پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
چالش شرکت‌های استارت‌آپی و کسب‌وکارهای کلاسیک به حوزه سفر رسید. پیش از این تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌دارها و برخی فروشگاه‌های دیجیتالی با رقبای کلاسیک خود درگیر بودند؛ اما در فاز جدید شرکت‌های فعال در حوزه فروش آنلاین بلیت با همتایان کلاسیک خود در این بخش به چالش خوردند. مدیران شرکت‌های استارت‌آپی می‌گویند همزمان با شروع پیش‎فروش‌های تابستانه بلیت قطارهای مسافری از روز ۱۹ خرداد، با قطع مکرر سیستم فروش آنلاین بلیت مواجه شدند. درحالی‌که رقبای سنتی امکان دسترسی به سیستم دارند.

شعار سال: داستان چالش بین استارت‌آپ‌ها و کسبوکارهای سنتی پایان ندارد. اما آغاز آن مشخص بود، زمانی که شرکتهای اسنپ و تپسی با یک رشد جهشی در چشم کاربران خوش درخشیدند و توانستند آنها را متقاعد کنند این شرکتها میتوانند خدمات آژانس را باهزینه کمتر و کیفیت بهتر ارائه کنند. ادعایی که منجر به اعتراض آژانسدارها شد، با این حال، در نهایت فضای سنتی کسبوکارهای حوزه حمل‌ونقل پذیرفتند زمان تحول و تغییر فرا رسیده است. البته این داستان بارها در حوزههای مختلف مالی، فروش و... که شاهد رشد یک استارتآپ بود تکرار شده است. این بار داستان چالش درباره استارتآپهای گردشگری و ارائه‌دهنده خدمات آنلاین مسافری است. به‌طوری که همزمان با شروع پیشفروش‌های تابستانه بلیت قطارهای مسافری از روز ۱۹ خرداد، دفاتر خدمات آنلاین مسافرتی و گردشگری که به‌صورت آنلاین بلیتهای قطار را میفروشند، با قطع مکرر سیستم فروش آنلاین بلیت مواجه شدند. البته این نخستین بار نیست که شرکت‌هایی که خدمات مسافرتی آنلاین ارائه میکنند با قطع مکرر سیستم روبه‌رو شدند، چراکه پیش از این، برای نمونه همزمان با پیش‌فروش بلیت قطار برای سفرهای نوروزی، سایت‌های فروش آنلاین بلیت قطار مختل شدند. با این حال، به گفته مدیران این شرکتهای آنلاین، ضرر آنها تنها به از دست دادن زمان طلایی فروش این بلیت‌ها و مشتری‌ها ختم نمی‌شود. در واقع، قطع مکرر سیستم برای شرکتهای آنلاین، در وهله نخست، اعتماد کاربران را به وب‌سرویس‌های فعال در بازار به مرور از بین برده و همچنین هزینه‌هایی که روزانه صرف بازاریابی و جذب مشتریان می‌شود، بیفایده می‌شود. توحید علی اشرفی، مدیر بازاریابی شرکت «علی بابا»، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، اظهار کرد: چالش عمده شرکتها آسیب به تجربه کاربران در خرید اینترنتی بلیت قطارهای مسافربری بوده است.

در این سال‌ها سیستم فنی اتصال به سامانه رزرو مرکزی بلیت، قطعی‌های مختلفی از جمله مشکلات فنی، به‌روزرسانی روزانه و عدم پاسخ به ترافیک روزهای پیش‌فروش، به‌ویژه پیش‌فروش نوروزی را داشت. این اختلالات در زمان پیش‌فروش‌ها به اوج خود می‌رسید. سایر استارت‌آپ‌های فروش اینترنتی بلیت قطار قطع می‌شدند و برای کاربرانشان تجربه ناخوشایندی به جا می‌ماند. مدیران این شرکتها گلایه دیگری هم دارند. به گفته آنها، با وجود قطع سایت شرکتهای استارتآپی که آنلاین بلیت می‌فروشند، سایت شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا همچنان به سیستم دسترسی دارد و میتواند به راحتی اقدام به فروش آنلاین بلیت کند. اما محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، این ادعا را رد کرد و در ادامه گفت: به‌طور معمول در دو ساعت نخست روز پیش‌فروش بلیتها، سایتها فعال هستند و فرآیند فروش انجام میگیرد، اما پس از ساعت ۱۰ تمامی سایتها قطع شده و فروش به‌صورت حضوری فقط از طریق آژانسها انجام میگیرد. چون همزمان امکان فروش بلیت توسط آژانس‌ها و سایتها وجود ندارد، بنابراین سیستم آنلاین فروش ازجمله سیستم رجا قطع می‌شود. بعد از ساعت ۱۴ فروش بلیت توسط آژانسها و سایتها همزمان انجام می‌گیرد.

با این حال، اظهارات مدیرعامل رجا مبنی بر بازگشایی مجدد سایتهای فروش آنلاین درحالی بود که خبرنگار «دنیای اقتصاد» در مراجعه متعدد به سایت این شرکتهای استارتآپی ازجمله «علی بابا» با خطا در فرآیند خرید بلیت مواجه شد که نشان میداد پس از ساعت ۱۴ هنوز امکان خرید آنلاین بلیتهای پیش‌فروش شده وجود نداشت. با این حال، ادعای اختلال در سایت این شرکت‌ها نه تنها از سوی مدیرعامل رجا رد شد بلکه میرحسین موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» آن را تکذیب کردند. در این خصوص، علی اشرفی، مدیر بازاریابی شرکت علی‌بابا، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: از سوی کارشناسان فنی استارت‌آپی برای این مشکلات دلایل مختلفی در این مدت مطرح شده است که برخی مثل مشکلات وب‌سرویس و معماری اتصال بوده که در اوایل کار از طرف استارت‌آپ‌ها رفع شد و برخی هم به ظرفیت پایین و قدمت سامانه رزرو بلیت مربوط می‌شود. البته تمرکز اعلام رسمی و سراسری پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافرتی در یکی، دو روز خاص هم همواره مزید بر علت بوده و مشکلات این سامانه را بیشتر و بیشتر می‌کند.

خرید آنلاین یا اینترنتی کالا و خدمات از جمله بلیت‌های مسافرتی در رفتار مصرفی خریداران و سبک زندگی افراد جا باز کرده و با توجه به رشد خدمات شرکتها و استقبال کاربران رو به رشد است. بنابراین انتظار میرود این تغییر که بسیاری از کسبوکارهای سنتی را متحول کرده در فرآیند خرید و فروش بلیتهای قطار نیز وارد شود. البته در این راستا، تصمیماتی از سوی دستاندرکاران اتخاذ شده است. به گفته مدیر بازاریابی شرکت علی بابا، در پیش‌فروش نوروزی سال ۱۳۹۷ پس از قطع تمامی سایت‌های فروش بلیت قطار، از طرف مدیران استارت‌آپ‌های فروش بلیت قطار جلسه‌ای در شرکت رجا با حضور نمایندگان شرکت راه‌آهن تشکیل شد و همان‌جا ضمن بررسی فنی موضوع از سوی چندنفر از فعالان استارت‌آپی، پیشنهاد خصوصی‌سازی کنترل و توسعه سامانه رزرو بلیت شرکت راه‌آهن برای افزایش کیفیت سرویس، شفافیت و عدم رقابت ناعادلانه بخش دولتی با استارت‌آپ‌های خصوصی ارائه شد.

با این حال هرچند محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به فروش خوب استارتآپها در این پیش‌فروش اشاره داشت، اما گفت: چون آژانسها حضوری بلیت میفروشند، از اینترنتی‌ها توانمندتر و حرفه‌ای‌تر هستند. در سایت تعداد درخواست‌ها با تعداد خریدها تناسبی ندارد. برای نمونه، تعداد مراجعه‌کنندگان یک سایت در ساعت‌های ابتدایی حدود ۴۰۰ نفر بود ولی تنها ۱۰ خرید انجام گرفت. به گفته وی، بحث واگذاری سیستم فروش آنلاین بلیت به بخش‌خصوص مطرح شده و شرکت رجا نیز از این موضوع استقبال میکند. با این حال، هنوز بخش عمده‌ای ترجیح می‌دهند حضوری خرید کنند. این درحالی بوده که ظرفیتهای زیرساختی و شبکهای جوابگوی مراجعه کاربران به سایتها نیست و در نهایت منجر به اختلال در این سایتها می‌شود. به هر حال، آنچه مشخص است این تعلل در تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و شبکه‌ای به قیمت ضرر و بعضا تعطیلی برخی از استارتآپ‌ها تمام میشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 21خرداد 98، کد خبر: 3534750، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین