پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
مکث می‌کند و با آرامش می‌گوید: «ما چیزی جز حمایت از تولید نمی‌خواهیم، اگر دولتمردان باور کنند که صنایع می‌توانند چرخ کشور را بچرخانند همه مشکلات حل خواهد شد و دیگر ایران درگیر تحریم و اشتغالزایی نمی‌شود.»محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدام جدید دولت در راستای رونق تولید و کاهش اثرات منفی تحریم، گفت: سیاستی که اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیش گرفته ارائه تسهیلات به همکاری صنایع کوچک با صنایع بزرگ است.

شعار سال: مجتبی چند سالی است که در یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف تهران مستقر شده و فعالیت او در حوزه لوازم خانگی است. به گفته خودش با 30 درصد ظرفیت تولید، قطعات مورد نیاز لوازم خانگی را تولید می‌کند. گلایه او از واحدهای صنعتی بالادستی است که قطعات خارجی را به قطعات ایرانی ترجیح می‌دهند و حاضرند سختی انتقال ارز و سفارش قطعه را تحمل کنند ولی سراغ قطعه ساز ایرانی نروند. صحبت‌های کارخانجات هم شنیدنی است؛ آنها می‌گویند به جای آنکه صنایع کوچک برای هر کارخانه‌ای قطعه تولید کنند، بهتر است تحت لیسانس تولید کنند تا سفارش‌گذاری روند بهتری بگیرد و دیگر سفارش قطعه به خارج از کشور داده نشود. با توجه به این پاسکاری‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد صنایع کوچک را به صنایع بزرگ پیوند دهد.

ورود صنایع کوچک در تأمین قطعه

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدام جدید دولت در راستای رونق تولید و کاهش اثرات منفی تحریم، گفت: سیاستی که اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیش گرفته ارائه تسهیلات به همکاری صنایع کوچک با صنایع بزرگ است. این اتفاق در حوزه‌های فولاد، لوازم خانگی، تجهیزات نفتی و سیمان اتفاق خواهد افتاد. وی با بیان اینکه مذاکرات برای تولید قطعات مورد نیاز واحدهای صنعتی بزرگ در حال انجام است، افزود: اگر تولیدکنندگان نوع و میزان قطعات مورد استفاده صنعت خود را اعلام کنند، صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی توانایی تولید آن را دارند. وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای تولید قطعات از سوی صنایع کوچک برای صنایع بزرگ صورت گرفته است، این امر خلأ بسیار بزرگی در حوزه صنعت کشور بود.

11 هزار واحد صنعتی در رکود

صالحی نیا در ادامه گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار «ایران»، به وضعیت واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 43 هزار واحد صنعتی در صنایع کوچک مستقر هستند. از این تعداد حدود 11 هزار واحد صنعتی در رکود به سر می‌برند و 32 هزار واحد صنعتی شرایط بهتری دارند. البته مشکلاتی که واحدهای صنعتی دارند را نمی‌توان به تحریم گره زد این مشکلات بیشتر در حوزه تأمین نقدینگی است که از سال‌های پیش مانده است.

تزریق 20 هزار میلیارد تومان

وی با بیان این‌که وضعیت واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی روزانه و به صورت آنلاین رصد می‌شود، تصریح کرد: 20 هزار میلیارد تومان از محل منابع بانکی و صندوق توسعه ملی(هر کدام سهم 50 درصدی دارند) در حال تخصیص به واحدهای صنعتی است. این پول در سه بخش تزریق می‌شود. سهم سرمایه در گردش از این تسهیلات 60 درصد، نوسازی 25 درصد و طرح‌های نیمه تمام 15 درصد است.

کدام بنگاه‌ها کوچک هستند

در این میان چندی پیش ابراهیم بهادرانی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفته بود: مشخصات بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران، از دید سازمان‌های مختلف متفاوت است؛ به‌طوری که وزارت صنعت، معدن و تجارت بنگاه‌های با کمتر از 50 نفر شاغل را کوچک و متوسط معرفی می‌کند، مرکز آمار ایران بنگاه‌های کمتر از 100 نفر شاغل را کوچک و متوسط می‌داند و از دید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بنگاه‌هایی که بین پنج تا 50 نفر کارکن دارد، کوچک و متوسط است.

وی اذعان داشته بود: صنایع کوچک و متوسط، با وجود داشتن 24 درصد سرمایه، 41 درصد اشتغال را در بر می‌گیرد. این بدان معناست که صنایع مذکور کارگربَر و صنایع بزرگ سرمایه‌بَر هستند. از این رو، باتوجه به کمبود سرمایه و رشد منفی سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر، باید به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط توجه شود. توجه به صنایع و حرکت به سمت تولید در شرایطی است که رئیس جمهور قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است.

پتانسیلی که فراموش شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: صنایع کوچک نقش پررنگی در توسعه صنایع بزرگ کشور دارد و این پتانسیلی است که به فراموشی سپرده شده بود. وی با بیان این‌که 94 درصد واحد‌های صنعتی فعال در کشور واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند گفت: این واحدها سهم 50 درصدی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده صنعتی کشور دارند.

نقش بنگاه‌های کوچک

طبق تحلیل‌های صورت گرفته در ١٠ ساله منتهی به سال ٩٢ بخش صنعت اقتصاد ایران، سهم بزرگی از اشتغال در بنگاه‌های صنعتی خرد داشته است. این در حالی است که بیشترین سهم درآمدی به دست آمده در این بخش در بنگاه‌های صنعتی بزرگ تولید می‌شود. در ساختار مورد بحث حدود ٦٧ درصد کل اشتغال بخش صنعت، در بنگاه‌های خرد ایجاد شده‌اند در حالی که فقط ١٩ درصد از کل درآمد حاصل در این بخش در این بنگاه‌ها تولید می‌شوند. برعکس، بنگاه‌های بزرگ ١٢ درصد کل اشتغال بخش صنعتی را در اختیار داشتند در حالی که ٥٣ درصد از کل درآمد صنعت در این بنگاه‌ها به وجود می‌آمد. اگر به تعداد بنگاه‌های موجود در اقتصاد ایران به تفکیک اندازه‌شان نیز نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بخش اعظم بنگاه‌های صنعتی کشور را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار 23خرداد 98، کد خبر: 478188، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین