پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۲۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
رئیس کل بانک مرکزی نوشت: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه‌مدت، کنترل تورم است.

شعارسال: رئیس کل بانک مرکزی نوشت: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه‌مدت، کنترل تورم است.

 رئیس کل بانک مرکزی درخصوص برنامه عملیات بازار باز که درآینده نزدیک اجرایی خواهد شد طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام چند نکته را توضیح داده است:

۱-تا به امروز ، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت ، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می شد و بدیهی است که نرخ ، شامل درجه ای از هزینه های ریسک و تنزیل بود . با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز ، این هزینه ها کاهش یافته و نرخ تنزیل بین بانکها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می گیرد .

۲ -بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی از اوراق دولتی نیاز است ، چراکه پس از اجرایی شدن این ابزار، بدون خرید اوراق ، هیچ نقدینگی به بانکها اعطا نخواهد شد. لذا،وجود اوراق شرط لازم این عملیات است. ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست .

بنابرین دولت بر اساس نیازهای بودجه ای خود و با توجه به وضعیت چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی و بدهی خود باید به انتشار اوراق دست بزند .

۳ -هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت،کنترل تورم است. چرا که،کنترل کل های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم راکنترل کند.

بدیهی است که هدف این عملیات، اعمال یک سیاست انبساطی پولی نبوده، بلکه تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی است و البته همزمان بانک مرکزی به دنبال اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانکها است. در واقع هدف اصلی، حفظ ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد اقتصادی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 17خرداد 1398 ، کدخبر: 13980317000106،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین