پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
روز گذشته محمدباقر قالیباف در کلیپی که از خود منتشر کرد، خواسته بود که افرادی دارای صلاحیت نمایندگی مجلس در یک سایت اینترنتی ثبت نام کنند. سایتی که نام آن «جهاد» گذاشته شده بود. بعضی رسانه‌ها تیتر زده‌اند بازگشت سردار قالیباف به عرصه سیاسی. اما آن‌ها که سردار را می‌شناسند می‌دانند که او هیچوقت سیاست را ترک نکرده که بخواهد به سیاست بازگردد.

شعارسال: سردار محمد باقر قالیباف روز گذشته پیامی ویدئویی منتشر کرد که در آن از جوانان خواسته نمایندگان شایسته‌ای برای حضور در انتخابات مجلس معرفی کند.

روز گذشته محمدباقر قالیباف در کلیپی که از خود منتشر کرد، خواسته بود که افرادی دارای صلاحیت نمایندگی مجلس در یک سایت اینترنتی ثبت نام کنند. سایتی که نام آن «جهاد» گذاشته شده بود. بعضی رسانه‌ها تیتر زده‌اند بازگشت سردار قالیباف به عرصه سیاسی. اما آن‌ها که سردار را می‌شناسند می‌دانند که او هیچوقت سیاست را ترک نکرده که بخواهد به سیاست بازگردد.

حامیان قالیباف به سرعت پس از انتشار این پیام ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی فعال شده‌اند و هشتگ «مجلس نو» را دست به دست می‌کنند و آن را به دیگران معرفی می‌کنند. یکی از کاربران نوشته است: «مجلس نو که قالیباف از آن سخن می‌گوید، ادامه راه نو اصولگرایی است.» دیگری با هشتگ «نواصولگرایی، قالیباف و مجلس نو» نوشته «نمی‌دانم این ایده چقدر شدنی است اما لیست بلندبالایی از جوانان می‌شناسم که شایسته نمایندگی مجلس هستند.» کاربر دیگری از حامیان قالیباف اینگونه اظهار امیدواری کرده که «مجلس پیر دگرباره جوان خواهد شد

هشتگ «قالیباف مچکریم» به تقلید از «روحانی مچکریم» نیز در میان توئیت‌های مختلف دیده می‌شود و حامیان سردار قصد دارند به هر ترتیبی موضوع مجلس نو را به یک شعار تبدیل کنند.

به گزارش رویداد۲۴ برخی کارشناسان معتقدند قالیباف برای مجلس هدف‌گذاری کرده است. عبدالله ناصری به انتخاب گفته «ایشان دارند با رویکردی جدید وارد انتخابات ۹۸ می شوند و این انتخابات را نشانه گرفته اند. ضمن این که آقای قالیباف با مشارکت در همه‌ انتخابات ریاست جمهوری از سال ۸۴ به این سمت و نیز انتخابات ۸۸ به یک جمع بندی درستی رسیده که بخت ریاست جمهوری ندارد

برخی فعالان سیاسی دیگر، اما عقیده دارند قالیباف پس از انتخابات سال ۹۶ از بازیگری سیاسی میان اصولگرایان انصراف داده و به دنبال بازیگردانی جریان اصولگراست؛ چنانچه در طرح جدید او نه رابطه‌اش با روحانیون قابل اعتماد اصولگرا مشخص است نه نحوه ارتباط‌گیری‌اش با جمنا؛ به همین دلیل قالیباف نه در سودای ریاست مجلس، که در پی جذب بدنه اجتماعی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. به اعتقاد این گروه، سخت است قبول کنیم کسی که مدعی چندباره ریاست‌جمهوری بوده است حالا فقط می‌خواهد سخنگوی جوانان باشد تا مجلسی جوان و کارآمد تشکیل شود.

قالیباف؛ ناکام انتخاباتی

قالیباف از سال ۸۲ در هر مسئولیتی قرار داشته، آن مسئولیت را به عنوان محلی برای ستاد انتخاباتی خود در نظر گرفته است. سردار از فرماندهی نیروی انتظامی تا شهرداری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، همیشه دوست داشته فرمانده دولت‌نشینان پاستور باشد. در راه رسیدن به پاستور، اما مسیری طولانی در پیش است. مهمترین مانع سردار در این راه، اصولگرایانی است که به اندازه کافی به او اعتماد ندارند.

سردار قالیباف بار‌ها از این بی اعتمادی ضربه خورده است. سال ۸۴ در حالی که با هواپیمای قشنگش، مختصات فرود در صندلی خاتمی را محاسبه می‌کرد، در دقیقه ۹۰ و وقت‌های اضافه به اعضای فعال ستاد‌های او دستور رسید از محمود احمدی نژاد حمایت کنند. باور این پیچش دقیقه نودی برای او سخت بود و فقط صندلی سابق احمدی نژاد در شهرداری تهران توانست زخم سردار را التیام ببخشد.

سال ۹۲ هم قالیباف به نشستن در صندلی پاستور اطمینان صد در صدی داشت. در همه نظرسنجی‌ها اول بود. اما باز هم «عده‌ای نان و پنیر جلیلی را به چلوکباب قالیباف ترجیح دادند.» این دقیقا عبارتی بود که اصولگرایان تندروی اصفهان درباره انتخابات ۹۲ به کار برده بودند. نتیجه این شد که نه چلوکباب هضم شد و نه نان و پنیر از گلو پایین رفت. حسن روحانی در سه روز همه نظرسنجی‌ها را باطل کرد و به پدیده انتخابات بدل شد.

سال ۹۶ قالیباف لباس تازه‌ای به تن کرد. این بار او هم شعار ساده زیستی داد. اما باز هم دستور رسید که سردار حق ماندن در انتخابات را ندارد. قالیباف که به طعنه به جهانگیری گفته بود نامزد پوششی انتخابات هستی، این بار ناچار شد زودتر از جهانگیری از انتخابات انصراف دهد و قربانی ابراهیم رئیسی شود. بعد از انتخابات هم رئیسی آنقدر مقبول بود که به ریاست قوه قضائیه برسد اما قالیباف از رسیدن به صندلی ریاست بنیاد مستضعفان بازماند.


تا ۱۴۰۸ با سردار قالیباف!

تغییر در شرایط سیاسی و مناسبات قدرت در پیامی ویدئویی جدیدش، کنایه قالیباف به پیراصولگرایانی است که او را برای بدل شدن به چهره اول این جریان، قبول ندارند. هر چند سال ۸۴ احمد توکلی، سال ۹۲ مهدوی کنی و سال ۹۶ محمد دهقان (گزینه اصولگرایان برای نایب رئیسی مجلس) از حامیان جدی قالیباف بودند، اما قالیباف به دنبال افرادی است که بیشتر به او اعتماد داشته باشند.

قربانزده از نزدیکان قالیباف در تبیین استراتژی جدید این جریان می‌گوید «جوانگرایی در مجلس به معنای این نیست که لزوما افراد کم سن و سال باید وارد مجلس شوند، چون به هرحال برای کسی که قرار است در ساختار سیاسی کشور و ریل گذاری برای حرکت صحیح کشور، قانونگذاری کند، حتما تجربه و تخصص کافی لازم است، اما الزامی ندارد که حتما طرف مسن باشد، اتفاقا باید روحیه جوانانه داشته باشد و از نظر سنی هم نسبتا جوان باشد. اما موضوع اساسی آن است که در وضعیت فعلی اساسا جوانان با تجربه و متخصص در این ساختار جایگاهی ندارند. دعوت قالیباف برای معرفی افراد باصلاحیت از سوی جوانان در واقع فرصت مناسبی است تا سازوکار انتخاب و نهایی شدن فهرست‌های انتخاباتی نیز دچار تحول شود و مشی تعیین افراد پشت در‌های بسته تغییر یابد

البته قالیباف به یک نکته توجه نکرده است. اگر سال ۸۴ به عنوان یک نامزد جوان ۴۴ ساله وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد، در سال ۱۴۰۰، او ۶۰ سال خواهد داشت. آیت الله خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری ۴۰ ساله، محمود احمدی نژاد ۴۹ ساله، سید محمد خاتمی ۵۴ ساله و اکبر هاشمی رفسنجانی ۵۶ ساله بودند و فقط حسن روحانی بود که در ۶۵ سالگی به ریاست جمهوری رسید.

قالیباف در تمام این سال‌ها به دنبال تکرار الگوی موفق رقبا بوده و در ساخت یک برند منحصر به فرد ناتوان بوده است. استفاده از شعار‌های جوان‌پسند در انتخابات ۸۴ به تقلید از خاتمی، استفاده از تصویر سازنده پایتخت در انتخابات ۹۲ به تقلید از خاتمی، استفاده از تیپ ساده زیستی و مردمی در انتخابات ۹۶ به تقلید از جلیلی و استفاده از نماد ساعت (به جای کلید) به سبک روحانی، و حضور مکرر در همه انتخابات‌ها به تقلید از محسن رضایی، از جمله استراتژی‌های قالیباف بوده است. او این بار نیز به سبک سید محمد خاتمی، با انتشار یک ویدئو سعی کرده است حامیان خود را به حضور در عرصه انتخابات ترغیب کند.

قالیباف در این پیام تنها راه اصلاح کشور را حضور خودجوش جوانان مومن و خبره دانسته است و از همه کسانی که خودشان یا در میان آشنایان و دوستان کسی را دارای صلاحیت و آمادگی برای انتخابات می‌دانند، دعوت کرده است در یک سامانه اینترنتی ثبت نام کنند.

این فراخوان یادآور فراخوانی است که او در سال ۹۶ داده بود و از جوانان جویای شغل خواسته بود در سایتی ثبت نام کنند. سایتی که ظاهرا ایجاد کردن آن به خاطر جمع آوری کردن اطلاعات شخصی، غیر قانونی بود، اما بعد از انتخابات، درباره پیگیری قضایی آن صحبتی به میان نیامد.

در میان رسانه‌های اصولگرا، خبرآنلاین نزدیک به لاریجانی از اقدام قالیباف ابراز دلخوری کرد، اما مشرق نیوز که به نهاد‌های نظامی هم وابستگی‌هایی دارد، از ایده قالیباف استقبال کرده و مقالات و توییت‌هایی نیز در این باره بازنشر داده است. هنوز برای قضاوت دیر نیست، اما به نظر می‌رسد سردار و دوستان سابق جبهه‌ای او، از اضلاع مهم انتخابات مجلس آینده باشند و اگر پیروز شوند، چه بسا صندلی بهارستان را نیز فتح کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار:27 خرداد 1398 ، کدخبر:www.rouydad24.ir ،  ۱۷۸۴۳۳

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین