پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
در آستانه عید سعید فطر و آغاز سفرهای تابستانی، موج جدید جهش مصرف بنزین از امروز کلید می‌خورد که پیش بینی مسئولان پالایش و پخش از افزایش مصرف بنزین به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز حکایت دارد.

شعار سال: سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران با ثبت افزایشی حدود دو درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ به ۷۱ میلیون لیتر در رو رسید و با وجود جهش دو درصدی مصرف امام حجم واردات بنزین کشور سال گذشته رشدی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

سال گذشته حجم واردات بنزین ایران با افزایشی دو برابری از حدود ۴.۷ میلیون لیتر سال ۱۳۹۳ به یک باره به بالغ بر ۹ میلیون لیتر در روز افزایش یافت و این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط واردات روزانه بنزین ایران به ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اردیبهشت ماه امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش واردات بنزین به ۱۲ میلیون لیتر در روز، گفته بود: هدف از افزایش بی‌سابقه واردات این فرآورده نفتی بالا بردن سطح ذخیره سازی‌ها است.

همزمان با افزایش افسار گسیخته واردات بنزین به ایران، با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر، دور جدید جهش مصرف بنزین از امروز و با آغاز دور جدید سفرهای تابستانی در سراسر کشور کلید می‌خورد.

آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود ۷۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی از امروز و با آغاز سفرهای تابستانی با جهشی ۳۰ درصدی به ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با سایت وزارت نفت با بیان اینکه پیش بینی می‌شود دست کم برای تعطیلات عید سعید فطر مصرف بنزین به بیش از ۹۵ میلیون لیتر در روز افزایش یابد، تاکید کرده است: هم اکنون موجودی و ذخیره سازی بنزین در انبارها و مخازن کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

این مقام مسئول همچنین با اعلام اینکه جهش و افزایش مصرف بنزین تنها محدود به تعطیلات سه روزه هفته جاری و عید سعید فطر نخواهد شد، گفت: بعد از پایان ماه رمضان و شروع عید فطر مسافرت‌ها آغاز می‌شود تا پایان شهریور ماه و از آن طرف هم تا ١٥ مهرماه و بازگشایی مدارس در کشور شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور خواهیم بود.

از سوی دیگر با توجه به احتمال افزایش سفرهای تابستانی و جهش مصرف بنزین در دو ماهه باقیمانده از فصل تابستان، با توجه به ثابت و حتی کاهش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های نفت داخلی، افزایش حجم متوسط واردات بنزین ایران به بیش از ۱۵ میلیون لیتر دور از ذهن نیست.

سیاست حذف کارت بنزین جایگزین پالایشگاه‌سازی شد

به گزارش مهر، گزارش رسمی ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری از ظرفیت پالایش نفت ایران به طور کامل استفاده نشده و کمتر از ظرفیت اسمی پالایشگاه ها، فرآورده‌های نفتی و به ویژه بنزین تولید شده است.

به عبارت دیگر با وجود افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، ظرفیت پالایش نفت خام کشور از ابتدای سال جاری به جای افزایش با کاهش همراه شده است.

شاهرخ خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرد: میانگین عملکرد تولید پالایشگاه‌های کشور یعنی تصفیه نفت ‌خام همراه با میعانات گازی، از ابتدای امسال تاکنون (تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۵) یک میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.

همزمان با کاهش ظرفیت پالایشگاه‌های نفت و تاخیر در بهره‌برداری طرح‌های جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، آناهیتا، بهمن گنو و سایر پروژه‌های اولویت دار صنعت پالایش نفت و بنزین سازی ایران، در شرایط فعلی کارت هوشمند بنزین به عنوان اولویت‌دار ترین برنامه راهبردی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تبدیل شده است.

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت در گفتگویی درحالی از حذف کارت سوخت، عدم عرضه بنزین دو نرخی و ارائه لایحه ابطال مصوبه بنزینی مجلس قبلی سخن به میان می‌آورد که کوچک‌ترین اشاره‌ای به برنامه‌های مدیریت مصرف، افزایش ظرفیت تولید بنزین و در نهایت خودکفایی از واردات این فرآورده پرطرفدار نفتی ارائه نمی‌کند.

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اخیرا در این دیدار با کارگزاران نظام با تاکید بر اینکه افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود، تصریح کردند: مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

در شرایط فعلی سیاست‌های مجموعه وزارت نفت بر مبنای افزایش واردات بنزین بوده که آمارهای مستند مهر تاییدی بر این سیاست‌ها بوده و حتی با ورود به دوره پسا تحریم به‌جای امضای قراردادهای ساخت پالایشگاه و افزایش ظرفیت تولید بنزین، قراردادهای تهاتر نفت خام و گازوئیل با بنزین با برخی از کشورهای اروپایی همچون «ویتول سوئیس» امضا شده است.

در این بین مرور گزارش بولتن آماری سالانه اوپک هم خالی از لطف نیست و این سازمان نفتی هفته گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرد: مصرف بنزین ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی (سال ۹۴) با ثبت جهشی بیش از چهار درصدی به بالاترین سطح در پنج سال گذشته تاکنون رسیده که با توجه به عدم افزایش ظرفیت‌های پالایشگاهی، بخش عمده‌ای از این افزایش تقاضای داخلی از مسیر واردات تامین شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 15 تیر 95 ، کد مطلب: 3703555: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین