پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
برخی از اقلام که ربطی به دلار ندارد نیز از آشوب بازار سوءاستفاده و گران شده ‌و متاسفانه این گرانی‌های بی دلیل مانند آواری بر سر مردم خراب شده و انگار قصد درست شدن هم ندارد.

شعارسال: برخی از اقلام که ربطی به دلار ندارد نیز از آشوب بازار سوءاستفاده و گران شده ‌و متاسفانه این گرانی‌های بی دلیل مانند آواری بر سر مردم خراب شده و انگار قصد درست شدن هم ندارد.

امروز قیمت‌های کالاهای اساسی بی سروصدا و با شیب ملایم رو به افزایش بوده و روز به روز با برخی بی تدبیر‌ی‌ها سفره مردم کوچک‌تر می‌شود.

دولتمردان با عدم نظارت صحیح و بی تدبیری‌های خود نقش به سزایی در کوچک شدن سفره مردم داشته و برخی‌ها هم هستند که از این بی تدبیری‌ها نهایت استفاده را می‌برند و کام شیرین مردم را تلخ می‌کنند.

چایی، مواد شوینده، حبوبات، لبنیات، مرغ، میوه، تخم مرغ و گوشت تنها چند اقلام در سبد خانوار بوده که به بهانه‌های مختلف دلار و ارز گران شده و این قیمت‌ها همچنان میلی به پایین آمدن ندارند.

برخی از اقلام که ربطی به دلار ندارد نیز از آشوب بازار سوءاستفاده و گران شده است و متاسفانه این گرانی‌های بی دلیل مانند آواری بر سر مردم خراب شده و انگار قصد درست شدن هم ندارد.

هر چند به نظر می‌رسد نرخ ارز و دلار روند نزولی و ثابت دارد اما برخی کالاها و اقلام اساسی در بازار روند صعودی پیدا کرده است.

کالاها و اجناس بر چه اساس گران می‌شود

آقای حسینی یکی از فروشندگان بازار بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از این گرانی‌ها گلایه کرده و می‌افزاید: انگار قانونی در جامعه وجود ندارد و باید سوال کرد بر چه اساسی کالاها و اجناس گران می‌شود.

این کاسب بازار گفت: من کاسبی هستم که نمی‌تواند باید با این افزایش قیمت‌ها چه کاری کرد؛ امروز که کالایی را از کارخانجات و بُنک‌دار می‌خرم نمی‌دانم فردا این قیمت چگونه است.

وی تصریح کرد: چایی یکی از اقلامی بوده که قیمت مشخصی ندارد؛ بنده چایی گیلین را با 28 هزار تومان خریداری کرده و به 30 هزار تومان می‌فروشم اما همین چایی گیلین ظرف مدت 10 روز به 55 هزار تومان خریداری کردم.

حسینی می‌گوید: بسته ماکارونی که با قیمت 2 هزار و 700 تومان خریداری کرده و به 3 هزار تومان می‌فروختم امروز این ماکارونی را به 5 هزار و 700 تومان می‌خرم.

این کاسب بازار ادامه داد: همچنین رب یک کالای ایرانی به 16 تا 17 هزار تومان خریداری می‌کنم و روغن از شرکت‌ها با قیمت 17 هزار و 100 تومان خریداری و به قیمت 17 هزار و 200 تومان فروختم.

حسینی بیان کرد: از برخی اجناس تنها 100 و 200 تومان سود داریم که به صرفه نیست و حتی برخی فروشندگان نیز باور ندارند که این روغن برای ما سودی ندارد.

مواد شوینده بدون دلیل گران شده است

وی با بیان اینکه مواد شوینده و مایع ظرفشویی نیز بدون دلیل گران شده است گفت: در زمانی قند را به 23 هزار و 500 تومان از کارخانجات می‌خریدیم اما بعد از مدتی به 43 هزار و 500 تومان خریدم هر چند دولت در این قضیه ورود کرده و قیمت قند کاهش یافته است.

این کاسب بازار ادامه داد: متاسفانه پای دلالگران در میان است و آن کسی که میلیاردها پول از آشوب بازار به جیب می‌زند باید سوال کرد؛ ما اگر نیم درصد روی قیمت‌ها بزنیم تعزیرات حکومتی جلوی ما را می‌گیرد اما چرا این تعزیزات جلوی خود کارخاجات و بُنک‌دارها را نمی‌گیرد؟ چرا تعزیرات و بازرسان از بُنک‌دار فاکتور خرید نمی‌خواهند؟

حسینی تصریح کرد: می‌گفتند قیمت‌های اقلام و اجناس به دلیل افزایش دلار گران شده اما سوال اینجاست دلار به گفته آقایان از 18 هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده پس چرا هنوز قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است.

دلار کاهش داشته اما قیمت‌ها روند صعودی پیدا می‌کند!

همچنین آقای خسروی یکی از دیگر از کاسبان بیرجندی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: بسیاری از اقلام بی دلیل گران شده و ربطی به دلار ندارد.

وی با بیان اینکه این گرانی‌ها به دلیل بی تدبیری‌های دولت است گفت: دلار رو به کاهش بوده اما متاسفانه قیمت‌ها در بازار رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که دلار فقط یک بهانه بوده است.

این کاسب بیرجندی تصریح کرد: وقتی قیمت جنسی از 5 هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش یافته را از 20 هزار تومان به 18 هزار تومان کاهش می‌دهند می‌گویند قیمت‌ها پایین آمده است اما در صورتی قیمت‌ها به صورت واقعی کاهش پیدا می‌کند که قیمت همان جنس به قیمت سابق خود 5 هزار تومان برگردد.

وی گفت: قیمت‌ها اجناس و کالاهای اساسی به دو و سه برابر افزایش یافته و دولت نیز با کاهش 2 و 3 هزار تومان می‌گوید قیمت‌ها کاهش یافته و ما قیمت‌ها را کنترل کردیم!

خسروی اظهار کرد: قیمت‌ها اگر به سابق برگردد آن زمان کاهش قیمت‌ها صورت گرفته و دولت در کنترل تورم و تنظیم بازار موفق بوده است.

صدای خرد شدن استخوان‌های مردم زیر بار گرانی‌ها به گوش می‌رسد

یکی از شهروندان بیرجندی که در حال خرید است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: دیگر نمی‌دانیم چه کنیم! قیمت‌ها امروز با فردا و قیمت‌های صبح با بعدازظهر متفاوت است.

خانم مرتضوی افزود: دولتمردان کمی نظارت‌ها را بیشتر کنند و به فکر فقیر و فقرا هم باشند، چه گناهی کردیم که باید کالاها را باید دو و سه برابر افزایش قیمت بخریم.

وی تصریح کرد: مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و صدای خرد شدن استخوان‌های مردم زیر بار این گرانی‌ها به گوش می‌رسد.

این شهروند بیرجندی افزود: انگار بحران گرانی‌ها ادامه دارد و قصد تمام شدن ندارد؛ بنده شب می‌خوابم و صبح که بیدار می‌شوم با افزایش قیمت‌ها روبرو مواجه هستم.

عدم نظارت و سوءمدیریت در کشور موج می‌زند

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه عدم نظارت و سوءمدیریت در کشور موج می‌زند و مسئولان در خواب غفلت قرار دارند.

آقای عباسی تصریح کرد: تا چه زمانی باید مردم با گرانی‌ها دست و پنجه نرم کنند؟؛ آقایان یک سری به بازار بزنند تا قیمت‌های سرسام آور را ببینند.

وی گفت: برخی از صادرات و واردات بی رویه هم یکی از دلایل این گرانی‌ها است؛ چرا دولت برای ثبات بازار و کاهش قیمت‌ها اقدامی نمی‌کند؟

اتاق اصناف هیچ تاثیری در گرانی‌ها و قیمت‌ها ندارد

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر 31 هزار و 400 واحد صنفی در استان وجود دارد که از این تعداد 14 هزار واحد صنفی در بیرجند هستند.

علیزاده بیان کرد: در پنج ماهه امسال 6 هزار و 225 مورد بازرسی از اصناف استان انجام شده که در این مدت 715 اخطار کتبی نیز داده شده است.

وی گفت: همچنین طی پنج ماهه ابتدای امسال 89 واحد صنفی فاقد پروانه کسب در استان پلمپ شده است و 74 واحد صنفی نیز در استان اقدام به پروانه کسب کرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: متاسفانه موازی کاری در بازرسی‌ها بین اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وجود دارد که از سال 86 مصوب شده این بازرسی‌ها از واحدهای صنفی توسط اتاق اصناف انجام شود.

علیزاده بیان کرد: اتاق اصناف هیچ تاثیری در گرانی‌ها و قیمت‌ها ندارد و با واحدهای صنفی که بالاتر از آن چیزی که گفته شده ضریب سودی بگذارند برخورد می‌شود.

وی گفت: هر روز تیم‌های دو و سه نفره اتاق اصناف از واحدهای صنفی استان و شهرستان بازرسی انجام می‌دهد و از کارخانجات نیز بازرسی‌ها صورت می‌گیرد.

بیش از 38 هزار بازرسی از واحدهای صنفی استان صورت گرفته است

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز به خبرنگار تسنیم افزود: تمام فروشندگان موظف‌اند نسخه فاکتور خرید کالا را در واحد صنفی نگهداری تا در صورت درخواست بازرسان ارائه کنند و عدم ارائه فاکتور تخلف محسوب می‌شود.

علی تهوری اظهار داشت: از ابتدای امسال 38 هزار و 134 مورد بازرسی در استان انجام شده که در این راستا 458 پرونده به ارزش ریالی بالغ بر 20 میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی بیان کرد: در این مدت از محل رسیدگی به شکایت‌های مردمی نیز مبلغ بالغ 5 میلیارد ریال به شکات برگشت داده شده است.

نکته پایانی...

یکی از دغدغه‌های خانوارهای ایرانی نیز تامین مایحتاج و کالاهای اساسی بوده که متاسفانه با شیب ملایم افزایش پیدا می‌کند و دولت هم هیچ برنامه منسجم و مشخصی برای کنترل قیمت‌های بازار ندارد و یا در صورت وجود برنامه منسجمی از سوی دولت برای کنترل بازار نیز اراده‌ای برای انجام آن دیده نمی‌‌شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار: 14 شهریور1398،کدخبر:2090420 www.tasnimnews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین