پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش عملکرد یک‌ساله دوم وزارت ارتباطات در دوره حضور محمدجواد آذری‌جهرمی را در هفته دولت، تحت عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» منتشر کرد.

شعارسال: ارزش اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴ هزار و ۶۱۵میلیارد دلار برآورد شده به‌طوری‌که تا پایان سال میلادی آینده سهم دیجیتال از اقتصاد ۹۸ هزار و ۴۹۰ میلیارد دلاری جهان حدود ۲۵ درصد خواهد بود. در این میان بیشترین سهم به فناوریهای مالی (فینتک)‌ها اختصاص دارد که برای آن ارزشی معادل هشت هزار میلیارد دلار برآورد شده است. پس از آن، تجارت الکترونیکی با ارزش ۲۵۰۰ میلیارد دلار، گردشگری الکترونیکی هزار میلیارد دلار و تبلیغات دیجیتال ۴۰۰ میلیارد دلار بیشترین سهم را از اقتصاد جهانی دیجیتال خواهند داشت. این پیش‏بینیها از دنیای دیجیتال در حالی است که سـهم بخـش ارتباطات و فناوری اطلاعات از اقتصـاد ایـران در پایـان سـال ۹۶ حـدود ۴/ ۱ درصـد بـرآورد مـیشـود. به عبارت دیگر، درآمد سالانه این بخش در سال ۹۶ بالغ‌بر ۲۷۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۳ درصد رشد کرده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش عملکرد یک‌ساله دوم وزارت ارتباطات در دوره حضور محمدجواد آذری‌جهرمی را در هفته دولت، تحت عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» منتشر کرد. این گزارش حاکی از آن است که براساس شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات (IDI) در سال ۲۰۱۷، ایران در میان ۱۷۶ کشور دنیا، جایگاه ۸۱ را به خود اختصاص داده است. در شاخص جهانی آمادگی امنیت سایبری در میان ۱۶۵ کشور جهان رتبه ۶۰ را از آن خود کرده و بیشترین نرخ بهبود شاخص توسعه ICT در قاره آسیا به ایران تعلق داشته است. یکی از تحولات از جنس ICT در سال گذشته، تحقق ۸۰ درصدی لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات بود به‌طوری‌که ظرفیت انتقال شبکه ۴/ ۲ برابر افزایش یافته و رشد هسته IP حدود سه برابر بوده است. همچنین ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل سه برابر افزایش یافته و شاخص کیفیت شبکه داخلی ۸۰ برابر رشد کرده است. همچنین تعداد مشترکان تلفن همراه به بیش از ۱۱۵ میلیون مشترک رسیده و ظرفیت فیبرنوری شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر در سراسر کشور افزایش یافته است. علاوه‌بر این تمامی شهرهای ایران تحت پوشش قرار گرفتند و ۷۸ درصد روسـتاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. در این گزارش آمده است که در حال حاضر ۲۵۰ هزار اپلیکیشــن بومــی در کشور فعال بوده و بازدید از محتوای بومی ۶۰۰ درصد رشد کرده است. طراحی و ساخت بیــش از ۶ ماهــواره در کشور اجرا شده و بیش از ۴۵۰ میلیون تراکنش در سال ۱۳۹۷ در بستر دولت الکترونیک انجام شده که به این ترتیب، مراجعه حضوری مردم به ادارات۴۵۰ میلیون بار کاهش یافته است. در نهایت اینکه ۶۸هزار شغل در حوزه ICT کشور ایجاد شده است.

بـر پایـه گـزارش رسـمی بانـک جهانـی در ۲۰۱۸ میـلادی، در شـاخص بهبـود فضـای کسـب‌و‌کار، ایـران در رتبـه ۱۲۴ از میـان ۱۹۰ کشـور قـرار گرفتـه کــه ایــن رتبــه در منطقه خاورمیانه نسبت به کشورهای عربــی وضعیـت مطلوبـی نیسـت. بـرای دستیابی بـه رفاه، کارآفرینی، نوآوری و اشـتغال بایـد مقـررات مربـوط بـه کسـب‌و‌کارهـا اصـلاح شـوند. بـر پایـه داده‌های موجـود، هـر اسـتارت‌آپ در ایـران، توانسـته اسـت بـه طـور میانگیـن، هفـت نیـروی متخصـص را مشـغول بـه کار کنـد. در پایـان ســال ۹۷ حــدود ۱۰ هزار شــرکت دانــش‌بنیــان و اسـتارت‌آپ در ایــران فعـال بـوده‌اند. همچنین ۳۱ هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد الکترونیکی هستند و حجم مبادلات مربوط به تجارت الکترونیک ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد سالانه ۶ درصدی است. توسعه اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان و از طرفی، ظرفیت ایران از نظر جمعیت جوان و ماهر، ضریب نفوذ بالای تلفن همراه و سبک زندگی افراد باعث شده، رویکرد دولت به ICT به‌عنوان یک موتور محرک پیشرفت اقتصادی باشد. زیرا بی‌تردید تحول ناشی از توسعه اقتصاد دیجیتال، برای کشور افزایش بهره‌وری، شفافیت بیشتر و فساد کمتر، ارتقای نوآوری و خلاقیت، کاهش نابرابری، بهبود کیفیت خدمات دولت، کاهش بوروکراسی، ارتقای رفاه عمومی و مزایایی از این دست را به ارمغان خواهد آورد. در واقع، فضایی را ایجاد خواهد کرد که در آن حاکمیت، جامعه و بخش خصوصی توأمان از مزایای آن نفع ببرند. البته دستیابی به این مهم مستلزم آن است که نقشهای مهم حاکمیت در اکوسیستم ICT از جمله: استقرار شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم‌گری روابط میان بازیگران مختلف و حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا و تولیدکنندگان داخلی با جدیت دنبال شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:11شهریور1398 ، کدخبر: 3566663: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین