پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد شهرک های صنایع دستی در مراکز استان های کشور تاکید کرد.

شعار سال: علی وقف چی پنجشنبه شب در جریان دیدار با هنرمندان صنایع دستی استان فارس بیان کرد: استانداران ظرفیت‌های بزرگی برای حمایت از فعالیت هنرمندان صنایع دستی هستند از این رو به نظر می‌رسد می‌توان با حمایت استانداران حداقل در هر مرکز استان یک شهرک صنایع دستی ایجاد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ صادراتی فرش و صنایع دستی بیان کرد: اعتقاد دارم در بحث فرش و صنایع دستی ظرفیت‌های بزرگ و استثنایی وجود دارد و هرچه بتوانیم این بخش را ارتقا دهیم، به امنیت و انتقال فرهنگ و هویت کشورمان کمک شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از فرش به عنوان پاسپورت معنوی ایران یاد کرد و گفت: از ظرفیت فرش و صنایع دستی بهره‌های زیادی می‌توانیم ببریم.

وقف چی با اشاره به بحث بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز بیان کرد: در بحث بیمه، اینکه چه کسی بیمه شود را در اختیار میراث فرهنگی قرار دادیم و تأمین اجتماعی مداخله‌ای در اینباره ندارد و درباره بیمه فرشبافان نیز به این شکل پیشنهاد شد که هر کسی که یک تعدادی فرش ببافد مشمول بیمه شود نه اینکه چند ساعت پشت دار قالی می‌نشیند اما آئین نامه اجرایی آن توسط دولت نوشته نشده است.

وی تاکید کرد: متأسفانه در بحث بیمه هنرمندان صنایع دستی، مسئولان امر در این حوزه تلاش مطلوب و زیادی نکرده‌اند و معتقدیم باید متولیان ببیشتر از این همت کنند.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در رابطه با تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۸ اعتبار دو هزار و ۱۵۰ میلیاردی برای بحث پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته شده که فرش نیز در آن دیده شده است اما صنایع دستی ذکر نشده اما مطئنا می‌توان اقداماتی کرد که این اتفاق رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی مشکلاتی که در زمینه فرش و صنایع دستی وجود دارد در ادغام آنها در میراث فرهنگی قابل حل شدن است، بیان کرد: در عین حال فعالان حوزه فرش پیگیری و تلاش بیشتری برای رفع مشکلاتشان دارند از این رو فعالیت‌هایشان نماد بیشتری دارد و فعالان صنایع دستی نیز باید برای رفع مشکلاتشان پیگیری‌های زیادتری داشته باشند.

وقف چی در ادامه سخنان خود با اشاره به رویکرد مجلس در خصوص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: رویکردی در این خصوص میراث فرهنگی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که این مجموعه باید تبدیل به وزارتخانه شود.

وی با اشاره به لزوم تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: تشکیل این وزارتخانه یک ضرورت است زیرا فرایندهایی که در این مجموعه دنبال می‌شود بعد از اینکه تبدیل به وزارتخانه شد قابل نظارت و طرح سوال است اما اینگونه مجلس نمی‌تواند نظارت‌های کاملی را اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه دولت متأسفانه تاکنون با این اتفاق مخالفت کرده است، بیان کرد: به زودی جلسه‌ای با دوستان دولت برگزار خواهد شد اما به نظر می‌رسد دولت باید خودش موافق چنین فرایندی باشد.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های اشتغال زایی که صنایع دستی و فرش می‌تواند برای کشور ایجاد کند، افزود: برای ایجاد یک شغل در بخش پتروشیمی و یا صنایع خودروسازی باید ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کرد اما برای ایجاد یک شغل در بخش صنایع دستی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان باید هزینه کرد.


وقف چی با اشاره به ویژگی‌های اشتغال در بخش صنایع دستی نیز گفت: این شغل به مواد اولیه وابسته نیاز ندارد، ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند و در عین حال صنایع دستی در جهان نیاز به تبلیغ زیادی ندارد و در تمام دنیا شناخته شده است.

وی با اشاره به مطالبه هنرمندان صنایع دستی درزمینه معافیت‌های مالیاتی نیز بیان کرد: معافیت‌ها را می‌توان طبق قانون اجرا کرد، نکته مهم این است که شفافیت یک اصل باشد زیرا برای اینکه صادرات صنایع دستی رونق پیدا کند باید برای محصولات صنایع دستی شناسنامه ایجاد کرد و تمام روندها شفافیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طی شش یا هفت ماه پیش سه فراکسیون سیاسی مجلس یک شورای هم اندیشی ایجاد کرده که بنده نیز در آن عضویت دارم، گفت: در آن شش اولویت برای برون رفت کشور از مشکلات تعیین شد یکی از این اولویت‌ها صنعیت توریسم تعریف شده است.

وقف چی ادامه داد: در این بخش اعتقاد داریم که اگر بخواهیم صنعت گردشگری رونق پیدا کند باید صنایع دستی نیز به موازات آن رشد کند چراکه می‌تواند این دو همپوشانی خوبی ایجاد کنند از این رو از فعالان صنایع دستی نیز می‌خواهیم پیشنهادات خودشان را به ما اعلام کنند.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در انتهای سخنان خود با اشاره به مسائل مالیاتی هنرمندان صنایع دستی نیز گفت: ما آمادگی داریم که چنانچه هنرمندان صنایع دستی در موضوع مالیات تصور داشته باشند که حقی از آنها ضایع شده پیگیری‌های لازم را برای رفع مشکلات داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه لازم است خرید محصولات صنایع دستی در ادارات مورد توجه جدی قرار گیرد، بیان کرد: این امر می‌تواند کمک جدی به رونق این بخش کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 24 خرداد 98، کد مطلب: 4640313:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین