پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
نهادها و انجمن های مختلف سینمایی کشور درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی را تسلیت گفتند.

شعار سال: نهادها و انجمن های مختلف سینمایی کشور درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی را تسلیت گفت.

*پیام تسلیت مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیام تسلیت خود نوشته است: شامگاه چهاردهم تیر، خبر اندوهبار درگذشت عباس کیارستمی، هنرمند بزرگ و صاحب‌سبک سینمای ایران، در رسانه‌ها پیچید و موجی از تأسف و تأثر به دنبال داشت. دوستداران هنر و به ‌ویژه علاقه‌مندان سینمای کیارستمی در انتظار دریافت خبر بهبودی حال این هنرمند بزرگ بودند و ‌امیدوار به این‌که بار دیگر قامت بلند او را در کسوت کارگردانی فیلمی تازه شاهد باشند، اما دریغ و صد دریغ که خبری تلخ از راه رسید و آه از نهاد اهالی خانواده‌ بزرگ هنر ایران، از جمله دلبستگان به سینمای کودک ایران و اعضای خانواده‌ی صمیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برآورد.

در ادامه پیام مدیرعامل کانون آمده است: این هنرمند بزرگ که از حدود نیم‌قرن پیش با ساخت فیلم‌های «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «مسافر»، «خانه دوست کجاست» و «مشق شب» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گامی بلند در مسیر قوام ‌یافتن سینمای کودک و نوجوان کشور برداشت، راه را برای تجربه‌های هنری نسل جوان گشود. او سال‌های سال سوژه‌های آثار خود را از متن زندگی مردم برمی‌گزید، هنرمندانه در پی آن بود که حتی واقعیت‌های تلخ را با نگاهی هنرمندانه به تصویر بکشد و از پس حادثه‌های تلخی که به مرگ هزاران نفر می‌انجامیدند، راهی برای تداوم زندگی باز کند.

حاجیان‌زاده در بخش دیگری از پیام خود تأکید کرده است: کیارستمی که با خلق آثاری ارزشمند، نام ایران و سینمای ایران را در جهان بلند آوازه کرد، نخل طلای کن را برای میهن‌اش به ارمغان آورد و جشنواره‌های جهانی انواع جوایز و افتخارها را به پایش ریختند، از هر موفقیتی برای هنر و سینمای ایران شاد می‌شد. او کارگردان زندگی بود؛ هنرمندی همواره امیدوار که سعی داشت امید و تفکر را در پیکره‌ی جوامع انسانی و به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان بپراکند و همچنان تا آخرین روزهای زندگی، خلاقانه به سوژه‌های تازه‌ می‌اندیشید و در پی طرح‌های نو بود.

مدیرعامل کانون در پایان پیام خود آورده است: اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کنار جامعه‌ی سینمایی کشور و به‌ویژه دوستداران سینمای کودک و نوجوان، خود را داغدار می‌بیند و صمیمانه ضایعه‌ی درگذشت این هنرمند نام‌آور را به همه‌ی همکاران کانون، اهالی سینما و به‌ویژه پیشکسوتان هنر و سینمای کودک و نوجوان کشور تسلیت می‌گوید و از خداوند منان می‌خواهد به پاس همه‌ی زیبایی‌هایی که این هنرمند برای کودکان و نوجوانان خلق کرد، او را در بیکرانِ رحمت و آمرزش و مهربانی خود پذیرا باشد.

*پیام تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد

مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پیامی درگذشت عباس کیارستمی؛ عکاس و کارگردان سینمای ایران و جهان را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«این تلخ ترین سفر کیارستمی است، هربار سفری می رفت در انتظار افتخار دیگری برای سینما و هنر ایران بودیم و حالا با آخرین سفرش طعم تمام افتخاراتی را که با عکس ها، فیلم ها و جوایزش برای هنر و ما ارمغان آورد، به یاد می آوریم. به عکس هایش از مناظر برفی، درختان ایستاده در برف، درها، دیوارها، جهان و هستی نگاه می کنیم و می اندیشیم.

آثار کیارستمی پیوند اندیشه، فلسفه، ادبیات و جهان هستی در تصویر و قاب های ساده زندگی است، تصاویری که همواره خواهد ماند، چون نام و یاد کیارستمی. فقدان کیارستمی را به هنرمندان و مردم عزیز تسلیت می گویم. روحش شاد، یادش گرامی باد.»

*پیام تسلیت دبیر جشنواره فیلم سلامت

ابراهیم داروغه زاده دبیر نخستین جشنواره فیلم «سلامت» در پیامی درگذشت عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمد:

«مرگ حقیقتی انکار ناپذیر است؛ که گریزی از آن نیست اما بعضی آدم ها چنان در تار و پود جان ما تنیده می شوند که غم از دست دادن شان جانکاه می شود.

عباس کیارستمی مهربان؛ شاعر سینمای ایران و جهان، برای جامعه هنری ایران اینگونه بود.

جشنواره فیلم «سلامت» هجرت این سینماگر برجسته و افتخار آفرین که در طول سال های متمادی، نقشی بی بدیل در معرفی سینمای ناب و شاعرانه ایران به جهانیان ایفا کرد به جامعه هنری کشور به ویژه سینماگران و همکاران آن هنرمند فقید تسلیت عرض نموده و از حضرت دوست برای روح پاک و خالصش ارامش و رحمت طلب می کند.

بعد از تو، تا همیشه،

شب ها و روزها،

بی ماه و مهر می گذرند از کنار ما.

اما،

پشت دریچه ها،

در عمق سینه ها،

خورشید ِ قصه های تو همواره روشن است.

ابراهیم داروغه زاده

دبیر جشنواره فیلم سلامت»

*پیام تسلیت انجمن عکاسان سینمای ایران

انجمن عکاسان سینمای ایران در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت.

در متن این پیام امده است:

«مردی که نه تنها با هنربی بدیلش در روایت،بلکه خلق تصاویری ناب از جهان پیرامونش، او را در زمره بهترین های عکاسی قرار داد.انجمن عکاسان سینمای ایران،درگذشت عباس کیارستمی را به جامعه بزرگ هنری وخانواده محترمشان تسلیت می گوید.»

*پیام تسلیت کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران

در متن پیام تسلیت کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران آمده است:

«سینمای ایران و جهان به سوگِ نام آوری از جنسی ناب تصویر و خیال نشست، عباس کیارستمی اعتبار و اندیشه جاری و زلالِ سینمایی بود و هست که آبروی جهانی اش بسیار مدیون اوست، نقاش، طراح گرافیک، عکاس و سینماگری روشنگر و بلند نظر، امروز به سوی ابدیتِ سیالِ نور پرکشید. عنوان بندی های بدیع وی در سال های آغازینِ موج نو، دریچه ای روشن بر افقِ تازه سینمای ایران بودند.

کانون طراحان و مدیرانِ تبلیغاتِ سینی ایران این اندوهِ عمیق را به جامعه بزرگِ سینمایی کشورمان تسلیت می گوید.»

*پیام تسلیت علیرضا کریمی صارمی

در متن تسلیت علیرضا کریمی صارمی برای درگذشت عباس کیارستمی آمده است:

«بنویسید غزل‌سرای سینمای ایران رفت

این نهایت شور و شعور و عشق

این عاشق

این افتخار بی‌بدیل سینما ایران

این افتخار سینمای جهان

این دل‌شکسته

این هنرمند

بنویسید عباس کیارستمی هم رفت»

*پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

در متن پیام تسلیت مجیدرجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پی درگذشت عباس کیارستمی سینماگر برجسته کشور آمده است:

«خبر درگذشت عباس کیارستمی یکی از بزرگان سینمای ایران، که توانست با آثار خود نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان بدرخشد، غم‌انگیز است.

عباس کیارستمی در دوران حیات خود هنرمندانه تصویر زیبایی از سینمای ایران را برای جهانیان به نمایش گذاشت، بی‌شک سینمای ایران مدیون عباس کیارستمی است که اعتباری دگرگونه به آن بخشید.

ضایعه درگذشت این هنرمند بزرگ برای جامعه هنری ایران دردناک است. درگذشت این هنرمندان برجسته را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری به ویژه دوستداران سینمای ایران تسلیت عرض می‌نمایم.»

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری

مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پیامی درگذشت عباس کیارستمی کارگردان نام آور سینمای ایران را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«امروز سینمای ایران و جهان در غم از دست دادن عباس کیارستمی به سوگ نشسته است.

کارگردانی که با «طعم گیلاس» نخل طلا را برای مردم ایران زمین به ارمغان آورد و با «زیر درختان زیتون» نبوغ سینمای ایران را به تصویر کشید.

عباس کیارستمی امروز میهمان خانه دوست شده اما یاد او همواره با ما خواهد بود.

اینجانب این مصیبت وارده را به جامعه سینمای ایران تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن هنرمند فرهیخته آمرزش مسالت می کنم.»

*پیام تسلیت مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پیامی را در سوگ درگذشت «عباس کیارستمی» هنرمند جهانی سینمای ایران منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«به نام خالق هنر

کیارستمی حکیم سینمای ایران بود؛ هنرمند همیشه خلاق سینمای تجربی که تاثیر وی بر جریان نوجوی هنر هفتم بی‌بدیل بود.

کیارستمی برای موفقیت جهانی، هویت ملی و شخصیت خود را رها نکرد و راهبرد زندگی پُرافتخارش، اعتلای هنر بود.

کیارستمی قلبِ جامعه‌ی خویش بود، با نگاهی انسانی در برابر همه‌ی مردمانی که سوژه یا مخاطب آثار او بودند.

کیارستمی در جمع سینماگران «موج نو»ی سینمای ایران و جهان، معلم بزرگی بود که تا واپسین روزهای زندگی با ذهنی پویا در جستجوی هنر خلاقانه بود.

سفرِ آخر کیارستمی را به خانواده محترم وی بویژه «بهمن» عزیز و همه‌ی دوستداران این هنرمند بزرگ جهانی تسلیت می‌گویم. روحش آرام و قرین رحمت الهی باد.»

*«سلام استاد... خداحافظ...»

در متن پیام گیتی خامنه برای درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی آمده است:

«کاش این همه بر گردنم حق نداشتی! از همراهی ات در ثبت زیباترین خاطرات دوران دانشجویی در کانون پرورش فکری تا یاری ات در نوشتن رساله ام، از حضور متواضعانه ات در جلسه پایان نامه، تا افتخاری که به من برای شاگردی کردن در فیلمت دادی. از آشنا کردن من با زیباترین بخش های وطن ام تا نوشتن توصیه نامه برای ادامه تحصیل در خارج از ایران...

چه اعتباری داشت نام و امضای تو، حتی در آن سوی آب ها!

وای که چقدر این سفر انتهایی نزدیک است استاد همیشه من...

فراموشم نمی شود اشتیاقت را برای حضور در وطنت در آن سال هایی که به گفته خودت دلت می خواست از داخل هواپیما، بیرون بپری تا زودتر به خاک آشنای وطن ات برسی...

گمان نمی کنم، بتوانم بعد از این از کنار کوه درفک و از زیر درختان زیتون بگذرم و به یاد آن همه عشقت به زیبایی و حیات و انسان ها، و با خاطره همه گل های کاغذی سفیدی که ساختیم تا راه خانه دوست را گلباران کنیم، مجبور به کنار زدن پرده اشک، از مقابل چشمانم نشوم.

ممنون به خاطر همه افتخاراتی که برای من ایرانی و ایران، رقم زدی.

ممنون به خاطر همه اعتبار و آبرویی که به سینمای ما هدیه کردی. ممنون به خاطر سبک خاص و نابی که به عالم فیلمسازی ارائه کردی. ممنون به خاطر همه عشقت به زندگی، انسان، خاکت و... دیگر هیچ...

همیشه شاگردت: گیتی خامنه»

*پیام تسلیت انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما

در من پیام تسلیت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی آمده است:

«تسلیت برای فیلمسازی که رنگ و بویی دیگر به سینمای «کودک و نوجوان» داد و مهر و دوستی و سختکوشی را با زبانی بی تکلف به این دنیا ارزانی داشت و به موقع در میانسالگی با مرگ آن شوخی تلخ را کرد، چه معنایی دارد؟ ماتم گرفتن برای شاعر و نگاره گر رندی که خودش جلوتر دور از اجتماع خشمگین در دامان طبیعت بکر ندا سر داد که «باد مارا خواهد برد» او را دل آزرده می کند.

همه عمر دیر رسیدیم، حتی در قدرشناسی از یار سفر کرده ای که از «جهانی شدن» درسرزمین و خاک خودش خیری ندید.

خانه دوست کجاست؟ دردل ما...»

*پیام تسلیت انجمن مستندسازان سینمای ایران

در متن پیام تسلیت انجمن مستندسازان سینمای ایران در پی درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی آمده است:

«در نهایت تأثر و تأسف فراوان، انجمن مستندسازان ایران درگذشت عباس کیارستمی، هنرمند ماندگار ایران را به خانواده ایشان، بهمن و احمد کیارستمی و خانواده سینما تسلیت می‌گوید.

هیات ‌مدیره و اعضای انجمن مستندسازان ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم کیارستمی برای روح آن بزرگوار آرامش و برای بازماندگان صبر و سلامتی آرزو می‌کند.»

*پیام تسلیت رییس مجموعه برج آزادی

غلامحسین شاه علی، رییس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت.

در متن این پیام چنین آمده است:

«روز گذشته، روز سیاه سینمای ایران و جهان بود. ما و همه دنیا هنرمندی را از دست دادیم که برای اعتلای هنرش بی وقفه تلاش کرد. بزرگ مردی که جهان دوباره به خود نخواهد دید.

شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی، مانند کابوسی ذهن همه ما را آشفت و تا مدتها داغدارش خواهیم بود.

از صمیم قلب این غم بزرگ را به مردم کشور عزیزمان، به خصوص سینماگران تسلیت می گویم.

"وقتی آمد...

آمد

وقتی بود...

بود

وقتی رفت...

بود."

عباس کیارستمی

یادش در دل ها و آثارش در تاریخمان جاودانه خواهد ماند.»

*پیام تسلیت کانون پخش کنندگان سینمای ایران

پیام تسلیت کانون پخش کنندگان سینمای ایران به مناسبت درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی منتشر شد:

«بدینوسیله کانون پخش سینمای ایران درگذشت هنرمند و کارگردان مطرح سینمای ایران عباس کیارستمی را به جامعه سینمایی و کلیه هنرمندان کشور تسلیت عرض می کند. بدون شک یاد و خاطره ی این همکار ارزشمند و مطرح عالم هنر ایران زمین همیشه زنده خواهد بود.

*تی‌یام یابنده فیلمساز فیلم کوتاه تسلیت گفت

در متن پیام تی یام یابنده در پی درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی آمده است: «هنرمندان در هر کجای جهانید عجله نکنیم ،کیارستمی فقط ده دقیقه پیرتر شده است، میگفت هر کس سینمای خودش از لومیر وشرکا تا کلوز آپ شیرین، سینما کپی برار اصل است مثل یک عاشق....

در جاده های کیارستمی می دانیم خانه دوست کجاست ....و بید و باد هم طعم گیلاس را زیر درختان زیتون از یاد ما نخواهد برد...

مشق شب، پنج یا حتی ده بار فریاد میزنیم، زندگی و دیگر هیچ ....و گرنه به ترتیب یا بدون ترتیب باد ما را با خود خواهد برد....

در سوگ کیارستمی هنرمند بدون مرز...

تی یام یابنده»

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 تیر 1395، کد مطلب: 3706414:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین