پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۰۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
درحالی به ماه آخر تابستان رسیدیم که بازار کامودیتی‌ها دستخوش ناملایمات جنگ تجاری چین و امریکا شده است.

شعارسال: آخرین تحول این جنگ تجاری تعرفه 5 تا 10 درصدی بر 75 میلیارد دلار کالای وارداتی به امریکا است. آمارها از سال 2014 تاکنون از موازنه تجاری امریکا با چین به نفع چینی‌ها خبر می‌دهد که به کسری تجاری امریکا منتهی شده است. این موازنه در نیمه اول سال 2019 با کسری تجاری 167 میلیارد دلاری مواجه شد که به معنی توقف صادرات نفت امریکا به چین و جبران کسری از سایر کشورها مانند ایران خواهد بود.

در داخل نیز بازار فولاد کشور از تنورگرم پرتقاضای بورس کالای ماه‌های گذشته، فاصله گرفته که شاید کاهش فاصله دلار آزاد و نیمایی و نیز نرخ نزولی دلار را بتوان یکی از دلایل کاهش تقاضا در بورس کالا و رکود موجود به شمار آورد. این روزها بازار فولاد در انتظار اخبار خوب است و هنوز نا امید نشده است؛ اما باتوجه به رکود بخش مسکن و کاهش تولید شرکت‌های خودروسازی نمی‌توان خروج از وضعیت فعلی را در زمان کم انتظار داشت، مگر اتفاق خاصی در پیش باشد! بخش خصوصی نیز در حوزه معادن همچنان با مشکلاتی مانند عوارض، صادرات، کمبود نقدینگی، نبود رونق مناسب بازار و تنش‌ها و حاشیه‌های ایجاد شده توسط سیستم دولتی دست و پنجه نرم می‌کند. حال پیشنهاد می‌شود، اصلاح وضعیت کف عرضه شمش فولاد در بورس کالا متناسب با تقاضا، در دستور کار قرار گرفته تا هم به بهبود وضعیت قیمت فولاد خوزستان کمک کند و هم به برابری قیمت‌های کنسانتره آهن صادراتی و داخلی و ... و در آخر باعث رشد ارزش افزوده زنجیره تولید در داخل کشور شود.

از منظر بورس تهران نیز از یک طرف باتوجه به تنش‌های تجاری چین و امریکا و سقوط کامودیتی‌ها و احتمال ریزش بیشتر آنها با ادامه این روند و نیز پیش بینی‌های رشد قیمتی محصولات معدن و صنایع معدنی تا سال 2025 توسط 25 موسسه برتر مالی دنیا (متال بولتن) می‌توان گفت که تقریبا قیمت سهام کامودیتی محور (فولاد، مس، روی و...) در کف قیمتی خود قرار داشته و پتانسیل رشد آنها طی ماه‌های آتی وجود دارد. از طرفی باشدت گرفتن تنش‌ها و کاهش نرخ بهره دلار و به دنبال آن افت شاخص دلار طی هفته‌های گذشته شاهد رشد و انس طلای جهانی بوده‌ایم و پیش بینی‌ها رسیدن این عدد به 1700دلار را دور از انتظار نمی‌بیند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه تعادل، تاریخ انتشار:7شهریور1398 ، کدخبر: 151820: www.taadolnewspaper.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین