پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
براساس داده‌های معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران،نرخ تورم اصفهان در بهار امسال 1/33 درصد اعلام شده و در بین 31 استان کشور ، اصفهان در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

شعار سال: براساس این گزارش، نرخ تورم در استان های مختلف متفاوت است. براساس نرخ تورم دوازده ماه منتهی به خرداد 98 ، استان های ایلام با ( 2/44) درصد ، چهار محال و بختیاری با ( 5/44) درصد و کردستان با (1/45) درصد بیشترین نرخ تورم رابه خود اختصاص داده اند و درمقابل استان‌های قم با ( 4/31) درصد، هرمزگان با ( 8/31) درصد و کرمان با ( 2/32) درصد پایین ترین نرخ تورم را دارند. اصفهان در زمینه نرخ بیکاری نیز در بین 31 استان کشور جایگاه نوزدهم را دارد. نرخ بیکاری اصفهان در حالی در بهار امسال 7/10 درصد اعلام شده که استان های لرستان با (1/16) درصد ، خوزستان با ( 2/16) درصد و چهار محال و بختیاری با (7/16) درصد بیشترین نرخ بیکاری رابه خود اختصاص داده اند. در مقابل استان های همدان با ( 1/16) درصد، فارس با ( 7) درصد و خراسان شمالی با (9/7) درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند.داده‌های این گزارش نشان می‌دهد شدت تاثیرمنفی رکود تورمی در برخی استان ها بیشتر است. بالابودن نرخ تورم و نرخ بیکاری به صورت هم‌زمان نشان دهنده رکود تورمی در اقتصاد کشور است . استان های کردستان، چهار محال و بختیاری، لـرســتــان، خـوزســتــــان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان در بین استان های کشور بیشترین نرخ بیکاری و بیشترین نرخ تورم را به صورت هم‌زمان تجربه کرده اند که نشان می‌دهد سایه رکود تورمی در این استان ها بیشتر از سایر استان ها سنگینی می‌کند.

تفاوت قیمت اقلام مصرفی و غیرمصرفی
زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می‌کند این رشد قیمت در زمینه تمام کالاها و اقلام و در تمام استان ها اتفاق می‌افتد، با این حال چرا در محاسبه نرخ تورم اعداد و ارقام متفاوتی برای استان‌های مختلف اعلام شده است؟ اینطور که کارشناسان می‌گویند تفاوت قیمت اقلام مصرفی وغیرمصرفی باعث شده تا تورم در استان های مختلف متفاوت باشد. در واقع در مناطق فقیرنشین‌تر بیشتر هزینه‌ها صرف کالاهای خوراکی می‌شود که به همین خاطر زمانی که تورم اقلام خوراکی
افزایش پیدا می کند روی تورم کل تاثیر بیشتری می‌گذارد، در حالی که در شهرهای بزرگ‌تر یا پردرآمدتر اقلام غیرخوراکی مانند آموزش، تفریحات، حمل‌ونقل و بهداشت و درمان روی شاخص‌های تورم اثرگذاری بیشتری دارد.

آلبرت بغزیان، استاداقتصاد دانشگاه تهران دراین باره به اصفهان زیبا توضیح می دهد:نرخ تورم براساس سهم کالاها و خدمات سبد خانوار و قیمت کالاهای سبد خانوار محاسبه می شود، چون وزن یا سهم کالاها و خدمات در سبد خانوارهای استان‌ها و قیمت کالاها متفاوت است، نرخ تورم نیز در استان‌های مختلف متفاوت است. بغزیان تصریح می کند: برخی کالاها در برخی استان ها مصرف عمده ای دارند و در سایر استان ها مصرف این کالاها کمتر است، بنابراین سبدهای متفاوتی برای محاسبه نرخ تورم استان ها در نظر گرفته می شود؛ به عنوان مثال در سبد خانوار برخی استان ها فقط خوراکی و آشامیدنی محاسبه شده و سهم سفرهوایی یا هزینه حمل و نقل در محاسبه سبد خانوار پایین بوده است یا در سبد خانوار برخی استان‌ها سهم اجاره مسکن بالاست، همین عوامل باعث شده دراستان‌هایی که مصرف کالاهای اساسی سهم زیادتری را به خود اختصاص داده و این اقلام اساسی نیز رشد قیمت زیادی داشته اند، نرخ تورم بیشتر از سایر استان‌ها باشد، درواقع محاسبه ارزش سبد خانوارها در استان‌های مختلف متفاوت است. او می‌افزاید: بر این اساس، سبد غذایی استان های فقیرتر و کم درآمد تر بیشتر متاثر شده و نرخ تورم بیشتری براین استان ها تحمیل شده است. بغزیان درباره تفاوت در نرخ بیکاری استان‌ها ادامه می‌دهد: نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار در یک محدوده سنی به جمعیت فعال در همان محدوده سنی به دست می‌آید، اما بسته به اینکه نرخ بیکاری چطور محاسبه شود، این شاخص در استان‌های مختلف متفاوت است . او می‌گوید: هرم جمعیتی در استان‌های مختلف متفاوت است، برخی استان ها از جمعیت پیرتر و مسن تری برخوردار هستند. افراد پیر و مسن، جزء جمعیت فعال و شاغل قرار نمی گیرند ، جمعیت فعال در این استان ها پایین است و چون افراد فقط به خاطر اینکه بیکار نباشند به هرکاری تن می دهند و در هر فعالیتی ورود می‌کنند، به همین دلیل نرخ بیکاری در این استان ها پایین تر است.

نرخ بیکاری حاشیه نشین ها بالاتر است
حامد پاک طینت، دبیر مجمع فعالان اقتصادی اصفهان نیز در این باره
می‌گوید: تفاوت قیمت اقلام مصرفی وغیرمصرفی باعث شده تا تورم در استان ها متفاوت باشد. در استان هایی نرخ تورم بیشتر شده که قیمت اقلام مصرفی رشد یافته است. دبیر مجمع فعالان اقتصادی اصفهان تصریح می‌کند: نرخ تورم براساس کالاهای سبد خانوار دراستان های مختلف محاسبه شده و به همین دلیل نرخ تورم در استان های مختلف متفاوت است. او ادامه می دهد: در سبد تورم، کالاهای مصرفی، کالاهای غیرمصرفی، خدمات دولتی و غیردولتی مورد محاسبه قرار می‌گیرند. ممکن است قیمت برخی اقلام در استان ها به یک میزان افزایش داشته باشد، ولی قیمت کالاهای غیرمصرفی مانند زمین در استان های مختلف متفاوت باشد. در خانوارهای کم درآمدتر مصرف اقلام خوراکی بیشتر است و به دلیل افزایش قیمت این اقلام، نرخ تورم سبد خانوارها هم افزایش پیدا می کند. پـــــاک ‌طــیـنــت درباره تفاوت نرخ بیکاری استــــان‌هــــای مخــتـلـــف نیز توضیح می‌دهد: بیشتر سرمایه‌ها در استان‌های مرکزی تجمیع شده اند، به همین دلیل نرخ بیکاری در این استان‌ها پایین تر از سایر استان‌هاست. استان‌های حاشیه‌نشین و استان‌هایی که از فرصت سرمایه‌گذاری کمتری برخوردار هستند، از نرخ بیکاری بالاتری نیز برخوردارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اصفهان زیبا، تاریخ انتشار 1 مرداد 98، شماره: -


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین