پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
مدیرکل اداره پست استان قم با بیان اینکه پروژه GNAF یعنی استانداردسازی آدرس‌ها در دستور این اداره کل قرار دارد، گفت: در این پروژه، آخرین نقشه به‌روزرسانی شده توسط شهرداری و آخرین کد پستی‌های به‌روز شده توسط اداره پست استان بر روی نقشه مشخص‌ شد.
شعار سال:مدیرکل اداره پست استان قم با بیان اینکه پروژه GNAF یعنی استانداردسازی آدرس‌ها در دستور این اداره کل قرار دارد، گفت: در این پروژه، آخرین نقشه به‌روزرسانی شده توسط شهرداری و آخرین کد پستی‌های به‌روز شده توسط اداره پست استان بر روی نقشه مشخص‌ شد.
طرح ملی استانداردسازی آدرس‌ها در پست قم اجرایی می‌شود
 بسیاری از خدماتی که بشر درگذشته به جامعه کرده، امروز با پیشرفت تکنولوژی و فناوری جای خود را به سیستم‌های جدید و به‌روز داده است، اما با توجه به جایگاه نسخه‌های اصلی یک سیستم، جایگاه و اهمیت پست به قوت خود باقی‌مانده است.

سرزنده نگه‌داشتن جامعه و چگونگی برقراری ارتباط با جهان پیرامون، یکی از نقش‌های بسیار مهمی است که پست بر عهده دارد، به همین دلیل این نهاد را به‌عنوان یک‌نهاد حاکمیتی می‌شناسیم و خدمات آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پست استان قم با هدف پاسخگویی و رضایت شهروندان و همچنین ایجاد بازارهای جدید پستی سال‌های زیادی است که خدمات متفاوتی در قالب پست عادی، سفارشی، نامه و ارسال بسته‌های مختلف در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ با استفاده از امکانات به‌روز ازجمله قبول، آماده‌سازی، رهسپاری و توزیع مرسولات پستی به شهروندان خدمات شایسته‌ای ارائه داده است.

به همین بهانه و برای آگاهی بیشتر از برنامه‌های اداره پست قم و اقدامات صورت گرفته در این ارگان به گفت‌وگو با ابوالفضل باقرمنش مدیرکل پست استان نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید.

 *برای ارتقاء پست استان در سال جاری چه برنامه‌هایی در دستور کاردارید؟

برای کسب موفقیت در بازار کار و ارتقای کیفیت شاخص‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت پست برای ما تعیین می‌کند؛ داشتن برنامه یک اصل است به همین دلیل از اواخر سال گذشته بر اساس شاخص‌های مدنظر برنامه سال جدید را تنظیم کردیم.

 *درباره این شاخص‌ها توضیحات بیشتری می‌دهید؟

4 شاخص به‌عنوان راهنمای برنامه‌ریزی وجود دارند که هر شاخص زیرمجموعه‌های مختلف داشته و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بر اساس این شاخص‌ها انجام‌شده است.

 شاخص‌ نخست در ارتباط با ترافیک است که با توجه به فعال بودن بخش فناوری و ارتباطات و فضای مجازی در دنیای امروز و بالا بودن اثرگذاری بر روی ترافیک مرسولات پستی، پیش‌بینی‌های لازم در جهت کاهش ترافیک مرسولات پستی در نظر گرفته‌شده است. این شاخص سرانه پستی در اتحادیه جهانی پست یکی از شاخص‌های مهم و زیربنایی شرکت‌های پست دنیا است که سرانه پستی تلفیقی از ترافیک پستی تقسیم‌بر جمعیت کشور، استان و منطقه است.

دومین شاخص بحث درآمد است، برای خودکفایی بیشتر و برای آنکه در بخش درآمد نسبت به هزینه به تعادل برسیم باید توانمندی‌های خود و میزان سوددهی را به‌صورت چشمگیری افزایش دهیم.

شاخص سوم شاخص کیفیت است. برای رسیدن به شاخص‌های اول و دوم باید کیفیت کار را افزایش دهیم و شاخص چهارم مربوط به هزینه است، برای رسیدن به تعادل و  سوددهی باید مدیریت هزینه شود زیرا اگر کسب درآمد با هزینه‌های بی‌رویه در تقارن باشد سبب بروز مشکلات فراوانی می‌شود.

*برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا چه میزان بر ترافیک‌های پستی استان اثرگذار بوده است؟

ما باید برنامه محور باشیم هرچند که ممکن است به تحقق صد در صد در برنامه نرسیم اما همین‌که مدیریت داشته باشیم یک عامل موفقیت است، پس نرسیدن به موفقیت مطلوب با وجود برنامه‌ریزی، بهتر از این است که اصلاً برنامه‌ریزی در دستور کار نباشد؛ در این راستا نهایت تلاش ما بر این است که در بخش کیفیت به‌ویژه در سیر مرسولات از زمان قبول مرسولات، آماده‌سازی، رهسپاری و توزیع مرسوله به امتیاز بیش از 98 برسیم.

 *مقایسه توزیع مرسولات استان نسبت به سایر استان‌ها در سال جدید چگونه است؟

در سال گذشته درصد توزیع استان قم نسبت به سایر استان‌ها کم بود اما در سال جاری با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در فروردین و اردیبهشت بیش از 90 درصد توزیع به‌روز داشتیم.

سیستم ما گزارش مدیریت و ارزیابی می‌شود و در فناوری 20 سامانه رصد و سیستم رهیاب وجود دارد که نامه‌رسان‌ها هر روز رصد می‌شوند، همچنین جهت رفاه حال گیرندگان، سیستم تلفن همراه نامه‌رسان به‌جای دفاتر امضاء در اختیارنامه رسان‌ها قرار داده‌شده است.

* پست قم در حوزه ترافیک سال جدید چند درصد رشد داشته است؟

در حوزه ترافیک سال پیش منفی بودیم اما در سال جاری، تاکنون نسبت به سال گذشته رشد چشمگیر ترافیک را مشاهده می‌کنیم.

چیزی بالغ‌بر 7درصد رشد ترافیک در سال جدید داشتیم که حاصل برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم در سال جدید بوده است.

*در حوزه تجارت الکترونیک تا چه اندازه ارتقاء کیفیت داشتید؟

در حوزه فناوری و پست نت برنامه‌ای داریم که بتوانیم ارتقاء عملیات‌های پستی را به دنبال داشته باشیم. در نظر داریم با همکاری استارت آپ‌های بخش خصوصی ارتقاء ترافیک پستی را افزایش دهیم.

طبق شاخص‌های تعریف‌شده و درصدهای پیش‌بینی‌شده، کلیه برنامه‌های مربوط به این شاخص‌ها را دسته‌بندی کرده و مطابق با برنامه‌ها پیش می‌رویم.

همچنین درصدد هستیم با تبلیغات انجام‌شده در سطح شهر، به اطلاع عموم برسانیم که با استفاده از کارت‌پستال الکترونیکی می‌توانند از طریق الکترونیک برای عزیزانشان کارت تبریک بفرستند که با استفاده از این روش، تردد کمتری در سطح شهر ایجاد می‌شود.

 *وضعیت پست استان در مقایسه با سایر استان‌ها به چه صورت است؟

سال گذشته در بخش کیفیت، پست استان حائز رتبه نشد اما از فروردین سال جاری وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است، لازم به ذکر است که در حوزه درآمد ترافیک، استان  قم جزء 5 استان اول کشور است.

 *بسیاری از مردم اطلاعات چندانی از پست لوجستیک ندارند لطفاً در این مورد توضیح دهید:

سرویس پست لوجستیک انجام صفرتا 100 پست یک مرسوله است یعنی از ابتدا مرسولات یک کارخانه یا ناشر در انبارهای پست جمع و نگه‌داری می‌شود.

بر اساس ارتباط الکترونیکی میان ما و فروشگاه یا کارخانه مربوطه، درخواست‌های خرید که از سطح کشور برای فروشگاه فرستاده می‌شود به اطلاع ما می‌رسد، از انبار برداشت، بسته‌بندی‌شده و به مقصد فرستاده می‌شود.

پست لوجستیک رابط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است و سبب کاهش هزینه‌های شرکت، کارخانه و فروشگاه می‌شود زیرا کلیه خریدهای اینترنتی شرکت‌ها از طریق پست لوجستیک انجام می‌شود.

 *لطفاً از 4 شاخص ذکرشده آمار سالیانه بدهید.

7 میلیون پیش‌بینی رشد ترافیک داشتیم که منجر به 4 میلیون ارسال مرسوله در طول سال شده است؛ به همین نسبت نیز واردات در استان انجام‌شده و به‌طور کل بیش از 8 میلیون ارسال و مراسلات را در استان داشتیم.

* آیا پروژه خاصی در زمینه اقتصاد مقاومتی در دست انجام دارید؟

در حال حاضر پروژه GNAF یعنی استانداردسازی آدرس‌ها را در دستور کار داریم، در این پروژه، آخرین نقشه به‌روزرسانی شده توسط شهرداری و آخرین کد پستی‌های به‌روز شده توسط اداره پست استان بر روی نقشه مشخص‌شده است، مکان و کد پستی با هم مطابقت داده می‌شود و یک کد واحد با نقشه جغرافیایی به مخاطب ارائه می‌دهد.

 *پروژه GNAF در کجا به‌کاررفته است؟

در نظر داریم که این پروژه را در  نهادهای دولتی ازجمله آتش‌نشانی، اورژانس، اداره کل آب، برق، گاز و اداره امور مالیاتی به کار ببریم کد در صورت تماس از طریق کد پستی یا شماره تلفن، مکان تماس‌گیرنده بر روی نقشه نمایش داده می‌شود.

 *این پروژه از چه سالی اجرا شد؟

 این پروژه سال گذشته در استان اجرا شد و در سال جدید پایلوت اجرای پروژه برای اداره برق از خردادماه انجام می‌شود و بعدازآن به ترتیب برای اداره گاز و آب نیز انجام می‌شود که بتوانند از کد ملی GNAF نهادهای مرتبط استفاده کنند.

این سیستم یک بانک اطلاعاتی مکان محور محسوب می‌شود به‌طوری‌که کد ملی نشان‌دهنده هویت فرد و کد پستی نشان‌دهنده هویت مکانی شخص یا نهاد تماس‌گیرنده است.

استفاده از کد پستی از 25 سال قبل آغاز شد که در ابتدا 5 رقمی و بعد 10 رقمی شد و در راستای سهولت در یافتن مکان گیرنده و فرستنده، از سال 95 کد پستی از طرف اداره پست کل استان و نقشه از طرف شهرداری استان با یکدیگر ادغام شدند.

 ارتباط اداره پست با کشورهای خارجی در زمان تحریم چگونه است؟

گرانی کاغذ در کشور بر روی ارسال مرسولات تأثیر به سزایی دارد به‌طوری‌که هرقدر کاغذ گران‌تر باشد ناشران و نویسندگان کمتر به چاپ کتاب می‌پردازند.

این کتاب‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شوند پس طبیعی است در صورت کاهش تعداد چاپ، با کاهش ارسال مرسولات چاپی به خارج از کشور مواجهه شویم.

پایین آمدن قدرت خرید مردم مساوی است با مراجعه کمتر به اداره پست و کاهش ارسال مراسلات پستی و همین امر سبب کاهش درآمد کارکنان اداره پست می‌شود پس کلیه مبادلات با یکدیگر مرتبط هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:8تیر1398،کدخبر:2040321،www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین