پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
دو سال و نیم از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد و از اواسط سال آینده میلادی مبارزات انتخاباتی برای انتخابات پایان سال جدی می‌شود. البته برخی نامزدها از جمله شخص ترامپ از حالا تبلیغات انتخاباتی را آغاز کرده‌اند. دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تاکنون یکی از پر رویداد‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری در آمریکا بوده و انتظار می‌رود تا پایان این دوره شرایط به همین شکل باقی بماند، زیرا برنامه‌هایی که او آغاز کرده تداوم خواهد یافت.

شعارسال: پرسش‌های مختلفی درباره انتخابات سال آینده مطرح است و طبیعی است که مهم‌ترین سوال این است که آیا ترامپ در آن انتخابات پیروز خواهد شد یا نه؟ پاسخ‌هایی به این سوال داده شده، اما تحلیلگران و رای‌دهندگان باید به این واقعیت توجه داشته باشند که تا قبل از اعلام نتایج انتخابات هیچ چیز مشخص نیست و نیز رای‌دهندگان همیشه منطقی عمل نمی‌کند. سه شنبه هفته گذشته ترامپ رسما مبارزه انتخاباتی خود را با حضور در جمع هوادارانش در اورلاندو ایالت فلوریدا و سخنرانی برای حاضران آغاز کرد. مانند قبل، او دموکرات‌ها را به تضعیف دموکراسی از طریق تلاش برای استیضاح‌اش متهم کرد و از ریسک‌های متعددی که متوجه آمریکاست سخن گفت. به‌طور خلاصه پیام ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ این است: «من آمریکا را بار دیگر به اوج رساندم، به من رای دهید تا آمریکا را در اوج نگه دارم

صرف نظر از بحث‌هایی که درباره درستی یا نادرستی این ادعا مطرح است رقبای ترامپ نباید تصور کنند او آنقدر اشتباه مرتکب شده که به راحتی می‌توان در انتخابات سال آینده بر او غلبه کرد. دموکرات‌ها سخنرانی روز سه شنبه ترامپ را فاقد ایده‌های جدید توصیف می‌کنند و به نظرسنجی جدیدی اشاره می‌کنند که در آن ترامپ از تقریبا تمامی رقبای اصلی خود پایین تر قرار گرفته است. دموکرات‌ها معتقدند به دلایل بسیار متعدد او محبوبیت خود را از دست داده است: پرونده مولر، رفتار با مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا، رسوایی‌های مختلف اعضای کابینه و زیان‌های حاصل از تنش‌های تجاری با چین که ترامپ آن را آغاز کرده برخی از این عوامل هستند.

اما تجربه دردناک انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا پندهایی برای دموکرات‌ها دارد که اگر به آن توجه نکنند، شانس نامزد دموکرات برای پیروزی در انتخابات سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت. یکی از بندهای مهم انتخابات قبلی این است که در انتخابات‌ آمریکا، اقلیت‌های بسیج شده پیروز می‌شوند، نه اکثریت منفعل و با آنکه احتمالا اکثریت منفعل هوادار دموکرات‌ها هستند یا حداقل طرفدار ترامپ نیستند، اقلیت بسیج شده با ترامپ است. در حال حاضر دلایل مختلفی وجود دارد که بر مبنای آنها می‌توان نتیجه گرفت ترامپ در انتخابات سال آینده بار دیگر به ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده خواهد شد.

نخستین دلیل وضعیت اقتصادی است. با آنکه می‌توان استدلال کرد ضعف‌هایی در شاخص‌های اقتصادی آمریکا پدیدار شده و به احتمال زیاد بر شدت آن افزوده می‌شود اما بر مبنای شاخص‌های اقتصادی متعارف، شرایط اقتصاد آمریکا بسیار خوب است. بنابراین اگر تا زمان برگزاری انتخابات سال آینده شرایط به همین شکل باقی بماند، طبق مدل‌های پیش‌بینی که نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ را به درستی پیش‌بینی کردند ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد. البته ریسک‌های مختلفی اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کنند. برای مثال اگر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا تداوم یابد ضعف‌های بیشتری در اقتصاد مشاهده خواهد شد. مذاکرات تجاری دو طرف در هفته‌های اخیر متوقف بوده، اما قرار است رئیس‌جمهوری چین و ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ که پایان این هفته برگزار می‌شود دیدار کنند و بعید نیست در ماه‌های آینده توافق تجاری بین دو کشور حاصل شود. ترامپ به حصول توافق نیاز دارد، زیرا همان‌طور که کارشناسان اعلام کرده‌اند تداوم تنش‌ها به زیان هر دو کشور است و ترامپ بیشترین لطمه را از ضعیف شدن شاخص‌های اقتصادی متحمل خواهد شد.

عامل بعدی خوش بینی نسبت به پیروزی ترامپ آن است که او به برخی وعده‌هایی که به جمهوری‌خواهان داده عمل کرده است. عامه جمهوری‌خواهان که آنها را جمهوری‌خواهان میانه‌رو می‌نامند هنوز طرفدار سرسخت ترامپ نیستند زیرا او را بیش از حد مخاصمه جو می‌دانند اما ترامپ در مسیر عمل به وعده‌های خود در حرکت است. کاهش مالیات‌ها که از ابتدای سال گذشته اجرا شده یکی از این وعده هاست. جمهوری‌خواهان که نگران اجرای سیاست‌های سوسیالیستی در صورت پیروزی دموکرات‌ها هستند پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد و به ترامپ رای خواهند داد. راستگرایان مسیحی نیز به ترامپ رای می‌دهند. با آنکه هواداری رای‌دهندگان مذهبی از ترامپ لیبرال‌ها را دچار سردرگمی می‌کند اما وضعیت کاملا مشخص است: ترامپ به وعده خود عمل کرده یعنی در دادگاه عالی دو قاضی به شدت مخالف سقط جنین را منصوب کرده است. همچنین او وعده داده تعداد بیشتری قاضی با این طرز تفکر را در دادگاه عالی منصوب کند. احتمالا در دوره بعدی ریاست‌جمهوری، یک کرسی در دادگاه عالی خالی می‌شود، در نتیجه مذهبی‌ها برای آنکه شاهد اجرای وعده ترامپ باشند به او رای خواهند داد.

دلیل بعدی شانس بالای ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال آینده، طرفداری مردم عادی از طبقه متوسط و زیر متوسط از اوست. این طیف بسیار گسترده است: از طرفداران احداث دیوار در مرز آمریکا و مکزیک گرفته تا پوپولیست‌ها و طرفداران ایده اول آمریکا. تاکنون آنها آنچه را می‌خواسته‌اند به دست نیاورده‌اند. برای مثال هنوز دیواری ساخته نشده و ثبات مورد نظر در کاخ سفید مشاهده نمی‌شود به این معنا که مقامات مختلف از اطرافیان ترامپ بارها عوض شده‌اند. اما هواداران واقعی ترامپ در بین مردم آمریکا همچنان در انتظار به سر می‌برند و معتقدند او در دوره بعدی ریاست‌جمهوری اش و هنگامی که مشکلات کنونی حل شود، می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند. ترامپ می‌تواند استدلال کند در حال زمینه‌سازی برای اجرای برنامه‌های خود است و تاکنون تمام تلاش‌های خود را برای عمل به وعده‌ها کرده است. و یک سوال بسیار مهم این است که اگر رای‌دهندگان نخواهند به ترامپ رای دهند آیا گزینه بهتر از او وجود دارد؟ به باور بسیاری از طرفداران ترامپ پاسخ این سوال منفی است.

طرفداران ترامپ معتقدند او به آنها خیانت نکرده و در مسیر عمل به وعده‌های خود در حرکت است. تلاش‌های ترامپ برای اعمال فشار بر چین در حوزه تجارت و بازگرداندن شغل‌ها به آمریکا، تلاش برای متوقف کردن جریان مهاجران غیرقانونی از مکزیک، کاستن از مالیات‌ها و کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه نشان می‌دهد ترامپ قصد دارد به وعده‌های خود عمل کند. همچنین ترامپ می‌تواند ادعا کند مخالفت‌های دموکرات‌ها و برخی عناصر ضعیف جمهوری‌خواه در کنگره اجازه نداده، او تاکنون به وعده‌هایش عمل کند. بنابراین به دوره دوم ریاست‌جمهوری نیاز دارد تا بتواند در عمل موفق شود.

دلیل بعدی شانس بالای ترامپ این است که بسیاری از آمریکایی‌ها از دموکرات‌ها راضی نیستند. دموکرات‌ها تعداد زیادی نامزد برای انتخابات دارند و یکپارچگی در این حزب مشاهده نمی‌شود. حدود ۵۰۰ روز مانده تا انتخابات، آنها علیه یکدیگر موضع‌گیری کرده‌اند و تمامی این ویژگی‌های حزب دموکرات و نامزدهای آن، برگ‌های برنده ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هستند. ترامپ دقیقا از زمان استقرار در کاخ سفید برای انتخابات سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. ممکن است محبوبیت او کمتر از روسای جمهور قبل باشد، اما او به اندازه‌ای محبوب هست که بار دیگر در انتخابات به پیروزی برسد. طرفداران ترامپ به ضرورت پیروزی مجدد او در انتخابات آگاه هستند و نسبت به طرفداران دموکرات‌ها یکپارچه تر و مصمم تر هستند. دموکرات‌ها ۵۰۰ روز فرصت دارند تا بر ضعف‌های خود در برابر ترامپ غلبه کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 3تیر1398 ، کدخبر: 3539776: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین