پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
در شرایط کنونی، جنگ روانی به عنوان یک منازعه واقعی که از مدت‌ها قبل شروع شده، در منطقه وارد فاز جدیدی شده است و به مرحله تقابل اراده دولت و ملت ایران با امریکا رسیده است.
شعار سال : «داود عامری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

برخی واژگان در جمهوری اسلامی ایران، با هویت انقلابی و روح انقلاب اسلامی مردم ایران همزاد هستند و در واقع وقتی که این واژگان به کار برده می‌شوند، بدون آنکه اشاره‌ای به موضوع شود، شنونده و خواننده ناخودآگاه ذهن خود را متوجه انقلاب اسلامی می‌کند.


یکی از این واژگان آمیخته با هویت انقلاب اسلامی، کلمه «مقاومت» است. این واژه از شدت استقبال، تواتر و تکرار، جزئی از شناسنامه و حرکت انقلاب شده است و مردم انقلابی ایران در این برهم کنش واژگان و اندیشه‌های فردی و اجتماعی، به یک نوع باور درونی در خصوص آن رسیده‌اند، در نتیجه وقتی در شرایط تهدید صدای مقاومت از همه صداها در ایران اسلامی رساتر است، این در واقع یک واکنش طبیعی و مألوف برای ملت ایران است که آن‌ها در طول ۴۰ سال ایستادگی و مقاومت در برابر نظام‌های استکباری و انواع و اقسام توطئه‌ها دریافته‌اند که مقاومت تنها راه روشن پیش پای آن‌ها در برابر زورگویان است.


امروز اگر عده‌ای گمان می‌کنند که ملت ایران به خاطر تهدیدات غالباً پوشالی دشمن، دچار تزلزل و ناامیدی خواهد شد، به دلیل ضعف شناختی روی فرهنگ دفاعی و انقلابی ملت ایران است، چرا که مقاومت جزئی غیرقابل تفکیک از هویت فرهنگ انقلابی آن‌ها شده است و اولین و طبیعی‌ترین پاسخ ملت ایران به هرگونه تهدید و زورگویی، مقاومت و تسلیم ناپذیری است. آنچه به عنوان مقاومت در ادبیات انقلابی ایران اسلامی رایج شده است، به هیچ عنوان یک حرکت انفعالی و اجازه تحرک دادن به دشمن نیست، بلکه، روش مبارزاتی ملت ایران در برابر زورگویان و دشمنان برای شکست آنهاست، بنابراین لازم است به معنای اخص، واژه مقاومت را به عنوان روش مقابله هوشمندانه با دشمن در نظر گرفت و معنا کرد. مقاومت از منظر فرهنگ دفاعی ملت ایران، ایستادگی در برابر حملات دشمن نیست، بلکه طراحی لازم برای خنثی سازی تحرکات دشمن وکنشگری فعال برای ناکام سازی او است.


این روزها در سوی دیگر تهدیدات، امریکایی است که اگرچه به تدریج با ارزیابی‌های واقع بینانه خود از قدرت ایستادگی و مقاومت مردم ایران، از برج نخوت و خودخواهی در حال سُر خوردن به پایین است و مواضع اخیر ترامپ نیز این موضوع را نشان می‌دهد، اما باید گفت که خود خواهی برخی دولتمردان امریکایی به اندازه‌ای عریان و غیرانسانی خود را نشان می‌دهد که در صورت کوچک‌ترین نرمش و انفعالی در برابر آنها، باید برای یافتن عدالت در نظام بین‌الملل، ملت‌ها لازم است با فانوس به دنبال عدالت در روابط بین الملل بگردند، چراکه خوی خودخواهی سردمداران امریکا، هرگونه کنشگری عادلانه را در سطح تعاملات بین‌المللی برنمی‌تابد و نتیجه چنین روند یکجانبه گرایانه و مشمئزکننده، نه تنها در منطقه، بلکه در عرصه جهانی می‌تواند به یک فاجعه جهانی تبدیل شود و تمام نظام‌های حقوقی بین‌المللی را نابود کرده و موجب رشد نا امنی و تروریسم در اشکال مختلف و در نهایت جهانی بی فردای روشن برای ملت‌ها رقم زند.


نکته حائز اهمیت این است که دشمن به خوبی دریافته است که ملت ایران اهل ترس و عقب نشینی در برابر تهدیدات نیستند. بدین خاطر تمام توان خود را روی برنامه ریزی‌های روانی متمرکز کرده، تا بتواند با ایجاد خدشه در اراده و اتحاد ملی، مسیر تحقق اهداف خود را هموار سازند و در این برنامه، تمرکز خود را روی مسئولان و ملت بیشتر کرده است. دشمن به تجربه دریافته است که با تداوم عملیات روانی و تشدید جنگ نرم ممکن است به پاره‌ای از اهداف خود دست پیدا کند، بنابراین، آنچه امروز در کنار آمادگی نظامی حائز اهمیت است، توجه به برنامه‌های ریز و درشت روانی دشمن و مقاومت روانی است. در چنین شرایطی مقاومت متحرک و نامتقارن که ایران اسلامی در این زمینه صاحب تجارب ارزنده‌ای است و همچنین پرهیز از شتابزدگی و تأثیرپذیری از تحریکات دشمن که تلاش دارد بازی را در زمین خود مدیریت کند، نیازمند هوشمندی است تا ضمن دفع تحرکات دشمن با طراحی کارآمد و بر اساس روش‌های تجربه شده نامتقارن به مقابله با او بپردازیم.


در شرایط کنونی، جنگ روانی به عنوان یک منازعه واقعی که از مدت‌ها قبل شروع شده، در منطقه وارد فاز جدیدی شده است و به مرحله تقابل اراده دولت و ملت ایران با نظام استکباری به سردمداری امریکا رسیده است، بنابراین باید گفت که مقاومت متحرک و هوشمندانه، ظرف و ظرفیت تقابل و قدرت ایستادگی مردم ایران را به جهانیان نشان خواهد داد.


بدین خاطر ملاحظه می‌گردد که دشمن تمام تلاش خود را به کار برده است تا با ایجاد یک جنگ روانی گسترده، مقاومت را از بار معنایی اصیل و انقلابی آن تهی نماید و در این راستا با بزرگنمایی برخی ضعف‌های مدیریتی و تمرکز روی جنگ اقتصادی، مقاومت ملت ایران را در هم بشکند و ما را به زانو در بیاورد، حال آنکه گذر زمان نشان خواهد داد که پیروزی نهایی این منازعه، ایران اسلامی با سلاح مقاومت هوشمندانه است که آن را به عنوان یک فرهنگ و هویت دینی از روش نبی گرامی اسلام (ص) از صدر اسلام تا روش همه ائمه معصومین (ع) و در نهایت بزرگ پرچمدار پرچم سرخ شهادت، حضرت امام حسین (ع) به یادگار برده است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 10 تیر1398 ، کدخبر:971153  : www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین