پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
درحالی که سالگرد خروج آمریکا از پیمان برجام نزدیک شده است و فضای مجادله درباره پیامدهای این رفتارامریکا برزندگی ایرانیان تا اندازه ای باز است سخنرانی ، نوشتن مقاله و برگزاری میز گرد و مناظره دراین باره داغ است. موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه ریزی و مدیرت از موسسه های وابسته به نهاد ریاست جمهوری نیز روز 9 اردیبهشت میزگردی برای بررسی آثار تحریم بر اقتصادایران برگزارکرد.
شعارسال: یک اقتصاددان جوان ، یک معاون وزیر در بخش تجارت ، یک مدیر اجرایی سطح بالا در بخش حمل و نقل دریایی ، یک مشاور اقتصادی نهادهای حکومتی و برخی از استادان اقتصاد به عنوان اعضای پانل دراین میزگرد حاضر بودند. دراین میزگرد هرکدام از سخنرانان درحوزه تخصصی خود نکات بسیار با اهمیتی را درباره آثار تحریم براقتصادایران را بازگویی کردند. به گزارش ساعت 24 اما هرکدام از سخنرانان نکات حاشیه ای قابل اعتنایی را نیز یادآورشدند.بررسی این حاشیه پردازی ها نشان می دهد مدیران سیاسی و اقتصادی ایران در سطوح گوناگون اکنون به این نتیجه رسیده اند که آمریکا درحال اجرای جنگ اقتصادی بزرگ با ایران است و دراین راه از هر ابزاری استفاده می کند. اصطلاح جنگ اقتصادی حالا دیگر در میان مدیران اجرایی نیز جا افتاده است و آنها خود را در صف نخست این نبرد می بینند. علاوه بر مدیران اجرایی حالا می توان اقتصاددانانی را دید که به این نتیجه رسیده اند که نبرد اقتصادی بزرگ درجریان است و باید از هر ابزار و هر میزان نیرو استفاده کرد. مدیران اجرایی به ویژه درسطح مدیران اجرایی که به طور مستقیم در شرایط تحریم قرار دارند از مقامها و نهادهای بالادستی می خواهند برای این نبرد باید ستاد فرماندهی تاسیس شود و نهاد یا یک مقام بلند پایه دولتی این ستاد را فرماندهی کند. برخی از این حاشیه پردازی های جداگانه اما دریک نقطه به هم گره می خورد که اززبان محمد علی حسن زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و کشتیرانی بیرون امد: برایان هوک ایرانی که مسئولیت تمام عیار سخنگویی و تحرک درنبرد اقتصادی ایران و امریکا را بردوش بکشد و نزد رسانه ها و افکارعمومی شناخته شده باشد کیست ؟ سخنرانان این نشست کارشناسی هرکدام با زبان تخصصی خود از فقدان ستاداقتصادی جنگ اقتصادی گلایه کرده و تاکید کردند اگر درحال جنگ اقتصادی هستیم باید ستادفرماندهی داشته باشیم و از موزی کاری و پراکنده کاری و رفتارهای برپایه حفظ مقامها و دورکردن سازمانها از کم کاری اجتناب شود. دراین میزگرد گفته شد برایان هوک یک تیم کارشناس دارد که اورادرتهیه نقشه راه ضربه زدن به اقتصادایران حمایت می کنند. اما درایران هرفرد و جریان کوچک و بزرگ سیاسی درباره جنگ تمام عیار اقتصادی حرفی می زند.

سید علی مدنی زاده درباره مسایل غیر اقتصادی تحریم توضیح داد گروهی که درآمریکا مسئولیت مبارزه اقتصادی علیه ایران رادارند به دقت و با آگاهی کامل به اقتصادایران با انتشار اخبار معنادار و داری جهت گیری اسیب می زنند . تک خبرهایی که هرچندگاه یک بار که معلوم است آثار تخریبی آن با دقت ااندازه گیری شده واز سوی یکی از مقامهای آمریکایی منتشر می شوند بازارهای ایران را از ثبات خارج می کنند و به ویژه بربازار ارز بسیار موثرند. آمریکایی ها نمی گذارند بازار ارز آرام وقرار بگیرد و باید دراین باره بتوانیم واکنش مناسب داشته باشیم.

محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه وتجارت و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز درهمین مقوله آثار و پیامدهای غیر اقتصادی تحریم براقتصادایران گفت: درحالی که ایران پس از برجام و کاهش سخت گیری های تحریمی همه چیز را رها کرد امریکایی ها با دقت در باره کارامد تر کردن رزیم تحریمها مطالعه و برنامه ریزی کردند. حالا آنها گامهای بلندی دربستر استفاده از تکنولوژی برای تحریم برداشته اند. ایران باید دردانشگاههای خود تدریس مبارزه با تحریم را برگزار کند.

محمد علی حسن زاده نیز انتقادکرد که دردوره قبلی اعمال تحریم ها برایران مدیران همه راههای دور زدن تحریم ها را با جزییات و به عنوان افتخارات خود بازگو کردند و مدیران دولتی امریکا همین اطلاعات را دسته بندی کرده و راهها را مسدود کردند. او پرسید چرا ایران یک برایان هوک ندارد که مدیریت اجرایی کلان و سخنگویی جنگ تحریم را برعهده بگیرد تا از پراکنده گویی رها شویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 440197 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین