پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
فرانسه در حالی هفته آینده میزبان رهبران کشورهای پیشرفته صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» برای بحث در مورد مباحث مهم جهانی خواهد بود که در این روزهای داغ تابستانی، اختلافات به ویژه بین کشورهای عضو این گروه قوت گرفته است.تفرجگاه ساحلی "بیاریتز" در جنوب غربی فرانسه از روز شنبه پیش رو (۲۴اوت/دوم شهریور) میزبان چهل وپنجمین نشست سران گروه ۷ است که با ریاست «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، صحنه کارزار قدرت های بزرگ صنعتی جهانی پیرامون چالش های جهانی و منطقه ای خواهد بود؛ در کنار مسائلی چون گرم شدن کره زمین، تروریسم، برگزیت وجنگ تجاری واشنگتن - پکن، مساله برجام وخلیج فارس نیز از محورهای گفت و گوها خواهد بود.

شعار سال: تفرجگاه ساحلی "بیاریتز" در جنوب غربی فرانسه از روز شنبه پیش رو (۲۴اوت/دوم شهریور) میزبان چهل وپنجمین نشست سران گروه ۷ است که با ریاست «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، صحنه کارزار قدرت های بزرگ صنعتی جهانی پیرامون چالش های جهانی و منطقه ای خواهد بود؛ در کنار مسائلی چون گرم شدن کره زمین، تروریسم، برگزیت وجنگ تجاری واشنگتن - پکن، مساله برجام وخلیج فارس نیز از محورهای گفت و گوها خواهد بود.

"یورو نیوز"نوشت: این نشست که هفتمین میزبانی فرانسه ازسال ۱۹۷۵ تاکنون است، می‌تواند نخستین نشست سران ۷کشور صنعتی و ثروتمند جهان باشد که بدون انتشار بیانیه مشترک به کار خود پایان می‌دهد؛ رخدادی که در نشست سال گذشته سران این گروه درکانادا و با بروز اختلاف نظر تجاری شدید میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دیگر اعضای گروه پایه‌گذاری شد و با اقدام اخیر فرانسه برای اخذ مالیات از غول‌های دیجیتال آمریکا ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است.



با این حال، همزمان با پدیدار شدن شواهد رکود اقتصادی درجهان، گرم‌تر شدن کره زمین، شدت‌گیری جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش ابعاد بحران سیاسی و امنیتی در خلیج فارس، نشست امسال سران گروه ۷ نگاه‌های بسیاری را به خود خیره کرده است.

به نوشته نشریه فرانسوی "لاکروا"، اولویت فرانسه در چارچوب این نشست مبارزه با نابرابری ها خواهد بود.

رئیس جمهوری فرانسه به عنوان رئیس نشست سال ۲۰۱۹ گروه هفت از میزبانی کشورش به عنوان یک فرصت یاد و جدای از اختلافات تجاری سران این گروه بر ضرورت اصلاح ساختار و اهداف گردهمایی سران اقتصادهای قدرتمند تاکید کرده است.

بر اساس همین رویکرد، هدف اصلی نشست پیش روی گروه، تقویت ابزارهای مبارزه با نابرابری و گسترش دموکراسی در سراسر جهان به منظور جلب اعتماد آحاد مردم به توانمندی سیستم حاکمیت بین‌المللی است.

یورو نیوز می نویسد: مکرون دستیابی به این هدف را نیازمند بهره‌گیری از توان همکاران جدید گروه ۷ دانسته که تاثیرگذارترین دموکراسی‌های منطقه خود هستند. بر همین اساس، از سران کشورهای استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و شیلی به عنوان حامیان اصلی آزادی و مشوقان دموکراسی در مناطق مختلف جهان برای حضور در نشست سال جاری گروه ۷ دعوت به عمل آمده است.

افزون بر تقویت دموکراسی و توسعه آزادی‌های اساسی، حمایت از تنوع زیستی و تلاش برای محافظت از کره زمین از دیگر محورهای نشست سران گروه ۷ خواهد بود. به همین جهت سران کشورهای مصر، بورکینافاسو، سنگال و روآندا به عنوان متعهدان اصلی اجرای توافق‌نامه زیست محیطی پاریس برای شرکت در نشست بیاریتز دعوت شده‌اند.

همچنین تلاش برای کاهش خشونت علیه زنان و ایجاد بستر لازم برای تحقق عدالت آموزشی برای آن‌هااز دیگر محورهای نشست امسال گروه ۷ اعلام شده است. در همین حال، یافتن راه‌های توانمندسازی اقتصادی زنان و نیز طراحی چارچوب حمایت از کارآفرینان زن به بحث گذاشته خواهد شد.

سران و رهبران آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و کانادا که ۵۸درصد اقتصاد جهان(مطابق ارزیابی سال ۲۰۱۸ میلادی صندوق بین‌المللی پول، معادل ۳۱۷هزار میلیارد دلار) و همچنین ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در دست دارند این بار در حالی در فرانسه گرد هم می آیند که اجلاس پیشین در کانادا با اقدام ترامپ در پس گرفتن امضای خود از زیر بیانیه پایانی آن با توافقی شکننده به پایان رسید.

از ۲۴ تا ۲۶ اوت، بیش از پنج هزار نفر از رهبران، نمایندگان، روزنامه نگاران و نیروهای امنیتی با ساکنان و گردشگران شهر زیبای بیاریتز، که در طول فصل تابستان تحت امنیت بسیار بالا قرار گرفته، ملاقات خواهند کرد.

در منوی گفت و گوی رهبران گروه ۷ چه محورهایی تدارک دیده شده است؟

این اجلاس برای بحث در مورد موضوعات مهم و اصلی اعم از تنش های ایجاد شده از سوی واشنگتن و ملتهب کردن خلیج فارس، جنگ تجاری واشنگتن - پکن که سرمایه گذاری ها و بازارها را نگران می کند، تاثیر اعمال تعرفه ها بر کالاهای چینی که بر اقتصاد ژاپن تاثیرگذار بوده، اعمال مالیات بر غول های فناوری در اروپا ، که در این زمینه دونالد ترامپ و امانوئل مکرون با هم اختلاف دارند و مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.

اختلاف آمریکا و اتحادیه اروپا

روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به شدت پرتنش شده و این دو متحد پیشین در دو سال اخیر بیشترین اختلاف نظر را در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی پیدا کرده اند.

از نظر برخی از کارشناسان، واشنگتن یک اتحادیه اروپا پرقدرت را تهدیدی برای رهبری جهانی خود می پندارد و به همین دلیل تلاش می کند تا با روش های گوناگون دستاوردهای سیاسی و اقتصادی بروکسل را کم اثر کند. در سالیان اخیر به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ، واشنگتن تقریبا برای هر موضوعی که اروپایی ها در آن پیشرو بوده اند، مانع آفرینی کرده است. نوع برخورد ترامپ با توافق های تجاری دو سوی آتلانتیک و پیمان اقلیمی پاریس نمونه هایی از این نگاه یکجانبه حاکم بر کاخ سفید بوده اند.

تحلیلگران طیف گوناگونی از اختلاف ها را میان دو سوی آتلانتیک مهم می بینند؛ خروج واشنگتن از برخی توافق های بین المللی، سختگیری های کاخ سفید در امور ناتو و بی توجهی به موضوعات مورد توجه اتحادیه اروپا همچون توافق های موشکی آمریکا و روسیه و برجام تنها بخشی از موارد اختلافی دوطرف است.

تنش میان دو طرف تنها به حوزه های سیاسی و امنیتی محدود نیست بلکه در حوزه های اقتصادی و تجاری نیز چالش های گسترده ای میان آن ها وجود دارد. به نظر می رسد پس از بالابردن تعرفه کالاهای چینی، ترامپ اکنون می خواهد افزایش تعرفه صادرات اروپا به آمریکا را اجرایی کند.

علاوه بر اختلاف ها در زمینه های مختلف از جمله تجارت با چین و مسائل خاورمیانه، اختلافات ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایران، هر روز وارد مرحله تازه تری می شود. این اختلافات در حالی تشدید می شود که مناسبات رئیس جمهور آمریکا با برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه نیز به دلیل موضوعات اقتصادی و تجاری وارد فاز تازه ای شده است.یکی ازمهمترین محورهای اختلافی حمایت کشورهای اروپایی از برجام و مخالفت با رویکردهای تند کاخ سفید علیه ایران بود.

روزنامه "نیویورک تایمز" چندی پیش، با اشاره به افزایش اختلافات، بی‌اعتمادی و ناخشنودی متقابل اروپا و واشنگتن نوشت، اروپا در برابر تندروی‌های «دونالد ترامپ» در قبال ایران احتیاط کرده و از پیوستن به اسکورت‌های مشترک در خلیج فارس امتناع می‌کند.

آمریکا وانگلیس همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران به دنبال جلب حمایت اروپایی‌ها برای تقویت گشتزنی در اطراف تنگه هرمز بوده‌اند.اما درخواست‌های آمریکا برای کمک به اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس با سکوت یا رد این خواسته مواجه شده است؛ از جمله، آلمان روز چهارشنبه «نه» آشکاری به آمریکا گفت.

همچنین کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا یا سوئد هنوز جواب مثبتی به پیشنهاد جداگانه انگلیس درباره ایجاد نیروی اسکورت اروپایی نداده‌اند.

رد این درخواست‌ها بیانگر سیاست‌های متباین کشورها در قبال چگونگی رفتار با ایران بوده و باعث افزایش بی‌اعتمادی و ناخشنودی در دو طرف شده است. از یک سو، واشنگتن متحدان اروپایی را به استفاده رایگان از تلاش‌هایش برای تامین امنیت در خلیج فارس متهم کرده و از سوی دیگر، اروپایی‌ها استدلال می‌کنند در وهله اول این واشنگتن بود که با تلاش برای قطع صادرات نفت ایران، مشکل ایجاد کرده است.

بسیاری از رهبران اروپایی تلاش کرده‌اند فاصله خود را با ترامپ و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران حفظ کنند تا به عنوان حامی این سیاست جلوه نکنند. آنان همچنین هیچ منطقی در اعمال تحریم علیه وزیر خارجه ایران نمی‌بینند.

تا زمانی که ایران دست به اقدام تحریک‌آمیزتری نزند غیرمحتمل است که اروپایی‌ها دست به اقدامی بزنند. کشورهای اروپایی دارای نیروی دریایی درک می‌کنند که تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز یک منفعت راهبردی است اما از پیوستن به طرح گشتزنی آمریکا در این آبراه اکراه دارند و از اینکه وارد جنگ کشوری دیگر شوند، احتیاط می‌کنند.

این مساله زمانی روشن شد که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و عضو حزب سوسیال دموکرات این کشور گفت که برلین به طرح آمریکایی‌ها نخواهد پیوست.

ماس گفت: آلمان در هیچ ماموریت دریایی که توسط آمریکا پیشنهاد و طراحی شده باشد، شرکت نخواهد کرد. ما در حال همکاری نزدیک با شرکای فرانسوی هستیم. ما راهبرد فشار حداکثری را اشتباه می‌دانیم. ما خواهان تنش نظامی بیشتر نیستیم و به تمرکز خود بر دیپلماسی ادامه می‌دهیم.

در عین حال، نشست گروه ۷ در شرایطی برگزار می شود که در پی تلاش های ناکام آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس که با پاسخ منفی قدرت های غربی مواجه شد، فرانسه خواستار همکاری دیگر کشورها برای ایجاد ائتلاف دریایی تحت امر اروپا بدون اتکا به آمریکا شده است.

ماه گذشته واشنگتن اعلام کرد به دنبال تشکیل ائتلافی است که به ادعای آنها "تضمین کننده امنیت کشتیرانی" در تنگه هرمز است.

رئیس جمهوری فرانسه از اروپا خواسته که به جای تکیه بر ایالات متحده، "استقلال دفاعی راهبری" داشته باشند؛ این درحالی است که ترامپ از تلاش‌های مکرونبرای تنش زدایی در خلیج فارس شدیدا انتقاد و اعلام کرده است که مکروننماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست.

سیاست خارجی ریاست جمهوری آمریکا دچار آشفتگی‌ و تناقض‌های بسیاری است.



با وجود تلاش‌های واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی ودعوت از نزدیک به ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف، تاکنون پاسخ مثبتی برای مشارکت از دیگر کشورها همچون ژاپن، آلمان، فرانسه و حتی اسپانیا دریافت نکرده است.

جدال با چین، مشکلی درسرساز برای نخست وزیر کنونی کانادا

به دنبال ادامه اعتراض ها در هنگ کنگ و با تشدید اختلاف ها میان کانادا و چین، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته با «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در مورد اعتراضات اخیر در هنگ کنگ چین به گفت و گو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ها از اعلامیه دفتر نخست وزیری کانادا، در کنار موضوع اعتراضات اخیر در هنگ کنگ رهبران دو کشور آمریکا و کانادا در مورد روند بازداشت شهروندان کانادایی توسط دولت چین به گفت و گو پرداختند.

بعد از بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی در دسامبر سال گذشته، چین تاکنون دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده است. بازداشت «منگ وانژو» در شهر ونکوور کانادا به درخواست حکم آمریکا بوده است.

جدال کانادا با چین در آستانه انتخابات ملی ماه اکتبر کانادا به یک مشکل دردسرآفرین برای نخست وزیزر کنونی تبدیل شده است و بعید است که این قضیه پیش از برگزاری این انتخابات رفع شود.

ترامپ در حالی با نخست وزیر کانادا در مورد اعتراضات هنگ کنگ گفت و گو می کند که دفتر کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ پنج شنبه گذشته آمریکا را به دست داشتن در فعالیت‌های ضد چینی در هنگ‌کنگ متهم کرد.

این دفتر دربیانیه‌ای نوشت: سیاست‌های آمریکا حقایق را تحریف کرده و به صورت کورکورانه‌، یک استاندارددوگانه را دنبال می‌کند. آمریکایی ها با عناصر افراطی، تبانی کرده و به صورت دیوانه وار در فعالیت‌های جنایتکارانه ضد چینی در هنگ‌کنگ دست دارند.

«یانگ گوانگ» سخنگوی دفتر وزارت خارجه چین نیز در رابطه با سیاست های مداخله گرانه آمریکا در اعتراضات هنگ کنگ گفت: سیاستمداران آمریکایی برای منافع سیاسی شخصی و کشور خود کار می کنند و بی توجه به خوب و بد، حامی و سخنگوی عناصر خشونت طلب افراطی می شوند آنها با کنار گذاشتن وجدان، به پلیس هنگ کنگ که در عین خویشتنداری و به صورت حرفه ای در حال اجرای قانون، تحت فشار بی سابقه ای است تهمت می زنند.

جنگ تجاری واشنگتن - پکن

جنگ تجاری سختی میان آمریکا و چین در جریان است رئیس جمهور آمریکا از ابتدای آغاز به کار خود وعده داد که اقتصاد آمریکا را بهبود می بخشد و یکی از روشهایی که در این راستا در پیش گرفت وضع تعرفه بالا بر محصولات چینی بود. این جنگ تجاری باعث نگرانی اقتصادهای بزرگ جهان شده است.

از روز ۱۰ ماه مه ۲۰۱۹ (بیست اردیبهشت ۱۳۹۸) آمریکا تعرفه گمرکی واردات حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد بالا برد. چین هم در مقابل تعرفه حدود ۶۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی را ۲۵ درصد تعیین کرد. این رقم تقریباً نصف کل واردات چین از آمریکاست.

نظر ترامپ این است که واردکنندگان آمریکایی می‌توانند به جای وارد کردن از چین سراغ کالاهای آمریکایی بروند یا از کشورهایی که تعرفه جدید شامل حال‌شان نمی‌شود مانند ویتنام یا اندونزی وارد کنند.

این منازعه سخت میان دو قدرت صنعتی جهان یکی از محورهای مطرح به عنوان موضوع گفت و گوها و رایزنی های رهبران گروه ۷ در بیاریتز فرانسه است.



در این رابطه، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: سیاست افزایش تعرفه ای ترامپ باعث افزایش شک و تردید و رکود بازارها شده است و در صورت ادامه این روش، آمریکا در جنگ تجاری از چین شکست خواهد خورد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، سیاست دونالد ترامپ برابر چینی ها در حال شکست است زیرا نتیجه رویکرد سختگیرانه آمریکا علیه چین تا کنون هیچ امتیاز چشمگیری نداشته است.

به نوشته وال استریت ژورنال، آمریکا نه تنها در سیاست های جنگ طلبانه علیه چین دست آوردی کسب نکرده بلکه این سیاست ها به طور فزآینده ای به اقتصاد ایالات متحده آسیب رسانده است.

با سیاست های سختگیرانه آمریکا امروز چین با سایر نقاط جهان یکپارچه تر شده در حالی که ایالات متحده منزوی تر شده است.

وال استریت در پیشنهادی به دولت ترامپ می نویسد: برای مقابله با شیوه های اقتصادی ناعادلانه چین، واشنگتن باید رویکرد خود را تغییر دهد و متحدین و نهادهای بین المللی را برای پیشبرد مجموعه ای از مطالبات متمرکز کند. ادامه جنگ تجاری با چین، هر دو اقتصاد را به سمت آبهای بالقوه خطرناک سوق می دهد.

به رغم هشدارهای نهادهای اقتصادی، رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات ارشد کاخ‌سفید با رد هرگونه نگرانی نسبت به کاهش رونق اقتصادی تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه چشم‌اندازی را برای ایجاد یک رکود اقتصادی متصور نیستند. ترامپ و مقامات او همزمان تصریح کرده‌اند که جنگ تجاری با چین، هیچ‌گونه صدمه‌ای را متوجه نظام اقتصادی آمریکا نخواهد کرد.

«لری کودلو» مشاور اقتصادی ترامپ نیز به‌تازگی در شبکه فاکس‌نیوز گفت که اگرچه تهدید تعرفه‌های تجاری و محدودیت‌های دیگر در این زمینه برای اقتصاد جهان مطرح است، اما اقتصاد آمریکا در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. نگرانی‌ها از رکود در اقتصاد آمریکا در یک هفته گذشته موجب شد تا هر سه شاخص اصلی بورس این کشور با افت ۳ درصدی مواجه شوند.

موسسه اعتبارسنجی «فیچ» در گزارش اخیر خود به سیاست‌های پولی انقباضی که فدرال رزرو و ۱۹ بانک مرکزی دیگر اتخاذ کرده‌اند اشاره داشت و آن را از زمان رکود ۲۰۰۹ تاکنون بی‌سابقه دانست.

اقتصاد ژاپن متاثر از دعوای تعرفه ای ترامپ و پینگ

اعمال تعرفه ۳۰۰میلیارد دلاری ترامپ علیه کالاهای چینی، توکیو و اقتصاد ژاپن را هم متاثر از خود کرده است.

به گفته «مایک بوساک» استاد دانشگاه بین‌المللی ژاپن و تحلیل‌گر مسائل آسیای شرقی و معاون مرکز روابط ژاپن و آمریکا، توکیو در واقع به دنبال کاهش تنش میان ایران و آمریکاست؛ چراکه خود می‌تواند در صورت کاهش این اختلاف‌ها به واردات نفت از ایران بپردازد و از سوی دیگر خطر بسته شدن تنگه هرمز هم کاهش می‌یابد و ژاپن می‌تواند از همکاری با هر دوطرف یعنی ایران و آمریکا بهره‌برداری کند.

از سوی دیگر خواسته واشنگتن از توکیو برای همکاری در ابتکار امنیت دریایی به رهبری آمریکا مقامات ژاپن را با توجه به مناسبات خوبی که با تهران دارد، بر سر یک چند راهی سخت و انتخابی دشوار قرار داده است.

در نشست اخیر وزرای دفاع ژاپن و ایالات متحده، آمریکا از ژاپن خواست که درابتکار امنیت دریایی به رهبری آمریکا با هدف اطمینان از ایمنی در آبراه ها از جمله تنگه هرمز همکاری کند اما از آنجا که دولت ژاپن خواهان حفظ روابط دوستانه خود با ایران است، اعلام کرد که چگونگی مقابله با اوضاع را با دقت بررسی خواهد کرد.

نخست وزیر ژاپن نیزگفته بود توکیو به زودی تصمیم می گیرد با توجه به ملاحظات مختلف چه نقشی را در این بین ایفاد کند تا مناسبات توکیو با واشنگتن و همچنین تهران همچنان حفظ شود.

در پی سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به توکیو با هدف متقاعد کردن ژاپن برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در آبهای خلیج فارس، روزنامه «ژاپن تایمز» به نقل از یک مقام وزارت خارجه توکیو نوشت، از آنجا که آبه شینزوبه دنبال دیدار مجدد با رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است، در نتیجه ژاپن نمی خواهد با تصمیم پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برگزاری این دیدار و نشست با دولت ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

آبه شینزو خرداد ماه گذشته به تهران سفر کرد و در این سفر، با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلابو حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

نخست وزیر ژاپن همچنین دیدارمجددی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست آتی گروه هفت خواهد داشت.

برگزیت و اشتیاق ترامپ و جانسون برای تجارتی بلندپروازانه

در نشست پیش روی گروه ۷، اروپایی ها می خواهند با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مورد برگزیت بحث کنند که وعده داده در ۳۱ اکتبر حتی به قیمت یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

نخست‌وزیر جدید انگلیس که ماه گذشته میلادی پس از کناره‌گیری «ترزا می» جانشین او شد، اعلام کرده که برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد، اما در صورتی که توافقی حاصل نشود، لندن، برگزیت را بدون توافق اجرا خواهد کرد.

برگزیت بدون توافق به معنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون تعیین موازین و مقررات و نیز مناسبات آینده میان این کشور و اعضای باقی‌مانده در این اتحادیه است. شکست دولت انگلیس در متقاعد کردن مجلس به تصویب توافق برگزیت ، منجر به استعفای می از نخست‌وزیری شد.

جانسون در نخستین نطق خود در کسوت نخست وزیری در پارلمان گفته بود: آماده مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم و تمام تمرکز خود را با انرژی و اراده خرج می‌کنیم تا به توافق برسیم. اما اگر نشد در شرایط مطلوب‌تر از آنچه تصور می‌شود، قرار داریم که بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک کنیم.

حضور جانسون در اجلاس گروه ۷ بیش از دیگر رهبران، برای ترامپ حائز اهمیت است چرا که هر دو آرزو دارند که "توافقنامه تجاری بلندپروازانه" بین لندن و واشنگتن در اسرع وقت پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منعقد شود.

روزنامه انگلیسی "تایمز" به تازگی اسنادی از دولت این کشور را افشا کرد که سناریوهای پیامد خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را به تصویر کشیده است؛ در این اسناد، وضعیت کمبود سوخت، غذا و دارو، آشوب در بندرها، تنش مرزی و محافظت سخت از مرز با ایرلند و افزایش قیمت مراقبت‌های اجتماعی در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به تصویر کشیده شده است.

این نشریه همچنین تاکید کرده است که انگلیس به هیچ وجه برای احتمال خروج بدون توافق آمادگی ندارد و «خستگی از برگزیت» باعث شده که حتی پس از اتمام ضرب‌الاجل اولیه برای خروج از اتحادیه اروپا که در ۲۹ مارس (۹ فروردین سال جاری) پایان یافت، برنامه‌ریزی برای احتمالات خروج بدون توافق به انسداد برسد.

اسناد «عملیات زردپره» حاکی است که در صورت برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، دسترسی به غذای تازه کاهش و قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع اقشار آسیب‌پذیر را متاثر خواهد کرد.

از دیگر عوارض خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا که در این اسناد آمده، اختلال در کار فرودگاه‌ها و بلاتکلیف ماندن مسافران در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و همچنین بروز تظاهرات و اغتشاشات در سراسر این کشور است که به نوبه خود نیازمند نیروهای امنیتی بیشتر است.

اعلام حمایت واشنگتن در حالی است که «مایکل گوو» مسؤول هماهنگی و فراهم کردن مقدمات برگزیت، درباره تصمیم گیری لندن مبنی بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق،‌ بشدت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او گفته خروج لندن از اتحادیه اروپا، آن هم بدون توافق با این اتحادیه، بدترین سناریوی ممکن برای انگلیس خواهد بود.

گوو هشدار داده که پروژه "یلو هامر" (زردپره) بدترین سناریو ممکن را در نظر گرفته است؛در حالی که در سه هفته اخیر گام های مهمی برای شتاب بخشیدن به برنامه ریزی ها درباره برگزیت برداشته شده است.



همچنین اعلام شد که به همین سبب و تلاش برای اتخاذ تصمیمی مناسب، نخست وزیر انگلیس پیش از نشست سران گروه ۷ برای دیدار و گفت و گو با رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان عازم پاریس و برلین می شود.

روزنامه انگلیس زبان "گاردین" در این ارتباط نوشت: انتظار می رود که جانسون برای دیدار با «امانوئل مکرون» در پاریس و «آنگلا مرکل» در برلین در اوایل این هفته به دنبال تلاش برای شکستن بن بست برگزیت باشد.

شبکه تلویزیونی یورونیوز هم در گزارشی از سفر بولتون به انگلیس نوشت حمایت واشنگتن از برگزیت بدون توافق، پیامی روشن به اتحادیه اروپا است.

به نوشته این شبکه خبری، مشاور امنیت ملی کاخ سفیددر دیدار با نخست وزیر انگلیس گفت: آمریکا آماده حمایت از برنامه خروج لندن از اتحادیه اروپا حتی بدون توافق است. اعلام حمایت از برگزیت بدون توافق که خوشایند تیم ضد اتحادیه اروپای جانسون است، در عین حال می‌تواند حامل پیام دیگری برای اتحادیه اروپا باشد مبنی بر این که واشنگتن در ماجرای برگزیت جانب لندن را گرفته است تا بروکسل.

بسیاری ازکارشناسان تجاری معتقدند توافقات تجاری انگلیس و آمریکا به سالها مذاکره نیاز خواهد داشت و مذاکره کنندگان آمریکایی خواستار دسترسی به بخش هایی از صنعت انگلیس خواهند بود که از نظر سیاستمداران وافکار عمومی بریتانیا غیرقابل قبول است. یکی از این بخش ها، کشاورزی است.

بازگشت مسکو به گروه ۷ بعید نیست

بازگرداندن روسیه به جمع کشورهای پیشرفته صنعتی جهان، یکی از دغدغه های مهم گروه ۷ است که بار دیگر و در آستانه چهل و پنجمین اجلاس رهبران گروه، در جریان دیدار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با همتای روس خود از «ولادیمیر پوتین» خواسته شد؛ خواسته ای که رئیس جمهوری روسیه پاسخ شفافی به آن نداد.

رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با مکرون، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص بازگشت روسیه به گروه جی هشت گفت: گروه هشت وجود ندارد و همینک گروه جی هفت است.

اما او در عین حال تاکید کرد: هرگونه تماس همواره سودمند است و ما هیچ چیزی را بعید نمی دانیم.



به دنبال این اظهارات، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر خواستار بازگشت روسیه به گروه هفت شد.

«دونالد ترامپ» در گفت و گوی روز گذشته خود با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: فکر می‌کنم بسیار مناسب است ببینیم روسیه به جمع پیشرفته‌ترین اقتصادهای دنیا بازگردد.

وی در عین حمایت از بازگشت روسیه با انتقاد مجدد از سیاست های رئیس جمهوری سابق آمریکا ادعا کرده که «باراک اوباما» خواستار خروج روسیه از گروه هشت بود.

ترامپ این را هم گفته که در صورت بازگشت روسیه به گروه هشت ما حرف های زیادی با روسیه برای گفتن داریم.

روسیه پس از بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ از این گروه کنار گذاشته شد. به این ترتیب گروه ۸ به گروه ۷ تغییر نام داد.

در پی انقلاب اوکراین و اشغال بخشی از خاک این کشور ازسوی ارتش روسیه و پیوستن منطقه کریمه به روسیه و شکاف به وجود آمده بین روسیه و غرب، سران هفت کشور صنعتی لغو عضویت روسیه از گروه جی هشت را به‌طور غیررسمی اعلام کردند.

این نخستین بار نیست که ترامپ از بازگشت روسیه به جمع این کشورها حمایت می‌کند. او سال گذشته هم در آستانه برگزاری نشست گروه ۷ خواستار بازگشت روسیه به جمع این کشورها شد.

ایران و مساله کاهش تنش های خلیج فارس

یورو نیوز می نویسد: سرنوشت برجام، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ سوریه و بحران یمن مسائلی هستند که ایران را به یکی از محورهای گفتگوهای سران گروه ۷ بدل کرده است.

خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تنش ها را در منطقه افزایش داده است.

کمتر از ۲هفته دیگر تا پایان مهلت ۶۰ روزه دوم ایران برای ایفای تعهدات مورد نظرش توسط اروپا در چارچوب برجام باقی مانده است که این فرصت در پایان نشست آتی سران گروه ۷ در فرانسه که تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت، به ۱۰ روز می‌رسد.

مکرون در ماه‌های اخیر با افزایش تماس‌های تلفنی با همتای ایرانی خود و نیز اعزام وزیر خارجه و دستیار سیاسی خود به تهران تلاش دامنه‌ داری را برای افزایش دوره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای مندرج در برجام آغاز کرده است.

این تلاش‌ها تاکنون نتیجه خاصی در برنداشته از یک سو ایران دو گام در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشته و از سوی دیگر، رئیس جمهوری آمریکا نیز از ایفای نقش فرانسه به عنوان واسطه تهران و واشنگتن ابراز نارضایتی کرده است.

تاکنون روسای جمهوری فرانسه و ایران ۵ بار به صورت تلفنی با یکدیگر گفت و گو کرده اند؛ گفت و گوهایی که در آنها به کرار بر حمایت پاریس از توافق هسته ای برجام تاکید شد.


امانوئل مکرون همچنین در دیدار روز دوشنبه خود با ولادیمیر پوتین گفت که به توافق هسته ای احترام می گذاریم و برای کاهش تنش در منطقه اقدام کردیم.

او خطاب به پوتین گفت: نمی توان اختلاف ها را یک شبه بر طرف کرد و بایستی که باهم کار کنیم. باید برای نزدیکی دیدگاه ها میان اروپا و روسیه و اعتمادسازی میان دو طرف اقدام کنیم.


سفر ظریف به فرانسه؛ نتیجه سه ماه رایزنی های مستمر تهران - پاریس

فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه۷ قصد دارد، از آخرین فرصت‌های موجود برای حفظ برجام استفاده کند. مکرون پس از دیدار روز دوشنبه با رئیس جمهوری روسیه، روز جمعه نیز میزبان «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در جمع ایرانیان مقیم سوئد گفت که روز جمعه برای دیدار با "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری و "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه به پاریس سفر می کند.

این سفر که نتیجه حدود سه ماه گفت و گو و رایزنی های مستمر تهران - پاریس است آن هم در یک روز مانده به دیدار رهبران گروه ۷ در فرانسه، می تواند نوید بخش آغاز دوباره مذاکرات بین تهران و طرف های اروپایی شریک برجام باشد.

۶ رئیس جمهوری و سه نخست وزیر میهمان رهبران گروه ۷

انتظار می رود در مجموع ۲۴ هیات خارجی همراه با رهبران گروه ۷ شامل «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا روز شنبه ۲۴ اوت از سوی «امانوئل مکرون» در یک شام غیر رسمی در کاخی با شکوه مشرف به اقیانوس اطلس پذیرایی شوند.

البته استعفای نخست وزیر ایتالیا در روز سه شنبه که گفته می شود به دنبال افزایش اختلاف ها میان احزاب ائتلاف حاکم در این کشور بوده، حضور او در اجلاس آتی گروه ۷ را تحت الشعاع قرار داده است.


«نارندا مودی» نخست وزیر هند، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا، «سباستین پینرا» رییس جمهوری شیلی، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر، «سیریل رامافوسا» رییس جمهوری آفریقای جنوبی، «مکی سال» رییس جمهوری سنگال، «پل کاگامه» رییس جمهوری رواندا و «روچ مارک کریستین کابوره» رییس جمهوری بورکینا فاسو دیگر میهمانان اجلاس گروه ۷ هستند.

در این نشست، نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان های مهم بین المللی مانند سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی نیز شرکت خواهند داشت.

تدارک معترضان فرانسوی برای تجمع و تدابیر امنیتی پلیس فرانسه

یکی از مسائل مهم پیرامون نشست گروه ۷ نگرانی مقامات فرانسوی از بروز هر گونه تجمع و تظاهرات اعتراضی و وقوع درگیری های شدید بین معترضان و نیروهای پلیس در جریان برگزاری این نشست است.

جنبش جلیقه زردها که شنبه گذشته وارد دهمین ماه متوالی خود شده در آستانه برگزاری نشست سران گروه ۷، هراس «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری جوان فرانسه را از برگزاری تجمعات مخالفان خود در حاشیه اجلاس رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان برانگیخته است.

به دنبال هشدار فرانسه مبنی بر سرکوب هر گونه تجمع و تظاهراتی در حاشیه نشست گروه ۷ روز پنجشنبه گذشته، یک شهروند آلمانی مظنون به اقدام های خشونت آمیز در جریان نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان در سال ۲۰۱۷ ، از فرانسه اخراج شد.

این تبعه آلمانی در گفت وگو با رادیوی آلمانی "دریکلند" گفتکه قرار بود به عنوان خبرنگار برای پوشش نشست به بیاریتز برود.پاریس این شهروند آلمانی را پیش از نشست سران گروه ۷ اخراج کرد. وزارت کشور فرانسه اخراج این تبعه آلمانی را تأیید کرده است.

این اقدام فرانسه، تلاشی آشکاراز سوی کاخ الیزه برای جلوگیری از خشونت احتمالی اعتراضی در جریان نشست گروه ۷ است.



فرانسه در حالی در آستانه میزبانی رهبران ۷ کشور بزرگ صنعتی جهان قرار دارد که این کشور از ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸(۲۶آبان ۹۷) شاهد تجمع ها و تظاهرات معترضان به سیاست های اقتصادی دولت و ضد نظام سرمایه داری است؛ اعتراض هایی که با ۳۰۰هزار نفر در روز نخست آغاز شد و اگر چه تعداد جمعیت معترضان تا به کمتر از ۱۰هزار نفر رسیده اما همچنان زنده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرساز شهر بیاریتز (فرانسه) گزارش داد: معترضان فرانسوی برای برگزاری تجمعات اعتراضی همزمان با اجلاس سران گروه ۷ در فرانسه آماده می شوند. پلیس فرانسه با برپایی ایست های بازرسی قصد دارد امنیت این اجلاس را تامین کند.

معترضان کمپ هایی را در شهرهای نزدیک مرز اسپانیا برپا کرده اند تا در جریان برگزاری اجلاس، تجمعات اعتراضی تشکیل دهند.

مقام های فرانسوی همه راه های هوایی، زمینی و ریلی به شهر بیاریتز را می بندند تا مسیرها برای ورود سران این گروه به این شهر باز شود.اما فعالان که از ورود به این شهر منع شده اند، قصد دارند در اعتراض به بی عدالتی های اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و نگرانی های دیگر، در ساحل "اوندایه" (Hendaye) و روستای "اوروگن" (Urrugne) و همچنین در شهر اسپانیایی "ایرون" (Irun) تجمع کنند.

از سوی دیگر مقام های امنیتی فرانسه اعلام کردند که ۱۳ هزار سرباز برای امنیت نشست گروه هفت به تفرجگاه ساحلی بیاریتز اعزام شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،«کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه گفته تفرجگاه ساحلی بیاریتز به عنوان برگزار کننده اجلاس سران گروه این هفته برای محافظت از رهبران جهان از بهشت گشت و گذار به یک قلعه تبدیل می شود.

به گفته او، با افزایش تدابیر امنیتی معترضین به سختی می توانند به رهبران کشورهای جهان دسترسی داشته باشند.

استقرار ۱۳هزار و ۲۰۰ سرباز و هواپیمای بدون سرنشین برای تامین امنیت اجلاس

نیروهای امنیتی فرانسه همچنین برای اطمینان از امنیت نشست در حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ سرباز و هواپیماهای بدون سرنشین در محل مستقر کرده اند.

وزیر کشور فرانسه افزود: در حین برگزاری نشست هرگز هیچ تجمع و اعتراض دردسر آمیزی را تحمل نخواهیم کرد.

مقامات امنیتی فرانسه به معترضان اعلام کرده اند که آنان می توانند مراسم اعتراضی خود را در شهرهای اوندایه و ایرون در ۳۰ کیلومتری مرز میان فرانسه و اسپانیا برگزار کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 1 شهریور 98، کد خبر: 83445186، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین