پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به ورود اولین محوله بز مورسیا با ظرفیت ۱۲۰۰ رأس به استان، گفت: پرورش این نژاد در استان گامی مؤثر و بزرگ در توسعه اقتصادی صنعت دامداری استان و به تبع آن کشور است.

شعارسال: جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به ورود اولین محوله بز مورسیا با ظرفیت ۱۲۰۰ رأس به استان، گفت: پرورش این نژاد در استان گامی مؤثر و بزرگ در توسعه اقتصادی صنعت دامداری استان و به تبع آن کشور است.

 سید حسین بخشایش با اشاره به ورود اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا در بامداد امروز، اظهار کرد: این محموله به ظرفیت ۱۲۰۰ رأس به تفکیک ۱۱۴۰ رأس ماده و ۶۰ رأس نر بالغ به طور مستقیم از کشور اسپانیا وارد استان و به سایت پرورش بز در بخش فهرج شهرستان یزد انتقال داده شد.

وی، تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از اهداف کلان طرح توجیهی پرورش بز مورسیا در یزد خواند و گفت: این نژاد از بز نسبت به سایر نژادها نظیر ۲۱۰ روز دوره شیردهی با تولید بیش از ۶۰۰ کیلوگرم شیر با چربی ۵.۷ درصد و پروتئین ۳.۴ درصد، مدت زمان کوتاه بلوغ، چند قلوزایی و سازگار بودن با اقلیم منطقه با ورود بز مورسیا برتری دارد.

این مسئول افزود: به همین منظور پرورش این نژاد در استان یزد گامی مؤثر و بزرگ در توسعه اقتصادی صنعت دامداری استان و به تبع آن کشور برداشته شده است.

وی در ادامه توسعه، پرورش، تکثیر و اصلاح نژاد دام‌های پُر تولید، افزایش بهره‌وری از نهاده‌های دامی، توسعه صنعت لبنیات حاصل از شیر بز، دستیابی به بازارهای برون مرزی، توسعه اشتغال پایدار روستایی و بهبود معیشت خانوارهای روستایی با ترویج و توسعه دامداری‌های پرورش نژادهای اصلاح شده پر تولید را از جمله مهمترین اهداف کلان طرح پرورش بز مورسیا در استان یزد عنوان کرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد دیگر ویژگی‌های اقتصادی طرح پرورش بز مورسیا و تأثیرگذاری قابل توجه آن در بالابردن بهره‌وری و حفظ امنیت غذایی استان و کشور، اظهار کرد: با توجه به این که بخش قابل توجهی از علوفه تولید شده در کشور به وسیله کشاورزان خرده‌پا تولید می‌شود و در عمل وارد چرخه بازار نمی‌شود، پرورش بز مورسیا می‌تواند این حجم عظیم را با ایجاد امکان استفاده بهینه از منابع خرد و پراکنده به کالای قابل عرضه به بازار تبدیل کند به طوری که در صورت تحقق، بسیاری از معادلات کلان اقتصادی را به گونه‌ای مثبت جابه‌جا می‌کند.

بز مورسیا در مقایسه با سایر رکوردهای استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره‌وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز با تفاوت معنی‌داری عملکرد بسیار بالاتری دارد و شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آگروفود نیوز ، تاریخ انتشار:1 خرداد 1398 ، کدخبر:   37621،www.agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین