پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
فلان موضوع 90 درصد مردم فلان رفتار را می‌کنند و در موضوع دیگری، 50 درصد مردم بهمان کار را نمی‌کنند.

شعار سال: این نوع آمار دادن‌ها هم می‌تواند از حب زیاد به مقوله آماردهی باشد تا گزاره‌ها و مقاصدی را که به دنبال آن هستیم با بیان آمارهای گاه غیرمنطقی تایید کنیم. به هرحال نهادهای مختلفی وجود دارند که روزانه و هفتگی و ماهانه و سالانه و... مبادرت به اعلام آمار می‌کنند و در این بین در بسیاری از موضوعات مرکز رسمی آمار می‌تواند یکی از بهترین و مطمئن‌ترین درگاه‌های کسب آمار باشد. اخیرا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رصدی فرهنگی بر آمار سال ۹۶ مرکز آمار ایران که نتایج آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در سال 96 را منتشر کرده بود، داشته است. در این رصد فرهنگی اطلاعات جالب و قابل‌تامل و البته قابل‌تحلیلی از فرهنگ رفتاری ایرانی‌های بالای 15 سال در حوزه‌های مختلفی اعم از مطالعه روزنامه، گوش کردن به موسیقی، حضور در شبکه‌های اجتماعی و... وجود دارد، اطلاعات و آماری که در بسیاری از موارد خلاف تصوری است که تا امروز نسبت به محبوبیت و وجود این موضوعات بین مردم داشته‌ایم. در ادامه به بخشی از آمار موجود در ارتباط با موضوعات مختلف در این پژوهش آماری اشاره می‌کنیم.


مطالعه روزنامه: برخلاف تصورات موجود و سرچ‌های اینترنتی که اظهارنظرهای مختلفی در ارتباط با آمار میزان مطالعه روزنامه توسط مردم ایران را نشان می‌دهد و اعداد عجیب و غریب مطالعه روزنامه توسط یک درصد مردم و... این آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد چیزی حدود 30 درصد افراد 15 ساله و بالاتر یعنی 15 میلیون و 795 هزار و 841 نفر از بین 52 میلیون و 871 هزار و 716 نفر اهل مطالعه روزنامه‌ها (چه مکتوب و چه الکترونیکی) هستند. همان‌طور که در نمودار‌ها مشخص است تفکیک آماری دیگری نیز بین مطالعه‌کنندگان روزنامه‌ها وجود دارد که بر اساس آن، از بین 15 میلیون و 795 هزار و 841 نفر مطالعه‌کننده روزنامه، حدود 70 درصدشان یعنی بیش از 10 میلیون نفر روزنامه‌های چاپی و بیش از نه میلیون نفر هم روزنامه‌های الکترونیکی را مطالعه کرده‌اند. در کنار آمار میزان مطالعه روزنامه آمار موضوعات مورد اقبال مردم هم مساله جالبی است، بر اساس همین آمار، حدود 37 درصد مطالعه‌کنندگان روزنامه‌ها علاقه‌مند مطالعه موضوعات سیاسی، 36 درصد موضوعات اجتماعی، 36 درصد حوادث و... هستند.


شبکه‌های اجتماعی: در بخش دیگری از آمار و اطلاعات منتشرشده در پایگاه اینترنتی مرکز آمار، تعداد افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی به تفکیک شبکه اجتماعی مورد استفاده آمده است. بر اساس اطلاعات موجود که البته برای سال 96 است، 53 درصد افراد 15 ساله و بیشتر عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند و 47 درصد هم عضو هیچ‌شبکه اجتماعی نیستند. البته این موضوع می‌تواند از سال 96 تا امسال تغییراتی را هم داشته باشد. اما نکته‌ای که از سال 96 تا به امروز تغییر نکرده محبوبیت تلگرام بین سایر شبکه‌های اجتماعی است. طبق اطلاع موجود سرانه روزانه حضور در شبکه‌های اجتماعی در سال 96، یک ساعت و چهار دقیقه بوده است. این اطلاعات از آمارگیری بین 60 میلیون و 341 هزار و 46 نفر انجام شده است که از این تعداد، بیش از 31 میلیون عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و حدود 28 میلیون هم عضو هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی نبوده‌اند.


موسیقی: تعداد افرادی که به موسیقی گوش می‌دهند، وسیله‌ای که با آن این کار را انجام می‌دهند و نوع موسیقی مورد اقبال مردم، موضوعاتی است که مرکز آمار در نتایج آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار 15 ساله و بیشتر در سال 96 به آن اشاره کرده است. این آمار از بررسی وضعیت گوش کردن موسیقی بین 60 میلیون و 341 هزار و 46 نفر به دست آمده است. 40 میلیون و 886 هزار و 579 نفر اذعان کرده‌اند که به موسیقی گوش می‌دهند و 19 میلیون و 454 هزار و 467 نفر هم گفته‌اند به موسیقی گوش نکرده‌اند. از بین کسانی که به موسیقی گوش کرده‌اند، حدود 24 میلیون نفر از تلفن همراه برای شنیدن موسیقی استفاده کرده‌اند و حدود 29 میلیون نفر هم سبک پاپ را برای گوش کردن انتخاب کرده‌اند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار24 اردیبهشت 98، شماره: 2765


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین