کوچک‌تر شده اما همچنان سریالی در آخر هفته‌ها اتفاق می‌افتد. او که گفت دو سال منتظر گفت‌وگو با خبرنگاران بوده، تصریح کرد که می‌تواند بهتر عمل کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت1398 ، کدخبر: 3519046: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین