پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
هشیار باشیم که این کلاغ سیاه آن قناری موعود برجام نیست. طعمه‌ای است که ما را در دام خودتحریمی بیندازد.در این جنجال تبلیغاتی، جالب ترین نکته این است که گفته می‌شود "نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد"، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی به مکانیسم‌های بانکی ندارد، صرفا یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست و تحریم‌هایی که اروپایی‌ها در برجام متعهد به برداشته شدن آنها شده‌اند، با وجود این سامانه همچنان پابرجا خواهند بود.

شعار سال: یاسر جبرائیلی: یک جریان رسانه‌ای خاص، بدون اینکه اشاره کند با راه‌اندازی اینستکس دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، درباره راه‌اندازی این سامانه تبلیغات گسترده‌ای آغاز کرده است تا القا کند اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند.

در این جنجال تبلیغاتی، جالب ترین نکته این است که گفته می‌شود "نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد"، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی به مکانیسم‌های بانکی ندارد، صرفا یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست و تحریم‌هایی که اروپایی‌ها در برجام متعهد به برداشته شدن آنها شده‌اند، با وجود این سامانه همچنان پابرجا خواهند بود.

نکته بسیار جالب‌تر اینکه این تصور اشتباه است که ایران از اروپا اقلام کشاورزی وارد می‌کند و اینستکس، این یک قلم مشکل را حل خواهد کرد! در واقع، شرکت‌های اروپایی، دلال و واسطه فروش هستند و اقلام کشاورزی که به ایران صادر می‌کنند، خودشان فی‌المثل از آمریکای لاتین خریداری کرده‌اند! به عبارت روشن‌تر، اگر سامانه اینستکس با کشورهای مبدا اقلام کشاورزی ایجاد می‌شد، برای ما حتما به صرفه‌تر بود!

کشورهای اروپایی با راه‌اندازی اینستکس نباید انتظار این را داشته باشند که ایران، وعده خود را برای ادامه کاهش تعهدات برجامی عملیاتی نکند، چراکه اینستکس همان "تقریبا هیچ" است که نه خرید نفتی بر اساس آن در کار است، نه تجارت اقلامی که آمریکا تحریم کرده(نظیر قطعات خودرو)، و نه عادی شدن روابط بانکی.

راه‌اندازی اینستکس در روزهای آینده توسط جریان لیبرال در بوق و کرنا خواهد شد تا به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصویب لوایح تکلیفی FATF فشار بیاورند. بعید نیست تیتر بزنند که "اینستکس راه‌اندازی شد، حال نوبت مجمع تشخیص است!"

اعضای محترم مجمع باید عنایت داشته باشند که این سامانه، اولا به هیچ عنوان ارتباطی به مناسبات بانکی ندارد که به FATF ربط پیدا کند، ثانیا محدود به غذا و داروست، ثالثا حتی نفت در برابر غذا هم نیست، چرا که اروپایی‌ها از طریق این سامانه از ایران نفتی نخواهند خرید. هشیار باشیم که این کلاغ سیاه آن قناری موعود برجام نیست. طعمه‌ای است که ما را در دام خودتحریمی بیندازد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جهان نیوز، تاریخ انتشار 8 تیر 98، کد خبر: 692205، www.jahannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین