پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
حجت مرادخانی پژوهشگر صنایع دستی گفت: حذف معاف مالیاتی هنرمندان صنایع دستی نه تنها کارگاههای تولیدی را تعطیل می کند بلکه همانند سال ۸۵ که سازمان صنایع دستی منحل شد، ضربه مهلکی به این هنر وارد می شود.

شعار سال:یک پژوهشگر صنایع دستی گفت: حذف معاف مالیاتی هنرمندان صنایع دستی نه تنها کارگاههای تولیدی را تعطیل می کند بلکه همانند سال ۸۵ که سازمان صنایع دستی منحل شد، ضربه مهلکی به این هنر وارد می شود.

حجت مرادخانی پژوهشگر صنایع دستی درباره معافیت مالیاتی هنرمندان از سوی دولت گفت: دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور پیش نویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی کشور را ایجاد کرده و برخی از بندها و حوزه هایی که مشمول معافیت مالیاتی بود را حذف کرده است. یکی از این موارد ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم هست که می گوید درآمد کارگاههای فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی ادامه داد: این بند در پیش نویس حذف شده است یعنی اینکه اگر به تصویب نهایی برسد تمام این حوزه مشمول مالیات می شود این اقدام ضربه مهلکی بر پیکره صنایع دستی و فرش به خصوص کارگاههای صنایع دستی است. حتما اگر این اتفاق بیفتد کارگاههایی که در نواحی روستایی کشور هستند، تعطیل می شوند و تولیدات خیلی از کارگاهها نیز محدود خواهد شد احساس می کنم پیشنهاد حذف ماده ۴۲ بدون مطالعه بوده و کسی به تبعات آن فکر نکرده است.

مرادخانی بیان کرد: در صورت حذف این بند حداقل یک دهم جمعیت کشورمان با چالش معیشتی مواجه می شود این اتفاق مانند اتفاقی است که یک شبه در سال ۸۵ سازمان صنایع دستی منحل و تبعات حقوقی و اقتصادی وتجاری به این حوزه تحمیل شد و تا امروز هم این مشکلات ادامه دارد. امیدواریم تمرکز در حوزه های دیگر باشد و این ماده را به حالت اولیه برگردانند.

این پژوهشگر هنر افزود: دولت ترکیه صنعت طلا و جواهر خود را با حمایت حقوقی و تشویق های مختلف و معافیت از مالیات رونق داده است و اکنون در رقابت با ایتالیا سهم قابل ملاحظه ای از بازار اروپا را در اختیار دارد و در این مسیر اشتغال زیادی هم بوجود آورده است. وزارت نساجی هم با سرمایه گذاری ۳ میلیار دلاری در سال ۲۰۱۶، زمینه پایداری برای رشد نساجی سنتی ایجاد کرده است این شرایط در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند فیلیپین، تایلند و اندونزی نیز حاکم است.

این مدرس هنر ادامه داد: در صحبت های مسئولان همیشه گفته می شود ایران و هند و چین سه قدرت بزرگ صنایع دستی هستند. در حالی که طبق آخرین گزارش رسمی آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که امسال درباره اقتصاد خلاق دنیا منتشر شد؛ کشور هند در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات صنایع خلاق داشته است چین هم رقمی نجومی بیش از ۱۹۱ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۴ در بخش صادرات صنایع خلاق داشت. در حالی که متاسفانه به دلیل نبود آمار مشخص از ایران، عدد صفر در جداول مربوط به صادرات صنایع خلاق ایران ثبت شده است . با وجود این فاصله ها و شرایط موجود، دولت به جای حمایت، در نظر دارد تا معافیت مالیاتی را حذف کند.

مرادخانی بیان کرد: در کشورهای اسلامی، مالزی با رویکردهای حمایتی، صادرات صنایع خلاق خود را از مرز ۹.۵ میلیارد دلار عبور داده و ترکیه نیز صادراتش از ۸ میلیارد دلار در سال۲۰۱۴ عبور کرده است. کشور بحرین هم که وسعتش از جزیره قشم کمتر است، صادرات صنایع خلاقش از مجموع صادرات فرش و صنایع دستی ایران بیشتر شده است. در چنین شرایطی باید حمایت‌های اصولی را به جای اقدامات بازدارنده افزایش دهیم. منتها با اقدامات شتابزده صرفا شرایط سخت فعلی را برای فعالان صنایع دستی و همه صنایع خلاق ایران دشوار می کنیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:20آذر1398،کد خبر:4793320،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین