پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش نظارت نهادهای اجرایی و قوه قضائیه گفت: باید برخوردی عبرت آموز با مفسدان اقتصادی داشت.
شعارسال:حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور با بیان نحوه اجرای عدالت اظهار داشت: در بخش نظارت بر اساس آنچه در قانون اساسی و احکام رهبر معظم انقلاب به روسای قوه در هر دوره تاکید شده، مساله برخورد با مفسدان و اجرای عدالت است.

وی گام های ضروری برای اجرای عدالت را در گروی حاکم کردن معنویت، اخلاق، توجه به خدا و توجه به قانون دانست و گفت: اگر معنویت در جامعه و به ویژه میان مدیران افزایش پیدا کند، در آن زمان شاهد کاهش جرم و تخلف خواهیم بود.

رئیسی اظهار داشت: خودکنترلی کامل‌ترین نظام مدیریتی است و نقش ائمه جمعه در این زمینه بسیار سازنده و مهم است تا مردم به گونه ای احساس مسئولیت کنند واجازه ندهند منکری انجام شود و از طرف دیگر در گسترش معروف سهیم شوند.
وی افزود: دشمن می خواهد از جامعه حساسیت زدایی کند و ناامیدی و یأس را در میان مردم ایجاد کند. ایجاد یک جامعه بی حس یکی از توطئه‌های دشمن است و فرد بی حس کسی است که نسبت به ترک معروف ها و انجام نهی ها بی تفاوت باشد.

گزارشگران فساد تشویق می شوند
رئیسی گفت: گاهی دشمن به دنبال حساسیت سنجی است و پس از اینکه دید حساسیتی وجود ندارد، اقدام به حساسیت زدایی می‌کند و ائمه جمعه باید احساس مسئولیت را احیا کنند؛ به گونه‌ای که جامعه احساس مسئولیت کند و ما در قوه قضاییه تأکید کرده ایم که از آمران به معروف و از ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: کسی که در اداره یا سازمانی از وجود منکری خبر می‌دهد، باید تشویق شود و ما تأکید کردیم که گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند و تاکید شما ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه باعث گسترش معروف و کاهش منکر خواهد شد.
رئیس قوه قضاییه یکی دیگر از عوامل مهم در اجرای عدالت را افزایش نظارت دانست و گفت: هیچ مدیری را نمی شناسیم مگر اینکه وظیفه نظارت داشته باشد. البته سازمان هایی وجود دارند که نظارت در آنها نهادینه شده اما مهم این است که قبل از سازمان‌های برون دستگاهی، همه افراد در درون دستگاه وظیفه خود را در زمینه نظارت انجام دهند و مدیر و مسئول هر بخش وظیفه دارد بر مجموعه خود نظارت کند.
وی افزود: اگر هیچکدام از این موارد برای اجرای عدالت موثر نشد، می توان با صدور حکم مناسب به صورت سریع و دقیق مردم را به احساس عدالت امیدوار کرد. در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب تلاشمان آن است که زمان دادرسی را تا جایی که ممکن است، کوتاه کنیم و بر اتقان احکام صادره نیز تاکید داریم.
رئیسی گفت: وظیفه داریم دادرسی را به گونه ای ارتقا بخشیم که دستگاه قضایی همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود، ملجأ و پناهگاه مردم باشد و جایگاه مردمی، انقلابی، کارآمد و ضد فساد در قوه قضاییه باعث می‌شود تا در مردم امید ایجاد شود.

شورای عالی پیشگیری از جرم تشکیل می شود
وی نکاتی را درباره نقش ائمه جمعه برای پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد و گفت: از زمان تشکیل خانواده باید به فکر پیشگیری از وقوع جرم بود نه دوران کودکی یا نوجوانی و زمینه های پیشگیری را می توان از همین زمان آغاز کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه با همکاری سایر قوا تشکیل می شود، افزود: هیچ اداره ای را نمی شناسم مگر اینکه در پیشگیری از وقوع جرم فعالیت کند و این گونه می‌توان ناهنجاری‌ها را کاهش داد و همه بخش‌های سازمان‌ها باید تلاش کنند که در جامعه اسلامی این همه جرم اتفاق نیافتد.
رئیسی همچنین از نقش ائمه جمعه در احیای حقوق عامه سخن گفت و اظهار داشت: شما علما در احیای حقوق عامه نیز بسیار موثر هستید. چرا که آب، خاک، جنگل، فضا و دریا همه مربوط به حقوق عامه است و نباید اجازه داد سوداگران و متجاوزان به حقوق عامه کاری کنند.
وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در حکم خود بر حقوق عامه تاکید کرده اند، ما نیز این موضوع را دنبال می کنیم ولی نقش علما برای فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

با کدخدامنشی از افزایش پرونده های دادگستری جلوگیری کنید
رئیس دستگاه قضا کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری را از طریق کدخدامنشی و ریش سفیدی موثر دانست و گفت: می‌توان در مسائل مالی یا مسائل خانوادگی با کدخدامنشی از افزایش پرونده ها در دستگاه قضایی جلوگیری کرد. به عنوان نمونه در مسائل خانوادگی همانطور که قرآن بر مسئله حکمیت تاکید دارد، می توان با حکمیت از افزایش طلاق ها جلوگیری کرد. چون مسئله خانواده که به گفته قرآن بر اساس مودت و رحمت الهی شکل می گیرد، چیزی نیست که با حکم قاضی بتوان آن را رقم زد.
وی به امامان جمعه سفارش کرد تا در منطقه خود با استفاده از ریش سفیدان و بزرگان هر منطقه تلاش کنند تا از ورود پرونده های جدید در دادگستری های محل جلوگیری شود و افزود: بر همین اساس تلاش داریم تا با کم کردن این پرونده ها قوه قضاییه بتواند کمر مفسدان اقتصادی و کسانی را که می‌خواهند با امنیت جامعه بازی کنند، بشکند.

دست برتری در منطقه با جبهه انقلاب است
رئیسی گفت: ما آینده را بسیار روشن می‌بینم چون پایه های انقلاب بر خون های پاک شهدا استوار است و خدا اجازه نمی‌دهد کسی به این خون ها خیانت کند. اکنون در منطقه هرجا که به حرف رهبر معظم انقلاب عمل شده است، شاهد پیروزی و برتری هستیم و امروز دست برتری با جبهه انقلاب است.
وی افزود: ما در جایی به مشکل خورده ایم که نگاهمان به دستان بی کفایت بیگانگان بوده است و ملت ما هم باور دارد در جایی که با اعتماد به داشته‌های خود از نیروی متراکم جوان در کشور و مردم متدین استفاده کرده ایم، با موفقیت از مشکلات عبور کردیم.
رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: این روحیه جهادی می تواند در هر حوزه گره‌گشا باشد و آن را نزدیک و دست یافتنی می‌دانیم. بنابراین هر جا کار شده و همت و استقلال بوده، موفق بوده ایم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: نوسانات اقتصادی گاهی باعث افزایش پرونده‌ها به عنوان نمونه چک های برگشتی می شود و به همین دلیل یک تصمیم اقتصادی، مالی و اجتماعی باید با نگاه کاهش پرونده‌ها باشد.

ماموریت مدیران سازمان ها در مبارزه با فساد
رئیسی عدالت و مبارزه با فساد را یکی از ماموریت های هفتگانه ای دانست که رهبر معظم انقلاب برای همه به ویژه مدیران کشور تعیین کرده اند و گفت: در مفاهیم دینی بعد از توحید مفهومی فراگیرتر و گسترده تر از عدالت وجود ندارد.

عدالت از حرف تا عمل
وی با اشاره به آیه ۱۸ سوره آل عمران به مفهوم عدالت در آموزه های دینی به ویژه در ارتباط با خلقت، بهشت، امامت، معاد، ظهور امام عصر (عج) پرداخت و گفت: عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت اقتصادی، اجتماعی، قضایی، اداری و در همه حوزه‌های زندگی انسان مفهومی گسترده دارد.
رئیسی افزود: سخن ما در موضوع عدالت به معنای یک بحث ثبوتی و نظری نیست. چون امیر مومنان عدالت را در هنگام بیان، یک موضوع وسیع دانستند. به همین دلیل سخن ما در اجرای عدالت است و آن حضرت فرمود عدالت در مقام عمل بسیار مشکل است.
وی افزود: عدالت اجرایی به گونه‌ای است که اگر در رأس نظام اسلامی امام عادل باشد و همه جامعه بخواهد مزه شیرین عدالت را بچشد، اقتضائاتی دارد که یکی از اقتضائات آن قانون عادلانه است و دیگر مجریان عادل در حوزه اجراست.

مدیران باید ملکه عدات داشته باشند
رئیس دستگاه قضا یکی از ویژگی های مدیران در نظام اسلامی را داشتن ملکه عدالت دانست و گفت: صفت عدالت برای همه کسانی که در نظام ایفای نقش می‌کنند، لازم است وگرنه نمی توان مزه شیرین عدالت را چشید.
وی افزود: فریادهای علی علیه السلام در نهج البلاغه که در این زمینه آمده، مربوط به کارگزاران و افراد مورد اعتماد آن حضرت است، نه افراد ناآشنا به اسلام و احکام دین.
رئیس دستگاه قضا از حساسیت امیرمومنان نسبت به کارگزاران و شیعیانی همچون ابوالاسود دوئلی یاد کرد و گفت: آن حضرت فرمود به من گزارش رسیده و اینگونه خبر داده اند و آنگاه به سرعت و به صورت صریح اقدام می‌کنند، به گونه‌ای که ابوالاسود می پرسد "چرا مرا عزل کردی؟ " و آن حضرت دلیل را بیان می‌کنند. بنابراین در وصف عدالت باید بسیار دقیق اقدام کرد.
وی بهترین ملاک برای اجرای عدالت را قانون دانست و گفت: قانونی که مبتنی بر دین و شریعت است و به تصویب قانونگذار می‌رسد، نباید هیچ کسی در جامعه به خود اجازه دهد که اجرای آن را تعطیل و عدالت را مخدوش کند و همه دستگاه‌ها در این زمینه وظیفه دارند.

عدالت موجود و عدالت مطلوب
رئیسی با اشاره به کارهای انجام شده در ۴۰ سال گذشته برای حاکم کردن عدالت در جامعه گفت: اینک بعد از ۴۰ سال باید وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه کنیم و گام دوم انقلاب و ترسیم گام در بیانیه رهبر معظم انقلاب نگاهی واقع‌بینانه به عدالت دارد.
وی فساد را از نظر لغوی، خارج شدن هر چیزی از اعتدال تعریف کرد و گفت: زیبنده نظام اسلامی اجرای عدالت در همه حوزه‌ها است. البته برخی از اقدامات تقدم رتبی دارد. مثل بستن منافذ فساد که وظیفه قوه مقننه است یا اصلاح بسترهای فساد که وظیفه قوه مجریه است. بنابراین باید بستر هر فسادزا را از میان برداشت.
رئیس قوه قضاییه افزود: در سال های ۷۳ و ۷۴ که مسئولیت سازمان بازرسی کل کشور را به عهده داشتم، پرونده ۱۲۳ میلیارد تومانی مطرح شد که دادگاه با مجرمان این پرونده برخورد کرد اما چند وقت بعد دیدیم پرونده‌های بزرگتری با مبالغ متفاوت و متهمان مختلف مطرح شد اما جنس همه این پرونده ها از یک جنس است که خسارت های بسیاری را بر کشور تحمیل کردند. بنابراین اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود، هر روز شاهد یک پرونده در دادگستری خواهیم بود.

وی گریزی به موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی زد و گفت: در برنامه های توسعه اول تا ششم تاکید شده که دولت باید از تصدی‌گری اقتصادی دست بردارد و ناظر باشد نه متصدی و ما می‌بینیم که قبل از خصوصی سازی، ۸۰ درصد اقتصاد مربوط به دولت بود در حالی که دولت باید با کاهش تصدی‌گری، نظارت را در این زمینه افزایش دهد.
رئیسی گفت: همه می‌گویند افزایش نقدینگی موجب بسیاری از مشکلات کشور است مگر اینکه این نقدینگی به طرف تولید برود نه به سمت دلالی که مشکلات فراوانی را ایجاد کند.

در این همایش ۹۰۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و ائمه جمعه موقت تهران با شعار همگام با گام دوم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه تهران گردهم آمدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 26 تیر 1398 ، کدخبر: 83399546 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین