پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
شب ۱۹ خرداد مرد جوانی در محوطه تئاترشهر روی مردی دیگر اسلحه کشید و داغ دل هنرمندان و دوست‌داران این بنا را تازه کرد. هیات مدیره خانه تئاتر نامه‌ای سرگشاده خطاب به شهردار و شورای شهر تهران نوشت و خواستار انتقال دستفروشان این محدوده به منطقه‌ای دیگر شد و طیبه سیاوشی هم بر طرحی که آرزوی دیرین خانواده فرهنگ و هنر است تاکید کرد؛ یعنی عملیاتی شدن طرح حصارکشی مجموعه تئاترشهر.
شعارسال: سال‌هاست چشم هنرمندان، تماشاگران تئاتر و حتی رهگذران به دستفروشان و کبابی‌ها و جگرکی‌ها در محوطه‌ای که قرار بود محلی فرهنگی و هنری باشد عادت کرده؛ اما کمتر کسی فکر می‌کرد شبی شاهد یک وسترن جانانه و هفت‌تیرکشی در محوطه تئاتر شهر تهران باشد. اتفاقی که به نظر می‌رسد با وجود همه ترسناکی و چهره کریهش، حالا زنگ خطر را خیلی جدی برای مسئولان به صدا درآورده و شاید هم نوید دستاوردهای خوبی برای محافظت از این بنای زیبا و فرهنگی را بدهد!

شب ۱۹ خرداد بود که با شنیده شدن صدای شلیک گلوله در تئاترشهر، چشم‌ها به سوی مرد جوانی چرخید که پایش تیر خورده بود. داستان ساده بود؛ یک درگیری میان دو دستفروشی که شب و روز در سنگفرش‌های تئاترشهر بساط پهن کرده‌اند و دست بر قضا یک نفر، تصمیم می‌گیرد برای دعوایی شخصی، صحنه را به فیلم‌های وسترن امریکایی تبدیل کند. پس از این حادثه بلافاصله هر دو نفر دستگیر شدند اما این ماجرا داغ دل ساختمانی با عمر نیم قرن را تازه کرد.

سعید اسدی (مدیر مجموعه تئاتر شهر) بلافاصله پس از این اتفاق در گفتگویی، وضعیت امنیتی اطراف تئاتر شهر را نگران‌کننده خواند و گفت: « همیشه با سلاح سرد و نزاع خیابانی و حضور افرادی که شأنیتی با این مجموعه فرهنگی ندارند و به طور سازماندهی در اینجا اقامت دارند، روبرو هستیم.»

با گذشت حدود دو روز از این حادثه، هیات مدیره خانه تئاتر نامه‌ای سرگشاده خطاب به پیروز حناچی (شهردار تهران) و شورای شهر تهران نوشته‌اند و با تاکید بر اینکه فرهنگی‌ترین مکان هر شهر، تئاترشهر آن است، خواستار بازگرداندن امنیت به تئاترشهر پایتخت شده‌اند.

در این نامه چنین آمده است: «ما خانواده‌ی تئأتر از شما مسؤلانِ محترم سؤال می‌کنیم که آیا تا به حال از تئأترشهر (قلبِ تپنده‌ی تأتر پایتخت) دیداری داشته‌اید؟ آیا از وضعیتِ محوطه‌ی تئأترشهر خبر دارید که این ماه‌ها با حضورِ چهره‌های نامرتبط با فضای فرهنگی این مجموعه‌ی هنری در پیاده‌رو، و اراذل و اوباش در محوطه‌ی اطرافِ آن چه چهره‌ای به خود گرفته است؟ آیا تئأترشهرِ فعلی معرفِ فرهنگی‌ترین مکان این کلان‌شهر است؟ آیا دستفروشان در برابرِ ساختمانِ موزه‌ی هنرهای معاصر، حوزه‌ی هنری، فرهنگستان هنر، کتابخانه‌ی ملی، مجلس شورای اسلامی و بسیاری از اماکنِ تفریحی و ادبیِ دیگر حقِ سدِ معبر و پهن کردن بساط‌هایشان را دارند؟ چرا این‌قدر نسبت به تئأترشهر بی‌مهر و بی‌تفاوت شده‌اید؟ روز یک‌شنبه ۱۳۹۸/۳/۱۹ در محوطه‌ی تأترشهر تهران، در نزاع میانِ دونفر، یکی دیگری را با اسلحه‌ی گرم هدف قرار داده است. آقای شهردار و مسؤلان محترمِ شورای شهرِ تهران این خانه دیگر امن نیست! نامهربانی و‌ عدمِ توجه به خواسته‌های معمولِ خانواده‌ی تئأتر، زیباترین و فرهنگی‌ترین مکانِ این شهر را به زشت‌ترین نقطه‌ی آن بدل کرده است. ما با داشته‌هایمان چه کرده‌ایم؟ اگر دیروز اقدام کرده بودیم، امروز با چنین فاجعه‌ای مواجه نبودیم. از شما بزرگواران خواستاریم در اسرعِ وقت، تأترشهر را به حال‌ هوای سابقِ آن بازگردانده و همه‌ی دست‌فروشان را برای همیشه به نقطه‌ی مناسب‌تری انتقال دهید. ما در برابرِ آرامش و امنیتِ کارکنان این مجموعه، هنرمندان و شهروندانِ عزیز مسؤلیم.»

اما خبرهای خوشی هم در کنار این ماجرا به گوش می‌رسد؛ طیبه سیاوشی (نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) عصر دوشنبه بیستم خرداد و یک روز پس از حادثه تیراندازی در محوطه این مجموعه همراه با سعید اسدی (مدیر مجموعه تئاتر شهر) از نزدیک در جریان برخی از معضلات و نابسامانی محیط پیرامونی مجموعه تئاترشهر قرار گرفت و سیاوشی بر عملیاتی شدن طرح حصارکشی این مجموعه تاکید کرد.

این نماینده مجلس پس از شنیدن اقدامات انجام شده برای انعکاس، پیگیری و استمدادخواهی مجموعه تئاتر از نهادهای ذی‌ربط با ابراز تاسف از شرایط پیش آمده در محوطه مجموعه تئاترشهر گفت: باید تلاش‌های لازم صورت گیرد که آسیب‌های اجتماعی محوطه تئاترشهر شناسایی شده و در نهایت یا طرح حصارکشی تئاترشهر که از دهه ۸۰ مطرح بوده اجرایی شود و یا طرح موسوم به «پهنه رودکی» بتواند مباحث فرهنگی این منطقه مهم را پوشش دهد. به اعتقاد من هرچه اتفاقات فرهنگی هنری حول دو ساختمان تالار وحدت و مجموعه تئاترشهر با مساعدت شهرداری تهران بیشتر باشد مسلما ما شاهد آسیب‌های کمتری در این منطقه خواهیم بود.

سیاوشی با اشاره به نحوه ارائه گزارش این بازدید در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به‌طور حتم ما در ابتدای جلسات‌مان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تمامی وقایعی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر را بررسی و درباره هریک از آنها مباحثی مطرح خواهد شد. بنابراین تا اوایل هفته بعد من نتایج این دیدار را به همکاران کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه خواهم داد تا سایر دوستان در جریان موضوعات قرار بگیرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: همه ما باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا مشکلات پیرامونی مجموعه تئاترشهر با همت همه مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط مرتفع و ما هرچه زودتر شاهد ساماندهی این مجموعه باشیم. به هر حال این انگیزه به‌طور کامل وجود دارد که در این حوزه جلسات متعددی در حوزه ساماندهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی این مجموعه هنری مهم تئاتری برگزار شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1398 ، کدخبر: 772035 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین