پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹
نماینده وزارت کشور در حوزه دفاتر تسهیل‌گری گفت: در مجموع تعداد ساکنان در بافت‌های ناکارآمد کشور ۲۰ میلیون نفر از هموطنان است که در آنجا زندگی می‌کنند و این رقم یک سوم جمعیت شهری را شامل می‌شود.

شعارسال: نواب میرزایی در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده آذربایجان‌شرقی و کارگروه ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری اظهار کرد: دانشکده تهران در دهه پنجم مطالعات در رابطه با حاشیه‌نشینی و تعداد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد انجام داده است که آن زمان میزان افراد حاشیه‌نشین را حدود ۱۵ هزار نفر اعلام کرد ولی در حال حاضر طبق آمار دستگاه‌های مختلف ۹ الی ۱۱ میلیون نفر اعلام شده است.

وی افزود: در مجموع تعداد ساکنان در بافت‌های ناکارآمد کشور ۲۰ میلیون نفر از هموطنان است که در آنجا زندگی می‌کنند که این رقم یک سوم جمعیت شهری را شامل می‌شود.

نماینده وزارت کشور در اجرای طرح دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی خاطرنشان کرد: افزایش مناطق ناکارآمد شهری بیانگر این است که سیاست‌های توسعه شهری و سکونت‌های غیررسمی موفق نبوده است که منجر شده تا این میزان افزایش و سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات دهه ۵۰ نشان می‌دهد که زاغه‌نشینی جزو ۲۰ آسیب اول کشور نبود، تصریح کرد: با رشد سطح کشوری در طول ۲۰ سال اخیر سکونتگاه‌های غیر رسمی به عنوان پنج آسیب اول کشور مطرح می‌شود و حتی همه مدیران و مسوولان نظام آن را به شکل‌های مختلف بیان کرده و برای حل آن تاکید ویژه دارند.

میرزایی با تاکید بر اینکه راهکارهای مختلفی توسط نهادهای متولی ارائه شده است، افزود: الحمدالله در حوزه اجرا همه متفق‌القول برای انجام کارهای کف میدان هستند، از این‌رو دفاتر تسهیل‌گری در این محلات تشکیل می‌شود تا به صورت نظام یافته و هدفمند بتوانیم این منابع را توسط دستگاه‌های نهادهای مختلف هزینه کرد.

وی ابراز کرد: اقدامات مختلفی در سکونتگا‌ه‌های غیررسمی انجام می‌شود که بر اساس آن، دستگاه‌های اجرایی اعم از کمیته امداد،‌بهزیستی، علوم پزشکی و شهرداری وارد عمل شده و کارها و هزینه‌های زیادی نیز کرده‌اند ولی در نهایت این اقدامات باعث بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی نشده است.

این مسوول کشوری متذکر شد: طبق آسیب‌شناسی انجام گرفته از سوی صاحب‌نظران یکی از مهم‌ترین دلایل انفعال نبود اقدامات هماهنگ و هم پیوند است، از این‌رو باید اقدامات به صورت متوالی در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌گرفت و وقتی چنین نشده است، آسیب‌های ناشی از کمبود امکانات و یا مشکلات اقتصادی و اجتماعی تشدید شده و به نوعی حل نشده است.

وی با بیان اینکه بخشی از آسیب‌ها در حوزه کلان کشور است و این در آسیب‌شناسی بسیار تأثیرگذار است، تصریح کرد: درعین حال اقدامات خوبی در سطح محلات می‌توان انجام داد.

میرزایی خاطرنشان ساخت: آذربایجان‌شرقی از نظر جمعیت هفتمین استان در کشور از نظر سکونتگاه غیررسمی است و طبق وظیفه محوله وزارت کشور از سوی رهبر معظم انقلاب، سال گذشته ۱۰ استان به عنوان پایلوت انتخاب شد و ۶۹ دفتر تسهیل‍گری در این استان‌ها تشکیل یافت.

وی بیان کرد: با توجه به کسب نتایج خوب در استان‌های پایلوت تصمیم برآن شد تا در سال جاری ۱۰ استان پایلوت به ۲۲ استان ارتقا یابد که استان آذربایجان‌شرقی نیز جزو این استان‌ها است.

نماینده وزارت کشور ادامه داد: بیشترین دفاتر را در استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و تهران داریم که این محلات با کمبود خدمات محلات، مصالح و نبود مدیریت شهری در این مناطق و مشکلات اقتصادی روبه‌ رو هستیم.

وی متذکر شد: مهم‌ترین کار این دفاتر این است تا چهار نهاد مردمی، بخش خصوصی، دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد را پای کار بیاورد که تسهیل‌گری و برنامه‌ریزی دو بازوی اصلی توسعه محلی می‌باشد.

میرزایی ادامه داد: دفتر تسهیل‌گری علاوه بر نیاز سنجی، دارا سنجی و آسیب‌سنجی را نیز انجام می‌دهد که در نهایت مجموع آنها به یک سنتز و تحلیل مناسب می‌رسد که همه دستگاه‌های متولی در آن دخیل هستند.

وی گفت: گزارش موضوعی در دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی با رویکرد اجتماع محور تولید می‌شود.

نماینده وزارت کشور در اجرای طرح ایجاد دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی، توضیح داد: ۶ نفر مسوول در داخل دفاتر فعالیت کرده که متشکل از یک نفر مدیر، یک کارشناس اجتماعی، یک کارشناس اقتصادی، یک کارشناس شهرسازی و یک کارشناس حقوق است.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین ارائه خدمات برنامه‌ریزی و هماهنگی نهادی و ارتباط با جامعه نهادی وظایف دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محله در حوزه‌های مختلف است.

میرزایی در پایان گفت: این دفاتر ارائه خدمات با آن مفهوم ندارد بلکه تعامل و هماهنگی را بین دستگاه‌ها را ایجاد خواهند کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 9تیر1398 ، کدخبر: 13980409000341: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین