پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۹۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
صندوق‌های سرمایه‌گذاری همگام با فضای مثبت و شرایط مساعد حاکم بر بازار سهام، عملکردی درخشان را در مردادماه به نمایش گذاشتند. بر این اساس در حالی شاخص کل بورس در ماه گذشته با بازدهی ۲/ ۵درصدی همراه شد که ۳۵درصد از مجموع صندوق‌های فعال در بازار سرمایه توانستند عملکردی به مراتب بهتر از نماگر اصلی بازار داشته باشند. به‌طوری‌که سوددهی صندوق‌های مزبور حتی تا محدوده ۲۹درصد نیز پیش رفت. در این میان صندوق‌های سهامی که تطابق بیشتری با شاخص کل بورس دارند، وضعیت مساعدتری داشتند و در نهایت ۷۰درصد از آنها بازدهی بیش از شاخص بازار سهام را کسب کردند.

شعار سال: در حالی بازار سهام در مردادماه به دلیل شرایط نامساعد در بازارهای جهانی و تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا با عقب‌نشینی سهام کالامحور مواجه شد که به‌نظر می‌رسد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار در رویارویی با چنین شرایطی به سرمایه‌گذاری در سهام کوچک شیفت کرده باشند. این موضوع در بررسی پرتفوی صندوق‌های برتر قابل مشاهده است. امری که یکی از دلایل برتری این نهادهای مالی از شاخص کل بورس شده است. به‌طوری‌که شاخص کل هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمامی نمادها دارد در مردادماه با ۵/ ۱۹درصد رشد روبه‌رو شد که مقایسه صندوق‌های سهامی با این شاخص تنها برتری یک صندوق را از شاخص مزبور نشان می‌دهد.

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، جو مثبت حاکم بر بازار سهام به کانال دوم سرمایه‌گذاری نیز سرایت کرده و سبب شده تا این نهادهای مالی نیز با عملکردی مثبت و کسب سود، مردادماه را پررونق سپری کنند. به‌طوری‌که از ۱۵۲صندوق فعال در بازار اعم از سهامی، با درآمد ثابت، مختلط و قابل‌معامله، ۵۳صندوق توانستند بازدهی بیش از عملکرد شاخص کل بورس را به نمایش گذارند. بخش عمده‌ای از صندوق‌های پیشتاز که عملکردی بهتر از شاخص کل بورس داشتند، از نوع صندوق سهامی بودند. به‌طوری‌که ۴۰صندوق پیشتاز از نوع صندوق سهامی بوده و ۶صندوق برتر از شاخص نیز از نوع مختلط بودند. مابقی نیز(۷صندوق) از نوع صندوق قابل‌معامله بودند. در همین راستا بیشترین بازدهی کسب شده در محدوده ۲۹درصدی قرار داشت و تمامی صندوق‌ها به‌جز صندوق‌های کالایی فعال در زمینه طلا و سکه با سوددهی همراه بودند.

لزوم توجه به کانال دوم بورسی

این روزها که حجم نقدینگی به بالاترین میزان در سال‌های گذشته رسیده و بازارهای موازی (دلار، مسکن و سکه) در رکود به سر می‌برند، نقدینگی به دنبال محلی مناسب برای ورود می‌گردد. در این راستا «دنیای‌اقتصاد» به دفعات در گزارش‌های منتشر شده به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس اشاره کرده و نهادی به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به‌عنوان کانال دوم ورود به بورس معرفی کرده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک دهه است که فعالیت خود را در ایران و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار شروع کرده‌ و با برخورداری از تنوع بالا، پاسخگوی سلیقه‌های مختلف سرمایه‌گذاری هستند. به عبارت دقیق‌تر تنوع ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا از یکسو ریسک موجود در بازار به حداقل رسد و از سوی دیگر با برخورداری از قدرت نقدشوندگی بالا، در هر زمان امکان دریافت نقدینگی و خروج از بازار را برای سرمایه‌گذار به دنبال دارد. ضمن اینکه مدیریت این صندوق‌ها را مدیران حرفه‌ای برعهده داشته و به این ترتیب بهترین گزینه برای ورود افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه خواهد بود. بازهم تاکید می‌شود که سهامداران به‌ویژه افراد مبتدی از راه چنین کانال‌هایی به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بپردازند.

نگاهی دقیق‌تر به صندوق‌های برتر

همان‌طور که عنوان شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد درخشانی را در مردادماه ثبت کردند. در این میان از ۵۷صندوق فعال در حوزه سهام، ۴۰صندوق یعنی بالغ بر ۷۰درصد از این نوع از صندوق‌ها توانستند بازدهی به مراتب بهتری از عملکرد شاخص کل بورس داشته باشند.بررسی برترین صندوق سهامی در مردادماه نشان می‌دهد که صندوق مشترک ارزش کاوان آینده با ثبت بازدهی در حدود ۲۹درصد، توانست بیشترین سوددهی را در ماه گذشته داشته باشد. صندوق مزبور با خالص ارزش دارایی بالغ بر ۴۰میلیارد تومانی از NAV (ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری) در حدود ۹/ ۱میلیون تومان برخوردار است. همچنین بررسی پرتفوی سرمایه‌گذاری این صندوق نشان می‌دهد که محصولات غذایی، دارویی، خودرو و ماشین‌آلات بیشترین سهم را در این صندوق دارند. همچنین ۸/ ۶درصد از نقدینگی صندوق مزبور نیز به‌صورت سپرده بانکی است. در ادامه این روند نیز صندوق سهم آشنا با ثبت بازدهی بیش از ۱۸درصدی قرار داشت. سهم صنایع در پرتفوی این صندوق نیز نشان از سرمایه‌گذاری ۸/ ۱۲درصدی در گروه شیمیایی و ۸/ ۱۰درصدی در سهام انبوه‌سازی دارد. در میان صندوق‌های مختلط نیز عنوان برترین صندوق به مشترک امین آوید تعلق گرفت که توانست سودی در محدوده ۳/ ۱۵درصد را کسب کند. ۵۱درصد از پرتفوی این صندوق در خرید سهم بود که سرمایه‌گذاری در دو گروه مخابرات و حمل‌و‌نقل بیشترین حجم را به خود اختصاص داده‌ است. همچنین ۵/ ۳۳درصد دیگر نیز در خرید اوراق قرار دارد.

سود ۷درصدی در یک‌ماه

بررسی عملکرد صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که برترین صندوق در این حوزه یعنی سپهر خبرگان نفت توانست بازدهی ۲/ ۷درصدی را در مردادماه کسب کند. همچنین بازدهی دوره یک‌سال اخیر آن نیز به ۷/ ۲۸درصد رسید. صندوق‌های مشترک صبای هدف، بادرآمد ثابت فیروزه آسیا، گنجینه الماس بیمه دی و گسترش فردای ایرانیان نیز هر کدام بازدهی در محدود ۲تا ۳درصد را در ماه گذشته به نمایش گذاشتند. نکته قابل توجه در این میان بازدهی سالانه صندوق‌های مزبور است. در حالی نرخ مصوب سود سپرده‌های بانکی ۲۰درصد است که این صندوق‌ها در دوره یکساله بازدهی به مراتب بیشتر از این رقم را نصیب سرمایه‌گذاران کردند. به‌طوری‌که سود سالانه صندوق مشترک صبای هدف به بیش از ۵۰درصد رسیده است. صندوق نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم نیز توانست در دوره یک سال به بازدهی بیش از ۴۰درصدی دست یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 5 شهریور 98، کد خبر: 3564571، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین